Biotechnologia.pl
łączymy wszystkie strony biobiznesu
Uroczyste obchody 10-lecia PZPK pod hasłem: Innowacje i zrównoważony rozwój!
19.10.2012

W dniach 7-9 października, w Hotelu Narvil w Serocku, odbyło się spotkanie członków i przyjaciół Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego. 145 uczestników zjazdu celebrowało 10. urodziny Związku. Wykłady, panele, dyskusje, wystawy – zlot był spotkaniem przyjaciół, a tym samym konkurentów rynkowych z branży kosmetycznej, obecnych i byłych władz organizacji oraz członków honorowych.

Uroczysta gala bardzo pozytywnie mnie zaskoczyła, nie tylko pod kątem organizacji, ale przede wszystkim fantastycznej atmosfery, która na niej panowała. Podczas gali miałam okazję poznać kolegów z branży i wymienić się doświadczeniami biznesowymi– komentuje Pani Żaneta Gajek PR & Media Manager Oriflame Poland Sp. z o.o.

Według Pani Blanki Chmurzyńskiej-Brown, Dyrektor Generalnej Związku: Celem założycieli organizacji było stworzenie silnej grupy, która ma autorytet i potrafi wyznaczać kierunki rozwoju konkurencyjnej i nowoczesnej Polskiej Branży Kosmetycznej.I ten cel, po 10 latach działania organizacji, osiągnęliśmy tworząc silną markę jaką stał się Związek.     

Jak każda organizacja, instytucja, potrzebujemy celebrowania dokonań. Jako wspólnota związkowa pozwalamy sobie na to wyjątkowo rzadko. Tymczasem, odpowiednia doza racjonalnej dumy jest nam potrzebna. A mamy czym się chwalić – dodaje Pani Joanna Popławska, Prezes PZPK.

Uroczystości otworzyli Pani Prezes Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego, dr Joanna Popławska oraz Lech Pilawski, Dyrektor Generalny Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan. Zebrani obejrzeli krótki film przygotowany specjalnie na 10-lecie Związku podsumowujący najważniejsze osiągnięcia dekady.

Tematem dyskusji była innowacja i zrównoważony rozwój w branży kosmetycznej. Prowadził je Roman Młodkowski, redaktor naczelny TVN CNBC. Wzięło w nich udział wielu wybitnych i znaczących dla środowiska osób z różnych środowisk: świata nauki, liderów przemysłu lokalnego i globalnego, reprezentantów Ministerstwa Gospodarki, doradców podatkowych, ekspertów.

Debatę otworzył profesor Jerzy Hausner wykładem na temat gasnącej konkurencyjności polskiej gospodarki stawiając diagnozę przyczyn tego niepokojącego stanu rzeczy: przyzwyczajenie do hurtowego i imitacyjnego transferu innowacji oraz dramatycznych napięć między dynamizmem i nowoczesnością sektora prywatnego oraz skostnieniem i zacofaniem sektora publicznego.

Gościem specjalnym panelu był Dr Nadav (Ken) Kennan z Quo Vadis LLC ze Stanów Zjednoczonych z wystąpieniem na temat barier kulturowych i społecznych ograniczających ludzkie myślenie, kreatywność i innowacyjność. Nieskrępowana wolność, przestrzeń i czas - nowy typ przywództwa opartego na promowaniu poszukiwań bez usztywniającego ciężaru obecnego ryzyka – przyniesie innowację.

Podczas dyskusji paneliści poruszyli problem kopiowania zastępującego prawdziwe innowacje, przedstawili własne doświadczenia i sposoby na stymulowanie innowacyjności wewnątrz przedsiębiorstw, potencjał nauki we wspieraniu innowacji w kosmetyce oraz wagę zdrowego balansu pomiędzy rozwojem własnych centrów naukowo-badawczych a   korzystaniem ze zdobyczy zewnętrznych ośrodków naukowych.

Reprezentant MG wskazał na projekt rządowy Foresight technologiczny przemysłu – InSight2030oraz zidentyfikowanych w ramach projektu aż 35 konkurencyjnych obszarów przemysłowych - dla naszego sektora wskazano rosnącą wagę nano i biotechnologii.

 Zwrócono również uwagę na nieopłacalność zgłaszania patentów dla nowych składników. Na istniejące bariery podatkowe - niemożność zaliczania wydatków poniesionych na innowacje w koszty uzyskania przychodu jeśli kreatywna nowość nie pojawiła się na rynku w oznaczonych w ramach projektu ramach czasowych. Można stawiać deadline: innowacja za 3  lata - opracowanie i wdrożenie nowatorskiego produktu. Ale innowacyjność nie znosi ograniczeń i nie pojawia się na żądany czas.

W drugim panelu dyskusja skupiła się na definiowaniu rozumienia pojęcia „zrównoważony rozwój” dla branży kosmetycznej. Specjalną uwagę zwrócono na nowe realia produkcji kosmetyków w warunkach zrównoważonego rozwoju. Tworzenie innowacyjnych produktów z surowców pochodzących ze zrównoważonych źródeł, zapakowanych z intencją recyklingu i wyprodukowanych z użyciem minimalnej ilości energii, wody, odpadów.

Debatę otworzył dr Drik Elvermann, Prezes BASF Polska Sp. z o.o. prezentując rozwój globalnej idei sustainable developement oraz proces przechodzenia tej idei z niszy do meainstrimu. Gościem specjalnym debaty była Pani Bettina Jackwerth, BASF Personal Care Europe, która na przykładzie wieloletnich doświadczeń i niewątpliwych, mierzalnych sukcesów BASF pokazała praktykę stosowania zasad zrównoważonego rozwoju. W debacie „Zrównoważony rozwój - czy to się opłaca?” wzięła udział grupa ekspertów z różnych, łączących się w łańcuch, etapów produkcji kosmetyków: surowce, proces produkcji i wykorzystanie wody i gospodarka wodno-ściekowa, zewnętrzne opakowanie kartonowe oraz przedstawiciel producentów kosmetyków mający na swoim koncie sukcesy w tej dziedzinie, Orfilame Products, z przykładami najlepszych praktyk rynkowych. Zarówno wykłady, jak i  dyskusje panelowe z udziałem wybitnych ekspertów uporządkowały moją wiedzę na temat innowacyjności  w branży kosmetycznej  oraz zrównoważonego rozwoju.Szczególnie zainteresował mnie temat CSR w branży kosmetycznej i opłacalności wdrażania rozwiązań z zakresu zrównoważonego rozwoju. – podsumowuje Pani Żaneta Gajek.

 

Debatom towarzyszyła bardzo interesująca i wielowątkowa wystawa Polski Przemysł Kosmetyczny w 20-leciu międzywojennym, prezentująca historię polskiego przemysłu kosmetycznego oraz bogate zbiory Muzeum Kosmetyków i Chemii Gospodarczej. Autorem i właścicielem zbiorów, gromadzonych od kilkunastu lat, jest Pani doktor nauk medycznych inżynier Katarzyna Pytkowska – Wyższa Szkoła Zawodowa Kosmetyki i Pielęgnacji Zdrowia.

Na uroczystej Gali Wieczoru, Blanka Chmurzyńska - Brown, od początku istnienia organizacji pracującą dla dobra i integracji branży kosmetycznej, wręczyła narody Związkowca Dekady.

W Serocku postanowiono docenić pracę ludzi z pierwszej linii ognia – operacyjnych. Te osoby wyraźniej niż inni dostrzegają korzyści z działania razem i siły grupy. Pani Marta Szczepkowska, Przewodnicząca Rady Nadzorczej całkowicie popiera tę idee - "Ewenementem rynku który reprezentujemy jest jego bogactwo i różnorodność. Jako Związek nie mówimy jedynie głosem światowych korporacji. Nie jesteśmy obrońcą kolnych producentów. Nie znamy podziałów na małych i dużych. Szukamy jednego głosu i wciąż pracujemy nad jednym stanowiskiem w każdej sprawie."

 

Związkowcy Dekady to:

Maria Majdrowicz – L’Oreal Polska Sp. z o.o.

Agnieszka Gryc – Dax Cosmetics Sp. z o.o.

Ewa Nowacka – Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena

Eris Sp. z o.o.

Beata Iwanienko – L’Oreal Polska   Sp. z o.o.

Ludwik Szczeszek – Nivea Polska S.A

Zofia Urbanowska – Johnson & Johnson Polska Sp. z o.o.

Irmina Makulec- Niewiarowska  - Oriflame Products Poland Sp. z o.o.

Agnieszka Wąsowska – Laboratorium Specjalistyczne Ita –Test

Anna Frydrych – Cederroth Polska S.A. wcześniej Dermika

Joanna Łodygowska - Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris Sp. z o.o.

Żaneta Gajek – Oriflame Poland Sp. z o.o.

Jedna z nagrodzonych - Pani Maria Majdrowicz Dyrektorka Komunikacji Korporacyjnej  L’Oreal Polska Sp. z o.o. tak skomentowała swoją nagrodę:

Cieszę się, że w ten sposób zauważony został mój skromny wkład w rozwój programu Piękniejsze Życie, który jest doskonałą ilustracją dobrej współpracy firm kosmetycznych zrzeszonych w PZPK. Od kilku już lat w 5 miastach Polski prowadzimy zajęcia, w szpitalach onkologicznych, dla kobiet chorych na raka.Przypominamy proste gesty pielęgnacji oraz uczymy zasad makijażu korekcyjnego. Firmy kosmetyczne dostarczają nam produkty, a my – wolontariusze – pomagamy pacjentkom zapomnieć, choć na krótką chwilę, o przykrościach związanych z chorobą.

 

Agata Lebiedowska

 

Na podstawie materiałów dostarczonych przez PZPK oraz korespondencji własnej.

KOMENTARZE
news

<Luty 2024>

pnwtśrczptsbnd
29
30
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
1
2
3
Newsletter