Biotechnologia.pl
łączymy wszystkie strony biobiznesu
Składniki aktywne Seppic ukierunkowane na pielęgnację „inside-out”

W trosce o piękno skóry konsumenci coraz chętniej sięgają po suplementy diety. Jest to stale rosnący trend potwierdzony wynikami wielu badań. Przykładem mogą być badania przeprowadzone przez Lycored w Wielkiej Brytanii oraz Francji wskazujące na wzrost klientów kupujących suplementy diety z 14% (2017 r.) do 30% (2022 r.). Ankieta zrealizowana wśród niemieckich konsumentów przez unser dm ujawniła, że suplementy diety służące wzmocnieniu skóry, włosów i paznokci stanowią trzecią ulubioną kategorię klientów, ustępując jedynie witaminom i minerałom oraz produktom na przeziębienie. Aby skutecznie sprostać oczekiwaniom konsumentów, producenci suplementów diety muszą spełniać określone wymagania regulujące tę branżę.

Koncepty „the beauty-from-within” oraz „the inside-out”

Pomimo kilkuletniej obecności na rynku trendu „inside-out”, istnieje niewiele surowców, które spełniają wytyczne i regulacje dotyczące zarówno rynku kosmetycznego, jak i nutraceutycznego. Aby wspierać rozwój tego trendu potrzebne są surowce, które swoje działanie opierają na zgodnych i standaryzowanych, opartych na nauce składnikach.

Pielęgnacja „inside-out” polega na połączeniu suplementacji doustnej (pielęgnacja od wewnątrz – „beauty-from-within”) oraz zewnętrznej aplikacji produktów kosmetycznych (pielęgnacja na zewnątrz – „out”), koncentrując się głównie na poprawie wyglądu skóry i/lub włosów. W przeciwieństwie do zaawansowanego pod względem rozwoju rynku kosmetycznego rynek suplementów jest w fazie intensywnego wzrostu. Tym samym cechują go większe wymagania w zakresie budowania lojalności klientów oraz szerzenia wiedzy naukowej w zakresie dostępnych badań.

Wiedza, badania naukowe, marketing – inspiracja zaczerpnięta z branży kosmetycznej

Faktem jest, że duża część konsumentów kupujących kosmetyki świadomie dokonuje wyboru, kierując się dobrze znanymi im kodami komunikacji. Mogą one nawiązywać do działania kosmetyku (nawilżenie, łagodzenie, zmniejszenie widoczności zmarszczek), sensoryki (lekki, odżywczy) lub też odwoływać się do emocji oraz uczuć, jakie towarzyszą stosowaniu produktów kosmetycznych (marketing emocjonalny). Kolejnym bardzo dobrze znanym i często wykorzystywanym kodem komunikacji jest nawiązanie do powszechnie znanych ze względu na swoją silną skuteczność składników, tzw. „Hero ingredients”. Jako przykład takiego składnika może nam posłużyć witamina C, niezwykle popularna dzięki swoim silnym właściwościom antyoksydacyjnym lub też olej kokosowy, powszechnie stosowany w pielęgnacji włosów.

Rynek suplementów diety cechują inne kody komunikacji, a także ograniczenia, np. w postaci regulacji dotyczących deklaracji marketingowych. Przykładowo, deklaracje dotyczące określonej grupy składnikowej mogą spełniać wymagania obowiązujących regulacji i zostać umieszczone na opakowaniu, podczas gdy dla innej grupy mogą być uznane za deklaracje zdrowotne, przez co ich stosowanie jest bardzo mocno ograniczone dodatkowymi przepisami. Aby przezwyciężyć tę trudność, producenci suplementów diety decydują się na wykorzystanie składników o zatwierdzonych deklaracjach marketingowych. Dążąc do wyróżnienia swoich produktów na tle konkurencji, stosują połączenia składników, stawiają na czysty skład produktów, dbają również o to, by były one bardziej przyjazne dla środowiska. Celem zwiększenia zaufania względem oferowanego produktu, producenci suplementów wykorzystują znane i popularne kosmetyczne „hero ingredients”, takie jak kolagen, kwas hialuronowy, ceramidy. Przykład ten jest dobrym potwierdzeniem tego, jak kody komunikacyjne rozpowszechnione w branży kosmetycznej przenikają do świata suplementów diety, tworząc kategorię synergistycznych produktów „beauty-from-within”.

Specjalistyczna wiedza Seppic w zakresie kosmetycznych kodów komunikacji została połączona z doświadczeniem w obszarze produkcji suplementów diety, tworząc tym samym gamę składników aktywnych działających w oparciu o koncepcję „inside-out”. Przedstawione poniżej składniki aktywne Seppic mogą być stosowane zarówno w kosmetykach, jak i suplementach diety, a ich działanie jest poparte naukową ekspertyzą i badaniami.

Fitoceramidy z pszenicy (Ceramosides™) jako skuteczny produkt przeciwdziałający starzeniu się

Ceramosides™ (znany również jako fitoceramidy z pszenicy) to opatentowany ekstrakt lipidowy wyprodukowany we Francji. Zawiera on obecne w skórze prekursory ceramidów (ceramid 2, 3, 8) oraz digalaktozyl digliceryd (DGDG), jest związkiem naturalnie występującym w pszenicy, który działa synergicznie z ceramidami jako aktywator zwiększający ich skuteczność. Badania in vitro tego ekstraktu wykazały silne działanie przeciwutleniające i wspierające elastyczność. W oparciu o powyższe wyniki opracowane zostały dwa rodzaje ceramidów – do stosowania w suplementach diety i kosmetykach. W trakcie pierwszego testu in vivo ekstrakt lipidowy z pszenicy (INCI: Glycosphingolipids – Glycolipids) został zastosowany miejscowo w formie kremu w stężeniu 0,2% u 27 kobiet rasy kaukaskiej, których cera była matowa, a skóra zwiotczała. Produkt stosowano dwa razy dziennie przez 28 dni. Po zakończeniu badania wyniki wykazały zwężenie porów oraz wygładzenie naskórka (pomiar wykonany za pomocą fringe projection). Poprawa jakości skóry w porównaniu z dniem rozpoczęcia kuracji została potwierdzona przez trzech niezależnych ekspertów. Badani również zadeklarowali znaczną poprawę w wyglądzie. Jak wynika z przeprowadzonej wśród nich samooceny, ich skóra była bardziej promienna (70%), jędrna (74%) oraz stonowana (78%).

Drugie badanie in vivo zostało przeprowadzone na 53 kobietach, których skóra była zwiotczała. Ekstrakt lipidowy z pszenicy został ponownie zastosowany miejscowo w formie kremu w stężeniu 0,2%, jednak tym razem był testowany w porównaniu z placebo. Produkt aplikowano dwa razy dziennie. Po zakończeniu badania uczestnicy zostali poproszeni o ocenę swojego nastroju (skala wg Mayer i Gaschke) oraz udzielenie odpowiedzi na pytanie: „Jakie wrażenie odniosłaby na temat Twojej skóry obca osoba?”.

Wyniki zostały następnie przeanalizowane przez eksperta w dziedzinie neurobiologii. Jak przedstawiono na powyższym rysunku, ekstrakt lipidowy z pszenicy w stężeniu 0,2% miał pozytywny wpływ na ogólne samopoczucie badanych. Uczestnicy wykazywali zadowolenie, spokój oraz zmniejszenie uczucia smutku i nerwowości. Zakres odczuwanych emocji znacząco różnił się od tego, obserwowanego w przypadku zastosowania kremu placebo. Pozytywne emocje zostały wzmocnione. Ponadto badani opisywali swoją skórę za pomocą określeń, takich jak: „ładniejsza”, „bardziej wypoczęta”, „promienna”. W grupie stosującej placebo odnotowano większą liczbę negatywnych określeń: „wyglądająca staro”, „zmęczona”, „nieatrakcyjna”, „obwisła”. Uczestnicy używający produktu z ceramidami wykazali tym samym poprawę samooceny oraz poczucia własnej wartości.

Użycie ekstraktu lipidowego z pszenicy poprawia wygląd skóry, a także zmniejsza widoczność porów. Podobne korzyści zostały udowodnione w badaniu klinicznym dotyczącym wewnętrznego stosowania tego składnika. Uczestnikami było 60 kobiet w wieku od 30 do 60 lat, których cera była sucha, a skóra wykazywała oznaki starzenia się. Badanie było randomizowane i zostało przeprowadzone metodą podwójnie ślepej próby z wykorzystaniem placebo. Już po 15 dniach stwierdzono znaczną poprawę nawilżenia skóry (16%), elastyczności (18%) i redukcję zmarszczek (9%). Ochotnicy, którzy uczestniczyli w teście, zauważyli również zmniejszenie uczucia ściągnięcia (75%).

Badaniu zostały poddane obie dostępne wersje surowca – forma proszkowa i olejowa. Doustne zastosowanie Ceramosides™ wpływa nie tyko na poprawę stanu skóry, lecz również na kondycję włosów, ograniczając ich wypadanie oraz produkcję sebum na skórze głowy. Działanie to zostało udowodnione w badaniu klinicznym [2]. Jego uczestniczkami było 66 kobiet w różnym wieku, u których stwierdzono ostre telogenowe wypadanie włosów. Badanie było prowadzone w równoległych grupach z wykorzystaniem podwójnie ślepej próby oraz placebo, a przydzielenie uczestników badań do poszczególnych grup miało charakter losowy. W 56. dniu, u kobiet suplementujących ekstrakt lipidowy z pszenicy, wykazano wzrost 4 000 włosów anagenowych (nowych i rosnących) oraz 11 000 w dniu 84. W grupie stosującej placebo było to kolejno 140 włosów anagenowych w 56. dniu przyjmowania środka oraz 4 000 w dniu 86. Dodatkowo, u kobiet zażywających Ceramosides™, odnotowano wzrost długości włosa o 12,5%. W ciągu trzech miesięcy ograniczono wypadanie telogenowe o kolejno 17% (pomiar wykonany w 56. dniu badania) oraz 27% (pomiar wykonany w 86. dniu badania). Dodatkowo dermatolog ocenił elastyczność włosów oraz ich odporność na uszkodzenia. Wyniki wykazały znaczny wzrost obu parametrów, prowadząc do poprawy kondycji włosów. Uwzględniając powyższe wyniki można stwierdzić, iż stosowanie Ceramosides™ nie tylko zapobiega wypadaniu włosów, lecz także wzmacnia i stymuluje ich wzrost. Tym samym stosowanie ekstraktu lipidowego z pszenicy zapewnia korzyści nie tylko w przypadku stosowania miejscowego, ale również doustnego, przyczyniając się do poprawy kondycji skóry oraz włosów.

Olej z nasion kolendry – innowacyjny składnik ukierunkowany na ochronę i ukojenie skóry

Kolendra to roślina szeroko stosowana na całym świecie. Olej z jej nasion, z uwagi na wysoką zawartość kwasu petroselinowego (rysunek 3), został zidentyfikowany jako składnik niosący ukojenie dla reaktywnej skóry. Jego przeciwzapalne i łagodzące właściwości zostały potwierdzone w badaniu in vitro. Zawarty w nim również kwas linolowy odgrywa kluczową rolę w warstwie rogowej naskórka. Podobnie jak w przypadku fitoceramidów z pszenicy, Seppic opracował dwa rodzaje produktów, a następnie zostały one poddane testom in vivo.

W trakcie pierwszego badania testowano krem zawierający 1% olejowego wyciągu z nasion kolendry u 62 kobiet, których skóra wykazywała skłonności do reaktywności. Badanie było podwójnie randomizowane. Krem stosowano dwa razy dziennie, przez 28 dni. Aby ocenić skuteczność działania kremu, po zakończeniu badania uczestnicy testu zostali poproszeni o udzielenie odpowiedzi na pytania otwarte oraz wypełnienie kwestionariusza samooceny samopoczucia. Ich odpowiedzi zostały następnie przeanalizowane przez eksperta w dziedzinie neuronauki. Uczestnicy testu, stosujący krem zawierający 1% oleju z kolendry, określili produkt jako „zapewniający komfort”, „niosący ukojenie” oraz „odżywiający skórę”, a także „poprawiający samopoczucie”.

Badania in vitro również wykazały bardzo interesujące działanie naprawcze uszkodzeń skóry wywołane stresem emocjonalnym, osiągając korzyści podobne do akupunktury, chroniąc hormony szczęścia – oksytocyny oraz B-endorfiny. Jednocześnie zmniejszały reaktywność skóry poprzez ochronę zakończeń neuronowych (więcej szczegółów dostępnych na żądanie).

Podobne korzyści zostały udowodnione w badaniu klinicznym dotyczącym doustnego stosowania tego składnika. Uczestniczkami było 60 kobiet w wieku od 18 do 65 lat, których cera była wrażliwa (kryterium włączenia – podatność na podrażnienie wywołane przez kwas mlekowy). Preparat stosowano przez 28 dni, w dziennej dawce 200 mg. Podobnie jak w przypadku pierwszego testu, badanie było randomizowane i wykonane metodą po dwójnie ślepej próby, a następnie zestawione z placebo. U osób suplementujących produkt stwierdzono większą wytrzymałość skóry (mniejsze zaczerwienienie) na stres mechaniczny (stripping test – test wykonano na wewnętrznej powierzchni przedramienia). Ponadto kobiety przyjmujące preparat zawierający olejek z kolendry zaobserwowały zmniejszenie uczucia swędzenia wywołanego poprzez podrażnienie skóry kwasem mlekowym (test wykonano na bruzdach nosowo-wargowych). W porównaniu z placebo olej z nasion kolendry zredukował podrażnienie o 25% (pomiar wykonany w 28. dniu badania) oraz czterokrotnie skrócił czas trwania uczucia dyskomfortu wywołanego czynnikiem drażniącym (pomiar wykonany w 56. dniu badania).

Skuteczność produktu zawierającego olejek z kolendry została lepiej oceniona przez użytkowników w porównaniu do placebo, szczególnie pod względem kryteriów, takich jak: uczucie ulgi, tolerancja składnika oraz ochrona skóry. Jest to pierwsze badanie in vivo potwierdzające kojące działanie olejku. Zostało ono opatentowane.  Należy zauważyć, że wyniki te zostały również potwierdzone w niedawno przeprowadzonym badaniu, w trakcie którego suplementowano olej z nasion kolendry przez 14 dni. Wyniki oczekują obecnie na publikację.

Konsumenci w ostatnich latach szczególnie aktywnie poszukują składników koncentrujących się na ochronie oraz zapewniających komfort skórze. Naprzeciw tym potrzebom wychodzi duet składników aktywnych wytwarzany z kolendry uprawianej w południowo-zachodniej Francji. 

Podsumowanie

Ceramosides HP oraz Sepibliss Feel to gamy składników, które mogą być stosowane oddzielnie bądź w połączeniu. Łatwość w projektowaniu formulacji pozwala na stworzenie zarówno produktów kosmetycznych (emulsji, sztyftów, kremo-żelów), jak i suplementów diety (żelków, tabletek, kapsułek, saszetek). Tym samym Seppic skutecznie wychodzi naprzeciw powstającym trendom oraz potrzebom konsumentów, tworząc surowce o synergicznym działaniu i udowodnionej skuteczności.

Źródła

[1] Valerie Bizot et al., Improving Skin Hydration and Age-related Symptoms by Oral Administration of Wheat Glucosylceramides and Digalactosyl Diglyce rides: A Human Clinical Study, Cosmetics 2017, 4, 37.

[2] Stephanie Dudonne et al., Efficacy of a wheat polar lipid complex in reducing hair loss and improving hair growth in healthy women: A randomized, do uble-blind, placebo-controlled clinical study, Int J Cosmet Sc. 2023;00:1-13.

[3] Catherine Kern et al., Effect of the supplementation of virgin coriander seed oil on reducing reactivity in healthy women with sensitive skin: A randomized double-blind placebo-controlled pilot clinical study, Food & Nutrition Research 2022,66: 7730.

Rys. w tekście: Seppic

Fot. główna: https://pixabay.com/pl/photos/pszenica-niwa-zach%C3%B3d-s%C5%82o%C5%84ca-ziarno-3506758/

KOMENTARZE
news

<Grudzień 2024>

pnwtśrczptsbnd
25
26
27
28
LSOS Summit 2024
2024-11-28 do 2024-11-29
1
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
2
3
4
5
Newsletter