Biotechnologia.pl
łączymy wszystkie strony biobiznesu
Polskie kosmetyki na rynkach światowych
10.11.2009
Dynamiczny rozwój polskiego przemysłu kosmetycznego nie jest dla nikogo zaskoczeniem. Na ten sukces składa się wiele czynników.
Bogate zaplecza technologiczne, świetnie wykształcona karda najwyższej jakości surowce użyte do produkcji oraz innowacyjność i odwaga producentów znajdują odzwierciedlenie w poszukiwaniu nowych rynków zbytu dla krajowych produktów.

Można zaryzykować stwierdzenie , że doświadczenie polskich producentów w dziedzinie eksportu jest bogate i sięga czasów PRLu, kiedy to wyroby rodzimego rynku zaspokajały potrzeby krajów bloku wschodniego.

W porównaniu do krajów Europy centralnej , Polska sukcesywnie odzyskuje pozycję lidera eksportu preparatów kosmetycznych.
Utrzymanie tendencji wzrostowej zarówno na rynkach rodzimych oraz poza granicami kraju nie jest zadaniem prostym, konkurencyjność firm , ich strategie rozwoju są czynnikami kluczowymi, decydującymi o pozyskiwaniu nowych rynków zbyt i utrzymaniu pozycji lidera .

Polskie kosmetyki podbijają rynki zachodnio- i wschodnioeuropejskie, odwaga producentów pozwala na skuteczne przekraczanie granicy kontynentu , sprawiając , że polskie kosmetyki obecne są już na kontynencie afrykańskim czy azjatyckim. Przykładem mogą być firmy Bielenda oraz Oceanic , które dzięki specjalistycznym preparatom pielęgnacyjnym potrafiły znaleźć na tym rynku niszę, które sukcesywnie zapełniają.

W zależności od profilu działalności firmy, typu eksportowanych kosmetyków, ich ceny osiągają różnorodny pułap.

Dobrym przykładem jest firma Inglot, specjalizująca się w produkcji wysokiej jakości produktów kosmetyki kolorowej. Poza granicami kraju jest ona postrzegana jako marka wysokiej klasy, co pozwala na uzyskanie cen przeszło 2 krotnie wyższych niż osiągane w kraju.

Jak rzeczywiście kształtuje się eksport polskich kosmetyków ? Jakie produkty sprzedają się najlepiej ? Czy możliwe jest zdobywani nowych rynków oraz umacnianie swej pozycji poza granicami kraju?

Portal biotechnologia.pl w poszukiwaniu odpowiedzi na postawione pytania,, skontaktował się z największymi , rodzimymi firmami kosmetycznymi, aktywnie zajmującymi się eksportem swych wyrobów.

Firma Ziaja jest obecna na polskim rynku od przeszło 20 lat, i dzięki pasji tworzenia najwyższej jakości kosmetyków , w chwili obecnej zajmuje ona jedna z wiodących pozycji na nie tylko na obszarze naszego kraju.


Firma Ziaja Ltd aktywnie zajmuje się poszukiwaniem zagranicznych rynków zbytu dla swoich produktów od 6 lat.

W chwili obecnej do naszych największych partnerów handlowych należą następujące kraje: USA, Czechy, Rosja, Irlandia, Niemcy, Węgry, Słowenia, Słowacja, Finlandia. Z każdym rokiem obroty eksportowe rosną, a produkty Ziaja zostają wprowadzane na kolejne rynki. Prognozujemy, iż w 2009 eksport wzrośnie w stosunku do roku poprzedniego o około 60%. Udział eksportu w sprzedaży firmy wyniesie 5%. Priorytetem na najbliższe lata jest dla nas rozbudowa sieci dystrybucji w krajach, gdzie już jesteśmy obecni oraz pozyskiwanie nowych rynków, szczególnie w Europie Zachodniej.

Poza granicami Polski produkty Ziaja można kupić w znanych sieciach handlowych, np. Rossmannie , Schleckerze i Tesco w Czechach, Auchan i DM na Węgrzech, Kauflandzie na Słowacji .

Nasi klienci eksportowi cenią w produktach Ziaja receptury bazujące na naturalnych składnikach, jasny przekaz produktu, przyjemną szatę graficzną oraz wysoką jakość w porównaniu z przystępną ceną.

Za granicą największą popularnością cieszą się takie serie jak: Kozie Mleko, Masło Kakaowe i Oliwkowa. Duże zainteresowanie wzbudziła najnowsza seria pomarańczowa. Mimo, iż obserwujemy że potrzeby ludzi w zakresie pielęgnacji skóry są zbliżone niezależnie od lokalizacji geograficznej, rynki eksportowe różnią się pod względem preferencji. W Czechach zdecydowanym best-sellerem jest krem oliwkowy, podobnie zresztą jak w Polsce. W Słowenii największą popularnością cieszy się seria masło kakaowe, a w Irlandii i Niemczech Kozie Mleko.

Produkty Ziaja można kupić również w bardzo egzotycznych miejscach, takich jak Korea Południowa, Puerto Rico oraz Wietnam
.” mówi Pani Lidia Ziaja Kierownik dz. Eksportu Ziaja Ltd

Portal Biotechnologia .pl o Opinie w tej sprawie, zwrócił się także do firmy Dermika


Firma DERMIKA - producent kosmetyków nowej generacji – została założona w 1994 r. w Warszawie. Od samego początku misją firmy jest produkcja kosmetyków selektywnych do pielęgnacji twarzy i ciała z wykorzystaniem najnowszej wiedzy kosmetologicznej przy utrzymaniu najwyższych standardów jakości produktu.


W roku 2006 Dermika weszła na nowe zagraniczne rynki: Australia, Holandia, Austria, Irlandia i Litwa, pojawili się nowe kontrahenci w USA i Rosji. W porównaniu do roku 2005 eksport w roku 2006 wzrósł i wynosi ok.12%.

Rok 2007 przebiegł dla firmy Dermika pod znakiem dynamicznego rozwoju eksportu, udało się wejść na nowe zagraniczne rynki: Gruzja, Kazachstan, Uzbekistan i Mołdowa. Znacznie poszerzyły się kontakty z dystrybutorami w Rosji oraz Skandynawii. W porównaniu do roku 2006 eksport w roku 2007 wzrósł o 25,5%.

W roku 2008 Dermika znalazła nowych partnerów w Finlandii, Włoszech i Luksemburgu. W Norwegii, w mieście Bodo został otwarty piękny autoryzowany salon Dermika Salon&Spa, w Łotwie (Ryga) i Niemczech (Essen) - salony polecane, pracujące na kosmetykach Dermika Salon&Spa. W porównaniu do roku 2007 eksport wzrósł o 12,3%.
”- mówi Pani Anna Irzycka PR specialist Dermika .


Dzięki uprzejmości firmy Oceanic, która jest kontynuacją niemal 70-letniej tradycji rodzinnej i jako pierwsza w Polsce rozpoczęła produkcje kosmetyków zgodnie z farmaceutycznymi standardami GMP, możemy przedstawić Państwu politykę eksportową pierwszego w Polsce producenta kosmetyków antyalergicznych.

Kalendarium eksportu kosmetyków firmy Oceanic otwiera rok 1995 - kiedy to preparaty z serii AA trafiają na rynki Europy Środkowo-Wschodniej i na Kubę.


Obecnie produkty AA eksportowane są do 27 państw na świecie. Trafiają do krajów Europy Wschodniej min. Słowacji, Węgier, Rosji czy Białorusi. Rynkiem zbytu jest także obszar Europy Zachodniej, w tym kraje takie jak Grecja, Portugalia, Niemcy oraz Dania. Produkty firmy Oceanic znajdziemy również na terenie Ameryki Północnej, w USA oraz Kanadzie. Rynkiem zbytu jest także kontynent azjatycki (Korea Pd., Malezja, Armenia), kontynent afrykański (Egipt) oraz Australia” mówi Pan Zbigniew Kreft kierownik działu eksportu Oceanic S.A.

Firma Oceanic nie osiada jednak na laurach. Jako dynamicznie rozwijająca się firma pragnie poszerzać rynki zbytu dla własnych produktów.

Najważniejsze plany rozwoju eksportu na najbliższe lata dotyczą krajów Europy, Bliskiego Wschodu, Afryki Północnej i wybranych rynków azjatyckich. Pragniemy również systematycznie rozszerzać asortyment produktów AA na rynkach, na które już zdołaliśmy wprowadzić nasze preparaty” - mówi Pan Zbigniew Kreft

Preferencje klientów zagranicznych pozwoliły firmie Oceanic stworzyć listę najlepiej sprzedających się preparatów. Zaliczyć tu można serie:
AA INTENSYWNY LIFTING, AA EXPRESSO SLIM, AA HIGIENA INTYMNA, AA CIAŁO WRAŻLIWE, AA PRESTIGE AGE CORRECTOR, AA PRESTIGE MORPHO CREATOR, OILLAN.

Czy eksport jest rzeczywiście opłacalny? Dane ekonomiczne firmy są najlepszą odpowiedzią na postawione pytanie:

Sprzedaż eksportowa rośnie bardzo dynamicznie. Każdego roku wprowadzamy produkty AA na kilka nowych rynków i każdego roku nasze obroty rosną o wskaźnik dwucyfrowy. W 2008r. było to np. 35%. Po 3 kwartałach tego roku zanotowaliśmy wzrost blisko 50%, pomimo trudnej sytuacji ekonomicznej panującej na wielu rynkach zagranicznych.” - mówi Pan Kreft.

Polski przemysł kosmetyczny w niczym nie odbiega od światowych standardów, Często jego innowacyjność wyprzedza pomysły znanych międzynarodowych koncernów kosmetycznych. Bogate doświadczenie rodzimych producentów, ich odwaga czynią polskie produkty rozpoznawalnymi oraz wysoko cenionymi na arenie międzynarodowej . Obserwowany dynamiczny rozwój eksportu rodzimych preparatów kosmetycznych jest dowodem wysokiej pozycji polskich producentów na rynkach światowych.


Za udział w realizacji artykułu portal biotechnologia.pl dziękuje firmom Ziaja, Dermika oraz Oceanic.
KOMENTARZE
Newsletter