Na temat raportu Luxury & Cosmetics Financial Factbook zgodził się opowiedzieć nam jeden z jego twórców Pan Zbigniew Jusis, Partner w dziale Doradztwa Transakcyjnego Ernst & Young.
Jakie spółki z sektora kosmetycznego i personal care były brane pod uwagę? Skąd taki wybór? Czy dane pochodzące z różnych firm bardzo się od siebie różnią?
Do analizy wybrano w sumie 21 spółek notowanych na światowych giełdach, które zakwalifikować można do trzech różnych grup:
- Spółki reprezentujące "czysty" sektor dóbr luksusowych: LVMH Moet Hennessy Louis Vuittion S.A., Swatch Group AG, Compagnie Financiere Richemont S.A., Hermes International S.C.A., Coach Inc., Polo Ralph Lauren Corp., Tiffany & Co., Burberry Group plc, Hugo Boss AG, Tod's S.p.A., Prada S.p.A., Salvatore Ferrgamo S.p.A.
- Spółki kosmetyczne lub o zdywersyfikowanej działalności posiadające przynajmniej jeden segment dóbr luksusowych: L'Oreal S.A., PPR S.A., Estee Lauder Companies Inc., Beiersdorf AG, Shiseido Co.Ltd, L'Occitane International S.A.,
- Spółki bezpośrednio powiązane z branżą dóbr luksusowych: Luxottica Group S.p.A. oraz Safilo Group S.p.A.
Dodatkowo, w celu poszerzenia pokrycia geograficznego, w analizie uwzględniona zostala spółka Natura Cosmeticos S.A. nie należąca bezpośrednio do rynku dóbr luksosowych ale będąca największą spółką kosmetyczną z rynków rozwijających się.
Celem badania było przeprowadzenie szczegółowej analizy wybranej grupy spółek pochodzacych z różnych krajów i notowanych na różnych giełdach, które uznać można za reprezentację globalnego rynku dóbr luksusowych i kosmetyków.
Wartość rynku Personal Care szacowana jest w 2015 roku na 422 mld euro. Skąd wynika tak wysoki wzrost?
Wartość globalnego rynku produktów Personal Care, obejmującego głównie produkty do pielęgnacji skóry, włosów, zapachy, kosmetyki kolorowe oraz produkty ochrony zdrowia w roku 2011 została oszacowana na poziomie około 363 mld EUR. Średni skumulowany wzrost prognozowany w okresie 2011 - 2015 wynosi około 4% i j pozostaje spójny z historycznie odnotowanym wzrostem w latach 2007 - 2011.
Dlaczego kryzys gospodarczy nie dotyczy sektora personal care? Czy ta tendencja się utrzyma, czy jest to jedynie chwilowy wyż?
Dane finansowe spółek notowanych oferujących dobra luksusowe pokazują, ze globalny rynek tych produktów wzrósł w roku 2011 o 10,4% a prognozy średniego skumulowanego wzrostu do roku 2014 przewidują dalsze 7% wzrosty. Rynek ten wykazuje sie zatem relatywną odpornością na zawirowania ekonomiczne i pozostaje jednym z niewielu, które w czasach kryzysu odnotowały realne wzrostu. Mimo to utrzymujący sie kryzys gospodarczy stanowi oczywiste ryzyko, które w przypadku dóbr luksusowych powinno być ograniczone wzrostem popytu generowanym przez rosnącą klasę średnia głównie w krajach rozwijających się.
Jak wygląda sytuacja Polskich producentów kosmetyków na tle Europy i świata? Czy jesteśmy dla nich konkurencyjni?
Polscy producenci kosmetyków nadal generują większą część swoich przychodów ze sprzedaży na rynku polskim chociaż coraz intensywniej rozwijają sie również w innych krajach. Większość z nich obecna jest w Europie Zachodniej, Ameryce Północnej a coraz częściej również w Azji. Marki takie jak Inglot czy Dr. Irena Eris są rozpoznawalne na rynkach międzynarodowych i skutecznie konkurują na nich z innymi producentami kosmetyków.
Czy w Polsce również obserwowany jest tak wysoki wzrost wartości rynku "personal care"? Czy taka sytuacja się utrzyma?
Prognozy wartości rynku dóbr luksusowych wskazują na wyraźny wzrost udziału krajów rozwijających się w sumie sprzedaży , który jednak w większości absorbowany jest przez rynek chiński. W 2010 roku udział Chińczyków w rynku dóbr luksusowych wynosił 19% a w roku 2013 zgodnie z oczekiwaniami analityków ma on wynieść 29%. Polska zaliczana jest do krajów rozwijających się, gdzie nadal rośnie zarówno liczba osób o relatywnie wysokich dochodach jak i średni poziom tych dochodów. W porównaniu do krajów wysoko rozwiniętych takich jak Wielka Brytania, Niemcy czy Francja jest to element sprzyjający dynamicznemu wzrostowi rynku dóbr luksusowych w kolejnych latach.
Czy na rynku w dalszym ciągu jest zapotrzebowanie na innowacyjne produkty kosmetyczne? Czy warto inwestować w własną mniejszą firmę, czy rynek całkowicie opanują wielkie koncerny kosmetyczne?
Rosnąca innowacyjność produktów kosmetycznych jest jednym ze zjawisk charakteryzujących rynek i jednocześnie jednym z niezbędnych elementów strategii każdej spółki chcącej skutecznie na nim konkurować. Chcąc podtrzymać zainteresowanie klientów spółki coraz częściej wprowadzają do swojej oferty produkty niszowe, innowacyjne takie jak kosmetyki naturalne czy organiczne odpowiadając tym samym na rosnącą świadomość klientów w obszarze ochrony zdrowia oraz związane z nią zapotrzebowanie na kosmetyki pozbawione chemii. Jednocześnie należy pamiętać, że rynek produktów kosmetycznych jest rynkiem trudnym, na którym kluczowe znaczenie ma silna, rozpoznawalna marka będąca w stanie konkurować z ofertą międzynarodowych koncernów oraz efekty skali pozwalające skutecznie zarządzać bazą kosztów.
Ernst & Young to międzynarodowa firma świadcząca usługi profesjonalne w zakresie audytu, doradztwa podatkowego, biznesowego i transakcyjnego. Ernst & Young w Polsce to ponad 1400 ekspertów pracujących w 6 biurach na terenie kraju: w Warszawie, Katowicach, Krakowie, Łodzi, Poznaniu i Wrocławiu. W roku 2012 firma zajęła I miejsce w Rankingu Audytorów Rzeczypospolitej i Gazety Giełdy Parkiet. Została również uznana Najskuteczniejszą Firmą Doradztwa Podatkowego w VI Rankingu Firm i Doradców Podatkowych Dziennika Gazety Prawnej i Idealnym Pracodawcą w badaniu Universum Students Survey.
Portal biotechnologia.pl serdecznie dziękuje za udzielenie odpowiedzi
Agata Lebiedowska
KOMENTARZE