Zastosowanie grzybów w kosmetyce – shiitake, reishi, Wolfiporia extensa, drożdże, trufle

Pomysł wykorzystania grzybów w kosmetologii wywodzi się z krajów azjatyckich. Posiadają one wiele pożądanych właściwości. Od stuleci używa się ich w leczeniu chorób, a coraz częściej znajdują również zastosowanie w kosmetologii i medycynie upiększającej. Przypisuje się im właściwości nawilżające, ujędrniające, przeciwtrądzikowe oraz regeneracyjne. Do najczęściej stosowanych w kosmetyce zalicza się grzyby: shiitake, reishi, drożdże czy widoczne na fotografii trufle.

Grzyby są skarbnicą składników bioaktywnych. Znajdziemy w nich przede wszystkim:

• składniki mineralne, takie jak: magnez, fosfor, żelazo, selen czy cynk,
  • witaminy: B1, B2, B6 czy C,
  • peptydy, białka i polisacharydy.

Wykorzystywane są w piekarnictwie, browarnictwie, produkcji serów pleśniowych, biotechnologii i farmacji. Zachowują swoje właściwości, mimo termicznej obróbki. Są niskokaloryczne, ale ciężkostrawne. W tradycji chińskiej są obecne od wielu lat. Chińczycy doceniają ich wyjątkowe właściwości antyoksydacyjne, nawilżające, ujędrniające, przeciwtrądzikowe oraz regeneracyjne.

Grzyby shiitake – bogaty skład

Gatunkiem grzybów, który najczęściej możemy spotkać w kosmetykach, są shiitake, znane też pod nazwami: twardnik japoński lub twardziak jadalny. Grzyby te naturalnie występują w Chinach, Japonii oraz Indonezji. Spożywane są doskonałym źródłem witamin B12, B6, C, D, kwasu pantotenowego, kwasu foliowego, niacyny i choliny. Łączą w sobie składniki, które są bardzo często pożądane w gotowych produktach kosmetycznych. Charakteryzują się również wysoką zawartością minerałów, w tym cynku, manganu, selenu i miedzi. W kosmetyce cenione są ze względu na obecność kwasu kojowego, który pomaga rozjaśnić skórę, likwidując plamy starcze i blizny. Kwas kojowy konkuruje z naturalnymi enzymami odpowiedzialnymi za produkcję melaniny, w rezultacie blokując je. Jest to jednak reakcja odwracalna, a co za tym idzie – efekt jaśniejszej i rozświetlonej skóry jest widoczny tylko przy regularnym stosowaniu kremu z ekstraktem z grzybów shiitake. Dawkowany systematycznie opóźnia proces starzenia się i pomaga zachować młodość, promienność skóry, zmniejszyć przebarwienia oraz rozstępy.

Trufle

Trufle to grzyby podziemne. Znajdujące się w nich substancje aktywne są wykorzystywane w kosmetykach o działaniu anti-aging. Nie tylko przywracają skórze elastyczność, gładkość i odpowiednie nawilżenie, ale również regenerują ją. Wykazują też właściwości kojące oraz regulujące wydzielanie sebum. Kosmetyczną gwiazdą wśród trufli jest biała trufla, która posiada kilka dodatkowych atutów:

• niweluje przebarwienia,
  • stymuluje fibroblasty i keratynocyty do regeneracji i odbudowy,
  • silnie odżywia,
  • łagodzi podrażnienia.

Grzyby Wolfiporia extensa i reishi

Innymi grzybami, wykorzystywanymi w kosmetykach, są grzyby Wolfiporia extensa, zwane potocznie Porią. Grzybnia tego gatunku jest bogata w polisacharydy i triterpeny. W kosmetykach pełnią funkcje łagodzące cerę oraz odmładzające, gdyż blokują neuroprzekaźniki powodujące powstanie stanów zapalnych oraz pomagają zatrzymać kwas hialuronowy w skórze. Są również cenione ze względu na właściwości antyoksydacyjne. Kolejnymi grzybami, wykorzystywanymi w kosmetykach, są grzyby reishi, w Polsce nazywane lakownicą żółtawą, a przypominające nieco hubę. Białko występujące w tym grzybie (LZ-8) oraz kwas ganodermowy są uznawane za składniki przeciwzapalne oraz łagodzące alergie.

Drożdże

Drożdże należą do najbardziej znanych grzybów wykorzystywanych we współczesnej kosmetologii. Występują zarówno w postaci doustnych suplementów diety, jak i masek, okładów czy kremów przeznaczonych dla osób z cerą problemową oraz trądzikową. Główne działanie drożdży, czyli jednokomórkowych grzybów z rodziny drożdżakowatych (łac. Saccharomycetaceae), opiera się na normalizacji pracy gruczołów łojowych, a także redukcji liczby zaskórników. Właściwości te przypisuje się wysokiej zawartości witamin z grupy B, ale także cynku, selenu oraz aminokwasów i polipeptydów białkowych. Co ciekawe, drożdże posiadają także znaczną ilość kwasu pantotenowego, przez co z powodzeniem poprawiają kondycję naszych włosów i paznokci. Te grzyby w kosmetykach od wielu lat stosowane są u osób z cerą trądzikową i łojotokową, w tym także u dzieci i młodzieży.

E. Kowalska-Wochna, Niezwykła moc grzybów cz. I, Cabines, nr. 71, 2015.

Fot. https://pixabay.com/pl/photos/truffle-trufle-tuber-grzyby-4150666/