Porożogenne komórki macierzyste MIC-1 z zastosowaniem w medycynie
Naukowcy ze spółki Stem Cells Spin SA oraz Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu opracowali technologię umożliwiającą wykorzystanie komórek macierzystych pochodzących z poroża jelenia szlachetnego w medycynie, ale także w weterynarii i kosmetologii. W wyniku prowadzonych przez ponad dwa lata badań powstały cztery prototypy wyrobów medycznych.

Komórki macierzyste są coraz po­wszechniej wykorzystywane w leczeniu różnego typu schorzeń. W klasycznej te­rapii komórkowej najczęściej stosowane są żywe autologiczne komórki macie­rzyste pacjenta. Używa się do tego celu m.in. izolowanych komórek ze szpiku kostnego lub z tkanki tłuszczowej. Czę­stymi czynnikami uniemożliwiającymi ich wykorzystanie są ograniczona ilość oraz stosunkowo długi czas namnaża­nia. Ma to szczególne znaczenie w przy­padkach, gdy istnieje potrzeba szybkie­go podania komórek macierzystych lub produkowanych przez nie czynników wzrostu. Możliwości takie stwarza­ją porożogenne komórki macierzyste pozyskane z rosnącego poroża jelenia szlachetnego, na bazie których wytwa­rzane są surowce i produkty gotowe do natychmiastowego stosowania.

Firma Stem Cells Spin SA jest właś­cicielem chronionych patentami w Pol­sce i na świecie wynalazków związanych z hodowlą i zastosowaniem porożogen­nych komórek MIC-1 oraz ze sposobem otrzymywania i zastosowania ich homo­genatu. Unikalny know-how umożliwił komercjalizację i wdrożenie stabilnej hodowli linii porożogennych komórek macierzystych, z których produkuje się m.in. surowiec będący składnikiem bio­dermokosmetyków Revitacell.

Połączenie wiedzy, doświadczeń i potencjałów Stem Cells Spin SA oraz Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu pozwoliło na realizację, w ramach konsorcjum pod nazwą Biocervin, innowacyjnego projektu związanego z wykorzystaniem ko­mórek macierzystych w medycynie. W ramach projektu „Opracowanie prototypów wyrobów medycznych na bazie surowców otrzymanych z poro­żogennych komórek macierzystych” m.in. wyprowadzono nową linię po­rożogennych komórek macierzystych, opracowano surowiec oraz stworzono cztery – unikalne w skali światowej – prototypy wyrobów medycznych w obszarze dermatologii, stomatologii, okulistyki tj.:

• Frustum Spray – opatrunek medycz­ny wspomagający regenerację i gojenie po przeszczepach.
  • CrustoMed – żel do stosowania na rany i skórę oraz otarcia naskórka.
  • OphthaMed – żel przeznaczony do aplikacji do worka spojówkowego wspomagający regenerację rogówki oka.
  • MucosaMed – żel do stosowania w jamie ustnej w przypadku wystą­pienia zmian chorobowych błony śluzowej.

W celu umożliwienia komercjaliza­cji wyników projektu, powstała również linia demonstracyjna, czyli unikalny zespół laboratoriów przeznaczony do hodowli porożogennych komórek macierzystych i wytwarza­nia na ich bazie surowców oraz produktów, dostosowany do wymogów stosowanych w obszarze produkcji farmaceutycznej. Linia demonstracyjna obejmuje pomieszczania typu cleanroom (klasa A, B i C) zaprojektowane tak, by umożli­wić ścisłą kontrolę środowiska pracy (szczególnie w zakresie zanieczyszczeń cząstkami i drobnoustrojami). Powietrze wewnątrz pomieszczeń jest stale filtrowane przez zestaw wysokosprawnych filtrów hepa zatrzymujących 99,97% me­chanicznych i biologicznych zanieczyszczeń. Pomieszczenie w klasie a, spełniające najbardziej rygorystyczne normy eu gmp, wyposażone jest m.in. w system laminarnego przepły­wu powietrza.

W pomieszczeniach pomocniczych znajdują się ponadto: pracownia kontroli jakości i standaryzacji (klasa D z wy­odrębnionym dla bezpieczeństwa systemem wentylacji), pomieszczenie sterylizacji, myjnia, magazyn surowca far­maceutycznego i opakowań, chłodne pokoje oraz zaplecze biurowe i socjalne. Wykorzystane do budowy materiały oraz rozwiązania technologiczne zapobiegają akumulacji zanie­czyszczeń i umożliwiają produkcję w standardzie GMP, co czyni spółkę jedną z nielicznych na rynku dysponującą laboratorium spełniającym takie wymagania.

Istotnym elementem przedsięwzięcia są przeprowa­dzone przez Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu badania przemysłowe i prace rozwojowe nad zastosowa­niem homogenatu porożogennych komórek macierzy­stych u zwierząt, które wskazują kolejne potencjalne pola zastosowań medycznych.

Dorota Stefanicka, Kierownik ds. Marketingu i Sprzedaży Stem Cells Spin SA

Projekt pt. „Opracowanie prototypów wyrobów me­dycznych na bazie surowców otrzymanych z porożo­gennych komórek macierzystych” współfinansowany przez NCBR w ramach Przedsięwzięcia pilotażowego Wsparcie badań naukowych i prac rozwojowych w ska­li demonstracyjnej DEMONSTRATOR+ oraz ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ra­mach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodar­ka realizowany jest przez konsorcjum, którego spółka Stem Cells Spin jest liderem, a Uniwersytet Przyrod­niczym we Wrocławiu partnerem. Całkowita wartość projektu wynosi 64 939 002 PLN, kwota dofinansowania to 57 008 401 PLN.