Wykorzystanie komórek macierzystych we współczesnej kosmetologii
26.09.2007
W zeszłym tygodniu w Paryżu odbyło się sympozjum, podczas którego naukowcy z USA i Europy dyskutowali na temat terapii z wykorzystaniem komórek macierzystych i ich zastosowaniach we współczesnej kosmetologii.

Komórki macierzyste mogą różnicować się w różne, wyspecjalizowane komórki. Dlatego też odgrywają kluczową rolę w rozwoju i regeneracji tkanek i narządów. Terapia z wykorzystaniem komórek macierzystych jest obiecująca w wielu chorobach takich jak: choroba Parkinsona, choroby serca, poważne poparzenia czy przedwczesne łysienie. Na symposium LVMH (organizowanym przez jednostkę badawczą French luxury consumer group Louis Vuitton Moet Hennessy) skupiono się na zastosowaniach komórek macierzystych związanych ze skórą.

Cedric Blanpain, pracujący w Interdisciplinary Research Institute, Free University of Brussels w Belgii zaprezentował swoją pracę dotyczącą charakteryzacji, aktywacji i różnicowania macierzystych komórek epidermalnych. Badania Blanpain’a dotyczą multipotentnych, pęcherzykowych komórek macierzystych znajdujących się w cebulkach włosowych. Multipotencja tych komórek, czyli zdolność do różnicowania się w różne rodzaje komórek może w przyszłości być źródłem istotnych korzyści terapeutycznych. Badania polegają na izolacji mieszkowych komórek macierzystych, następnie określeniu optymalnych warunków do analizy i ustaleniu przyczyn powodujących utratę włosów.

Ponadto Carlo Pincelli i Reggio Emilia (Instytut Dermatologii z University of Moderna) zaprezentowali projekt zatytułowany „Epidermal Basal Layer: the Regenerative Stem Cell Skin Compartment”. Praca Pincelli’ego dotyczy podstawnej warstwy skóry, znajdującej się pomiędzy cebulkami włosowymi. Naukowcy w szczególności skupili się nad wpływem różnych związków na regulacje przeżywalności i podziałów komórek macierzystych. Princelli i jego współpracownicy wyizolowali 2 komponenty, które wydają się szczególnie istotne dla podziałów i różnicowania się komórek macierzystych: wysoki poziom receptora transmembranowego beta1-integryny i białka surwiwiny (ang.survivin).

Wiedza na temat sposobów regeneracji skóry i funkcjonowania komórek macierzystych pozwoli na zastosowanie terapii z wykorzystaniem tych komórek w leczeniu chorób skóry i wszelkiego rodzaju poparzeń. Sympozjum zakończyło się dyskusją nad pytaniem „Zrekonstruowany człowiek: prawdopodobna przyszłość?” (ang. „Reconstructed man, a probable future?”) podczas której skupiono się na rekonstrukcji skóry in vivo, która według LVMH może mieć poważne implikacje w starzejących się społeczeństwach.

Źródło: cosmeticsdesign-europe.com