Biotechnologia.pl
łączymy wszystkie strony biobiznesu
Stabilny wzrost rynku kosmetycznego w Polsce
10.11.2006



Według raportu „Handel detaliczny artykułami nieżywnościowymi w Polsce 2006” wydanego przez firmę analityczną PMR, polski rynek kosmetyczny stabilnie rośnie: w 2005 roku jego dynamika wyniosła 3,1%, a w tym roku wzrośnie ona do 3,5%. Na koniec roku największe sieci drogeryjno-perfumeryjne będą skupiały już 900 sklepów.
 
Według szacunków PMR, w 2005 roku wartość polskiego rynku kosmetycznego wyniosła 8,7 mld zł i była o 3,1% wyższa niż w 2004 roku. Rynek wzrósł głównie dzięki lepszej sytuacji gospodarczej kraju oraz wzrostowi siły nabywczej Polaków, którzy wraz z rosnącymi wynagrodzeniami będą przeznaczać coraz większe kwoty na zakupy kosmetyków.
 
obrazek

 Wydatki na kosmetyki i ich konsumpcja rosną wraz ze wzrostem dochodów ludności, niemniej jednak nadal pozostają one na stosunkowo niskim poziomie. Według raportu, wartość przeciętnych miesięcznych wydatków jednej osoby na kosmetyki w Polsce wyniosła w 2005 roku około 28 zł, czyli trzy lub cztery razy mniej niż w krajach Europy Zachodniej.
Polska jest jedynym krajem w Europie gdzie wciąż obowiązuje akcyza na kosmetyki (obecnie wynosząca 10%), co przyczynia się do tego, iż ceny kosmetyków, zwłaszcza tych luksusowych, są o 10-20% wyższe od tych spotykanych na innych zachodnioeuropejskich rynkach. „Zniesienie akcyzy, zapowiadane na styczeń 2007, powinno spowodować obniżkę cen kosmetyków, wzrost wolumenu oraz wartości sprzedaży” – ocenia Patrycja Ciosek, analityk PMR i jeden z autorów raportu. Według prognoz PMR, w roku bieżącym wartość rynku kosmetycznego wzrośnie o 3,5% do około 9 mld zł. W 2007 roku dynamika rynku powinna wynieść 4-5%, zakładając zniesienie akcyzy na kosmetyki.
Kosmetyki i perfumy luksusowe sprzedawane są w Polsce poprzez sklepy firmowe/markowe zajmujące się dystrybucją poszczególnych marek oraz w perfumeriach typu Sephora, Marionnaud, czy Douglas. Kosmetyki średniego i niskiego segmentu cenowego sprzedawane są w hipermarketach, supermarketach, sklepach drogeryjnych, sklepach kosmetyczno-chemicznych, sklepach wielobranżowych, kioskach, aptekach oraz sklepach spożywczych. Jednocześnie, znaczna część kosmetyków rozprowadzana jest również poprzez alternatywny kanał sprzedaży bezpośredniej, której liderami na polskim rynku są firmy Avon i Oriflame.
 
obrazek

 Według analityków PMR, hiper- i supermarkety realizowały w 2005 roku około 48% sprzedaży całego rynku kosmetyków i perfum. Udział drogerii i sklepów specjalistycznych wyniósł około 30% całkowitej wartości rynku, podczas gdy około 4-5% udział przypada na kosmetyki sprzedawane w aptekach.
Pod koniec ubiegłego roku największe sieci drogeryjno-perfumeryjne skupiały łącznie 724 placówki. Jak pokazują prognozy PMR, w tym roku liczba ta ma wzrosnąć do około 900 sklepów, co oznacza wzrost o niemal jedną czwartą.
Według raportu, największą siecią drogeryjną pod względem liczby sklepów jest Drogeria Natura, która liczy 242 placówki własne oraz franczyzowe, 37 więcej niż jej największy konkurent, Rossmann. Rossmann jest z kolei liderem rynku pod względem obrotów, które w 2005 roku wyniosły 913 mln zł.
Obecnie na rynku obecnych jest siedem zagranicznych sieci. Raport nie wyklucza wejścia na rynek kolejnych. „Do niedawna najbliżej pojawienia się na polskim rynku była brytyjska sieć The Body Shop, która na początku roku została przejęta przez francuski koncern kosmetyczny L’Oreal. Francuzi nie zmienili planów firmy i pierwszy sklep The Body Shop zostanie otwarty jesienią tego roku w powstającym centrum handlowym Złote Tarasy w Warszawie” – dodaje Patrycja Ciosek.
 
obrazke


Autorzy raportu:

Marcin Sadowski
Główny analityk rynku handlu detalicznego
PMR Publications
tel. /48 12/ 618 90 53
marcin.sadowski@pmrpublications.com
 
Patrycja Ciosek
Analityk rynku handlu detalicznego
PMR Publications
tel. /48 12/ 618 90 59
patrycja.ciosek@pmrpublications.com

PMR Ltd.
ul. Supniewskiego 9
31-527 Kraków, Poland
tel. /4812/ 618 90 00, fax /4812/ 618 90 08
www.pmrcorporate.com


Marcin Sadowski, Patrycja Ciosek- firma analityczna PMR
KOMENTARZE
Newsletter