Rewolucja kosmetyczna! Czy kwas PGA wyprze kwas hialuronowy?
10.07.2012

Kolagen roślinny? Dla każdego, kto ma choć minimalną wiedzę o właściwościach kolagenu, określenie to wydaje się oksymoronem. I słusznie. „Kolagen roślinny” to tylko potoczna nazwa kwasu poliglutaminowego (PGA), który być może odbierze nieco sławy kwasowi hialuronowemu, obecnie niekwestionowanemu numerowi jeden wśród składników kosmetycznych. PGA wprowadziła do swojej oferty firma CP Kelco, specjalizująca się w produkcji hydrokoloidów. Rynkowa nazwa specyfiku to AquaMAX.

Czym jest PGA?

Kwas poliglutaminowy jest polimerem aminokwasu, naturalnie występującym w sfermentowanych nasionach soi (produkt taki jest jednym z dań kuchni japońskiej, nazywanym „natto”). AquaMAX jest produkowany na drodze kontrolowanej fermentacji z udziałem szczepów bakterii Bacillus subtilis. Podziału substancji na typy dokonuje się w oparciu o wielkość cząsteczek, wyróżnia się więc wielkocząsteczkowy kwas poliglutaminowy, w przypadku którego rozmiar cząsteczek przekracza 2 000 kDa, oraz małocząsteczkowy, o rozmiarach ok. 1 kDa.

Jak działa AquaMAX?

AquaMAX HM (high molecular weight – wielkocząsteczkowy) skutecznie utrzymuje wilgoć w skórze. Badania in vitro pokazują, że w porównaniu do kwasu hialuronowego i małocząsteczkowego PGA, Aqua MAX HM zatrzymuje 2,5-4 raza więcej wilgoci po upływie 48 godzin. Czy więc pojawił się groźny rywal dla powszechnie stosowanego kwasu hialuronowego?

Uważamy, że AquaMAX stanowi uzupełnienie dla kwasu hialuronowego poprzez poszerzenie jego funkcjonalności, ale równocześnie oferuje wiele nowych możliwości” – wyjaśnia nam Bruce Hein z CP Kelco.

Analizy właściwości AquaMAX sugerują, że rzeczywiście te dwie substancje mogą się wzajemnie dopełniać. Uzyskane na drodze badań wyniki wskazują, że AquaMAX jest wysoce efektywny w hamowaniu aktywności hialuronidazy, enzymu odpowiedzialnego za rozpad kwasu hialuronowego. 97 proc. zmniejszenie aktywności enzymu następuje już przy zastosowaniu preparatu w stężeniu 0,008 proc. Preparat dodatkowo wykazuje korzystne właściwości ochronne w stosunku do kwasu hialuronowego w obecności hialuronidazy: przy stężeniu 0,004 proc. aż 92 proc. kwasu nie uległo rozpadowi.

AquaMAX HM znacząco podnosi poziom nawilżenia skóry oraz zmniejsza transepidermalną utratę wody. W badaniu porównującym jego właściwości z kwasem hialuronowym (także wielkocząsteczkowym) zaobserwowano wysoką skuteczność omawianej substancji. Po upływie 6 godzin poziom nawilżenia skóry wyniósł ok. 73 proc. w przypadku AquaMAX HM oraz 53 proc. w przypadku kwasu hialuronowego. Utrata nawilżenia po 4 tygodniach uległa zmniejszeniu o 35 proc. w wyniku stosowania AquaMAX HM oraz o 20 proc. w efekcie używania kwasu hialuronowego.

Z kolei AquaMAX LM (low molecular weight – małocząsteczkowy) zwiększa zawartość kwasu hialuronowego w komórkach: przy stężeniu 1 proc. o 250 proc. Jego zastosowanie prowadzi również do wzrostu zawartości w skórze substancji tworzących NMF (Natural Moisturizing Factor – naturalny czynnik nawilżający), w przypadku niektórych z nich o 95 proc. przy stężeniu 0,1 proc. Równie istotną właściwością AquaMAX LM jest zdolność do pobudzania ekspresji genów odpowiedzialnych za syntezę filagryny, inwolukryny, lorykryny, a więc białek budujących strukturę warstwy rogowej naskórka.

Co więcej, oba typu preparatu wykazują korzystne działanie w zakresie hamowania niepożądanych reakcji immunologicznych w skórze. Małocząsteczkowy AquaMAX redukuje nadmierną ekspresję IL-1α i MMP-1wywołaną działaniem promieniowania UVB. Natomiast AquaMAX HM obniża poziom IgE i IL-4, powiązanych z alergicznymi reakcjami skóry. Wyniki te sugerują, że preparat może być stosowany szczególnie w kosmetykach przeciwsłonecznych i przeciwstarzeniowych.

red. Małgorzata Przybyłowicz