Biotechnologia.pl
łączymy wszystkie strony biobiznesu
Trendy na rynku perfumeryjnym
02.01.2006
Kobiety w dalszym ciągu zdają się cieszyć pięknymi zapachami, lecz doświadczają ich w inny sposób niż kiedyś. Często owe nowe sposoby wpływają na sprzedaż tradycyjnych perfum. Klienci w dalszym ciągu otaczają się zapachami, lecz ich pojęcie „zapachu” uległo całkowitej zmianie. W dzisiejszych czasach hasło to nie oznacza jedynie perfum” - twierdzi Candace Corlett, prezes firmy WSL Strategic Retail.“Konsumenci stosują aromatyczne świece, odświeżaczei powietrza, perfumowane balsamy do ciała oraz żele do kąpieli. Sprzedaż tego rodzaju produktów w drogeriach czy centrach handlowych maleje, lecz konsumenci już zdążyli przyzwyczaić się do innych kanałów dystrybucji tego rodzaju produktów”. Według raportu opracowanego przez WSL Strategic Retail - “How America Shops 2004” (“Jak kupują Amerykanie 2004” – przyp red.), 10 proc. kobiet przyznaje, że ogólnie kupuje więcej produktów niż czyniło to do tej pory, 14 proc. kobiet kupuje mniej perfum oraz aromatyzowanych kremów czy balsamów do ciała. Mimo to, brytyjska firma zajmująca się badaniem rynku - Euromonitor International – twierdzi, iż sprzedaż tradycyjnych zapachów w 2004 roku wzrosła, tuż po tym jak w 2003 roku spadła o prawie 2 proc. Wojna płci Według firmy Mintel, londyńskiej firmy zajmującej się badaniem rynku kosmetyków, ponad dwie trzecie kobiet i nastolatek używa, bądź nabywa perfumy lub wody toaletowe. Kobiety w grupie wiekowej od 18-34 lat, zdecydowanie częściej używają różnego rodzaju zapachów, natomiast kobiety powyżej 55 roku życia wykazują zdecydowanie mniej chęci do perfumowania się. Information Resources Inc. (IRI), firma z siedzibą w Chicago, szacuje iż rynek perfum/wód toaletowych dla kobiet oraz perfumowanych pudrów to 340 milionów USD (dane obejmują okres 52 tygodni, do 4 września 2005 roku). Dane te wskazują na 2.2 proc. wzrost ubiegłorocznej sprzedaży. Firma IRI również odnotowała 9.8 proc. wzrost na rynku męskich produktów do golenia/wód kolońskich/ perfumowanych talków do ciała do 352 milionów USD. Jak donosi Euromonitor, w 2004 roku, amerykański rynek zapachów dla kobiet został oszacowany na 4.2 miliardy USD. Sprzedaż perfum dla kobiet wzrosła o 2 proc. Niestety sprzedaż perfum dla mężczyzn nie może poszczycić się podobnymi wynikami. Rynek ten odnotował 1 proc. spadek. Firma sugeruje, iż wypuszczenie nowych produktów na rynek oraz intensywna kampania marketingowa doprowadziły do wzrostu sprzedaży perfum dla kobiet lecz sprzedaż perfum dla mężczyzn została dotknięta spadkiem, gdyż ilość nowych produktów wypuszczonych na rynek była znacznie mniejsza niż w ubiegłym roku. Source Snapdata International, londyńska firma zajmująca się badaniem rynku kosmetyków, twierdzi, iż ogólna sprzedaż masowa zapachów dla kobiet w 2004 roku wyniosła 663.3 miliony USD. Dane te świadczą, iż sprzedaż spadła o 6.8 proc. w 2004 roku. W tym samym czasie sprzedaż na masowym rynku perfum dla mężczyzn wzrosła o 1.1 proc. do 534.4 milionów USD. Source Snapdata International twierdzi, iż masowy rynek perfum dla mężczyzn przyniesie 653.7 milionów USD w 2009 roku, odzwierciedlając coroczny wzrost o 4 proc, począwszy od 2005 roku. Należy również się spodziewać, iż masowy rynek perfum dla kobiet odnotuje spadek do 493.9 milionów USD, począwszy od 2005 do 2009 roku, co odzwierciedli coroczny spadek o 5.8 proc. “Znaczący wzrost nastąpi na męskim rynku perfum” - twierdzi Kenneth Hirst, prezes Hirst Pacific Ltd - “ogromna konkurencja na rynku perfum dla kobiet w znacznym stopniu obniża szanse na zauważalny zysk dla producentów”. Nowe, orientalne perfumy marki Calvin Klein po raz pierwszy zadebiutowały na rynku we wrześniu tego roku. Euphoria łączy w sobie aromat owoców oraz kwiatów takich jak granatowiec, kwiat champaca, czarna orchidea, płynny bursztyn, drzewo mahoniowe oraz czarny fiołek. Flakonik został zaprojektowany tak, by podkreślał zmysłowość umieszczonych w nim zapachów.“ Zapach nawiązuje do konkretnego etapu życia. Obecnie panuje okres przemian. Wszyscy starają się być jak najbardziej otwarci na to co niespodziewane, odbywanie podróży bez granic. Zapachy te zostały zainspirowane ideą samowyzwolenia, życia bez ograniczeń, życia po między jawą a snem” twierdzi Lori Singer, wiceprezes Calvin Klein Fragrances. Perfumowany spray dostępny jest w trzech wersjach: 3.4-fl. oz., 1.7-fl. oz. oraz 1.0-fl. oz w cenie 68, 55 oraz 40 USD. Najnowszy zapach dla kobiet marki Editions de Parfums Frederic Malle - Carnal Flower, zawiera tuberozę warunkującą zapach, który przywołuje naturalny aromat meksykańskich ziół. Zapach ten to kompozycja silnych akcentów bergamoty, melona oraz eukaliptusa, nieco delikatniejszej nuty ylang-ylang i jaśminu oraz białego koktajlu z piżma, kokosu, pomarańczy i tuberozy. Zapach ten zadebiutował na rynku w grudniu 2005 r. w cenie 155 USD za 50 mililitrowy flakonik oraz 230 USD za 100 mililitrowy flakonik. Producenci twierdzą, stworzenie zapachu trwało prawie dwa lata. Carnal Flower zawiera w sobie o wiele więcej naturalnej tuberozy niż jakikolwiek inny zapach na rynku. W poszukiwaniu gwiazdy Wg grupy NPD marki promowane przez znane osobistości miały 26 proc. udział w sprzedaży na ogólnym rynku perfum w 2003 roku. W 2004 roku liczba ta zwiększyła się do 31 proc. Kampanie reklamowe zarówno nowych jak i klasycznym marek, prowadzone z udziałem znanych twarzy maja zagwarantować zwiększone zainteresowanie konsumentów promowanych produktów. Trend jeszcze bardziej wzmocnił się w 2005 roku.“Mimo że tego typu kampanie reklamowe nie są nowością, gwiazdy odnalazły się na rynku perfum, tworząc tak bardzo pożądaną otoczkę zainteresowania i podniecenia” twierdzi Maria Ianni, menadżer ds. perfum w firmie NPD Beauty. “W 2004 znani i lubiani wzięli ten rynek szturmem. Hollywood dodało splendoru kosmetykom, wiele klasycznych marek w dalszym ciągu zajmuje silne pozycje, mimo zwiększonej konkurencji na rynku.”Zapachy promowane przez znane osobistości zmieniły oblicze rynku kosmetycznego. Gwiazdy zdołały zbudować wizerunek marki odnoszącej sukcesy na rynku perfumeryjnym. Teraz z pomocą siły sławy, efekt ten można uzyskać niemal że z dnia na dzień” - tłumaczy Hirst. „Coraz więcej marek wsiąka w fenomenosobistości.” Według firmy Mintel znane, młode kobiety zajmują pierwsze miejsca w przemyśle perfum dla kobiet jak np. dziewiętnastoletnia Raven Symoné, gwiazda kanału Disneya. Gospodyni podpisała umowę z Disney Consumer Products oraz producentami perfum Boom. W wyniku tej współpracy powstały perfumy That’s So Raven. Jest to kompozycja ulubionych nut panny Symoné: wanilii, białej lilii oraz limonki połączonej z delikatnymi nutami piżmu. Nowy zapach dostępny jest w sklepach Wal-Mart, centrach handlowych, Limited Too oraz drogeriach. Kolekcja ta obejmuje wody kolońskie oraz perfumy po cenie detalicznej 7.50 – 12 USD. Firma Elizabeth Arden podpisała niedawno umowę, na podstawie której zostaną opracowane nowe perfumy promowane przez pisarkę Danielle Steel, która pierwszy raz wystąpi w reklamie perfum. Nowa kolekcja ma odzwierciedlać wizerunek i styl pani Steel oraz różnorodne emocje jakie budzą bohaterki powieści tej pisarki. Kolekcja zadebiutuje na rynku jesienią 2006 roku. Producenci zapachów, by zwiększyć sprzedaż, często w opisie perfum używają określeń nie związanych wprost z cechami produktu np. „zmysłowość”. Ten rodzaj przekazu reklamowego przekonał konsumentów, że konkretne zapachy zapewnią pożądane samopoczucie. Zabieg ten w doskonały sposób obrazuje dlaczego właśnie sławy zostały zaangażowane w promocje zapachów. “Postrzegamy Euphorię jako zapach na nowo definiujący współczesne postrzeganie stylu zmysłowości kobiet XXI wieku” twierdzi Singer. „ Chcielibyśmy stworzyć zapach, pod wpływem którego kobiety przełamałyby bariery, zaczęły podążać za swoimi najbardziej intymnymi marzeniami”. Rynek perfum dla kobiet, bardziej niż wszystkie inne jest wrażliwy na trendy na rynku mody i stylu. Według Euromonitora dziesięć największych marek na tym rynku w 2004 roku objęło 26 proc. ogólnej sprzedaży. W zeszłym roku konsumentów cechowało silne zainteresowanie nowościami perfumeryjnymi, szczególnie tymi które promowały znane osoby. “Zważywszy na częstotliwość z jaką markowe perfumy są wypuszczane na rynek, nic dziwnego, iż w dalszym ciągu ten segment przynosi rosnące zyski”- twierdzą przedstawiciele marki Calvin Klein. Marka True Star firmy Tommy Hilfiger została poszerzona o drugi zapach, zainspirowany przez piosenkarkę R&B - Beyoncé Knowles. True Star Gold to kwiatowy zapach wzbogacony o lekkie akcenty melona, kiwi oraz porzeczki. Zapach ten również zawiera aromat kwiatu dyni, złocistego pyłku kwiatowego, kwitnącej lipy, maliny, mleka, miodu, sizalu, drewna tulipanowego oraz lilii. Zapach True Star dla mężczyzn powstał w wyniku współpracy piosenkarza Enrique Iglesiasa oraz przedstawicieli firmy Tommy Hilfiger Toiletries. Jest to ostry zapach z nutami aromatu grejpfruta, czarnej lukrecji, szafranu, wanilii oraz drzewa sandałowego. Kształt flakonika przypomina mikrofon. “Zapachy to bardzo subiektywna kategoria produktów, zatem jest trudno określić argumenty, które motywują konsumenta do zakupu danych perfum”- twierdzi Corlett. Wabienie konsumentów za pośrednictwem sław jest bardzo silne, jeśli konsument poczuje konkretny zapach i nie polubi go, prawdopodobnie i tak zakupi perfumy ze względu na fakt, że jest gorliwym fanem danej gwiazdy.” Złoty środek Mimo, iż zapachy typu unisex mogą nigdy nie osiągnąć takiej popularności jaką cieszyły się w latach 90-tych, nowe zapachy dla mężczyzn oraz kobiet mają wspólne, różnego rodzaju aromaty. “Nadal dostrzegamy tendencję zapożyczania pomiędzy perfumami damskimi i męskimi różnych składników” -twierdzi Kate Greene, dyrektor ds. marketibgu firmy Givaudan. „Zapachy dla mężczyzn wypożyczają motywy kwiatowe, ale tylko te o męskim wydźwięku. Zapachy dla kobiet raczej wykorzystują nutki aromatów pochodzących od drzew.” Według danych przedstawionych przez Euromonitor, sprzedaż perfum oraz zapachów na masowy rynek typu unisex w 2004 roku odczuła spadek o 2 proc. oraz 8 proc. Zapotrzebowanie na tego typu produkty na ogół tworzą kobiety, które używają lżejszych zapachów typu unisex do biura. Trend na perfumy unisex zdecydowanie zmalał. Zarówno w świecie mody jak i zapachów, kobiety zaczęły przyjmować bardziej kobiecy i seksowny styl a zatem wybierają zapachy na bazie piżma. Euromonitor twierdzi, iż ostry spadek sprzedaży masowych produktów typu unisex może wydawać się dramatyczny, produkty te w dalszym ciągu są produktami niszowymi i mają ograniczoną dystrybucję. Euromonitor spodziewa się, iż sprzedaż zapachów typu unisex w dalszym ciągu będzie obniżać się. Spadek sprzedaży perfum z wyższej półki oraz perfum przeznaczonych na masowy rynek osiągnął 18 proc. oraz 27 proc. Połowa lat 90- tych to największy rozkwit trendu na produkty typu unisex. Obecnie panuje mocne zróżnicowanie na rynku perfum. Uważaj co mówisz Jak donoszą najnowsze badania, określenia werbalne w znacznym stopniu wpływają na naszą percepcję zapachów. Opis konkretnego zapachu słowami o miłym wydźwięku, zanim zostanie on zaprezentowany, może wpłynąć na mózg tak, by ten odebrał go jako bardziej atrakcyjny. Zatem intrygująca nazwa również może pozytywnie wpłynąć na odbiór danego zapachu, a co za tym idzie, na jego sprzedaż. Woda toaletowa Eau Torride firmy Givenchy została opisana jako “energetyzująca, zmysłowa, inspirowana jest kontrastami. Lodowaty i ognisty, przezroczysty i kolorowy, czysty i wyrafinowany, połączenie kwiatów, owoców cytrusowych, bogatej zieleni oraz drzew.” Nowa woda kolońska dla mężczyzn Kennetha Cole’a – Signature została opisana jako zapach „spełnienia”. „Świeży, ostry aromat drzewny” został dopasowany do „ bogatego metropolitańskiego wyrafinowania, odzwierciedlającego wspaniałe kontrasty oraz niezwykłą zmysłowość.” Woda kolońska zawiera aromat grejpfruta, fiołków, korzenia orris, lilii wodnej, jagód, głębokich morskich zapachów, ciepłego drzewa oraz ziaren espresso. “Obecnie panuje moda na bardziej intensywne, bogate, seksowne zapachy oraz składniki. Moda ta to odpowiedź na nadmierne eksponowanie zapachów białych kwiatów oraz bukietów kwiatowych tego typu w sektorze tradycyjnych perfum” tłumaczy Greene. Indywidualność to kluczowy składni Couduroy, nowego zapachu firmy Zirh International Corporation, który ma ukazał się na rynku jesienią. Został on opisany jako zapewniający “pewność siebie oraz wyrafinowanie mężczyzn którzy kreują swoje własne przeznaczenie.” Perfumy te zostały opakowane we 2.5- oraz 4.2-fl.oz. flakoniki. Nowy rodzaj perfum Nie każdy nowy produkt jest inspirowany kultem gwiazd czy mody. W grudniu zostało wprowadzonych pięć nowych zapachów: Persimmon, Prickly Pear, Cannabis, Caramel oraz Macadamia Nut. “Znaczna część naszych perfum inspirowana jest życiem”- twierdzi Christopher Gable z firmy Demeter Fragrance Library. „ Natchnienie czerpiemy zarówno z życia miejskiego jak i podmiejskiego. To co widzimy w mediach kojarzymy z tym co czują ludzie. Powielanie trendów w zapachach, zamiast tworzenia własnych kompozycji jest dla nas czymś okropnym. Niestety tworzenie oryginalnych zapachów staje się drogie i prawie nie możliwe, nawet dla dużych firm”. Firma Demeter produkuje ponad 150 zapachów. Ostatnio wzbogaciła swą ofertę o trzy nowe zapachy takie jak Black Russian, White Russian czy Between the Sheets. Wszystkie propozycje zostały włączone do kolekcji Happy Hour. Wszystkie flakoniki mają nowe etykietki, na których zostały umieszczone przepisy na koktajle. “Nasza paleta zapachów jest tak szeroka gdyż jesteśmy inspirowani samym życiem”, - twierdzi Gable. Jesienna kolekcja 2005 zawiera dziewięć 1-oz. Perfum, które zostały opracowane na bazie tych samych składników co drink, od którego pochodzi nazwa perfum. Trzy nowe zapachy oraz sześć starych to Mojito, Sex on the Beach, Sex on the Beach South Beach, Gin & Tonic, Fuzzy Navel oraz Cosmopolitan Cocktail. Nazwa „kac” nie została uwzględniona. Zapachy o wyjątkowej jakości takie jak L’Artisan Parfumeur’s Fleur d’Oranger, produkowane są w seriach limitowanych – jak do tej pory powstało zaledwie 2,990 flakoników tych perfum. Oddają one klimat Tunezji w porze kwitnienia drzew pomarańczowych. Tworząc ten zapach chcieliśmy być jak najbliżej natury”- twierdzi Julie Harrison, menadżer ds. marketingu firmy L’Artisan Parfumuer. “Zapach L’Artisan Parfumeur’s Fleur d’Oranger jest odzwierciedleniem sezonu żniw w Tunezji, bardzo intensywnego oraz wesołego sezonu. Jest on czysty i zmysłowy, świeży i ciepły. Zawiera ekstrakty różnych części kwitnących drzew, zarówno kwiatów jak i gałęzi i liści.” Gable uważa, że przemysł był już dość długo był zdominowany przez słodkie zapachy które nawiązywały do jedzenia oraz zapachów owoców. “Wygląda na to, iż w przyszłym roku można będzie zaobserwować tendencję rynku zmierzającą ku jaśniejszym, bardziej świeżym akcentom oraz bardziej tradycyjnym zapachom kwiatowym. Konkurencja w dalszym ciągu odgrywa dość znaczącą rolę na rynku perfum” - twierdzi Ianni. “W rezultacie odczujemy rozwój alternatywnych zapachów, nie wspomniawszy o nowych markach które będą pojawiać się w drogeriach w każdym następnym roku. Warunki ekonomiczne znacznie się polepszyły co dobrze wróży rynkowi perfumeryjnemu. Jednak niestandardowe myślenie może stymulować rozwój tej branży jeszcze bardziej”. Opracowano na podstawie: "Fine fragrance trends ", www.happi.com Opracowała: Katarzyna Walczak, Bio-Tech Consulting Data opracowania: 2 stycznia 2006 r.



Susan A. Eliya, Happi Magazine
Tłumaczenie: Katarzyna Walczak, Serwis Biotechnologiczny
KOMENTARZE