Biotechnologia.pl
łączymy wszystkie strony biobiznesu
Podstawowe informacje dotyczące opakowań kosmetyków
25.11.2008

  Serwis Biotechnologia.Pl skorzystał z możliwości zasięgnięcia opinii eksperta – Pani Ewy Nowackiej - szefa Działu Zarządzania Jakością
Laboratorium Kosmetycznego Dr Irena Eris SA -w sprawie ważnego etapu produkcji kosmetyków, jakim jest konfekcjonowanie.
 Poniżej przedstawiamy wypowiedź dotyczącą właśnie tej kwestii.

Myśląc o bardzo szerokiej gamie kosmetyków, zaczynając od kosmetyki białej, czyli produktów takich jak kremy czy wyrobach kosmetyki kolorowej reprezentowanych przez cienie, pudry, szminki poprzez produkty w postaci farb do włosów, depilatorów czy past do zębów, jesteśmy świadomi, że specyfika konfekcjonowania i procesu produkcji jest bardzo zróżnicowana i zależy od typu preparatu.
Firmy na ogół specjalizują się w produkcji określonego typu preparatów, choć znane są firmy wytwarzające różnorodne typy kosmetyków.
Proces konfekcji polega na dozowaniu masy kosmetycznej do danego opakowania.
Ważne jest to, aby masa kosmetyczna była wyprodukowana zgodnie z najnowszą technologią natomiast receptura produktu powinna być opracowywana w oparciu o najnowsze, innowacyjne składniki a opakowanie powinno zostać starannie dobrane, tak, aby łączyć w sobie wygodę i funkcjonalność.
Co jest najważniejsze w przypadku wyboru opakowań?
•    Patrząc z perspektywy konsumenta pierwszym kryterium, jest ocena wizualna opakowania- estetyka, kształt, design- powyższe cechy determinują decyzje klienta.
•    Kształt opakowania powinien być dopasowany do kształtu dłoni i umożliwiać łatwe wydozowanie produktu
•    Oznaczenia graficzne odgrywają istotną rolę - szary, niewidoczny nadruk zmniejsza zainteresowanie klienta
Funkcjonalność nabywca ocenia, jako rzecz drugorzędną
•    Dobór poszczególnych elementów jest bardzo istotny, dla przykładu otwór znajdujący się w tubie Powinien być dopasowany do konsystencji produktu – chodzi o wydozowana dawkę-, której objętość dostosowana jest do naszych potrzeb.

•    Sposób dozowania nie powinien sprawiać użytkownikowi żadnych problemów. Funkcjonalność wiąże się z bezproblemowym otwieraniem i zamykaniem produktu a szczelność opakowania jest parametrem krytycznym-szczelne zamknięcie eliminuje ryzyko wydostania się produktu z opakowania, wyklucza także możliwość dostania się powietrza do jego wnętrza- jest to ważna informacja, ze względu na fakt, że kosmetyki są produktami posiadającymi długie terminy ważności. Niektóre produkty na opakowaniu nie mają oznaczonej daty ważności, prawo dopuszcza taką możliwość – dotyczy to preparatów, których ważność przekracza 30 miesięcy Przewidujemy, że produkt z tak długim terminem ważności należy do gatunku szybkorotujących, oznacza to, że zużywane są przez konsumentów w stosunkowo krótkim czasie. Jeśli jednak przez okres do 3 lat produkt nie zostanie sprzedany, producent musi mieć gwarancję, ze zarówno, jakość masy kosmetycznej jak i opakowania nie ulegnie zmianie.

•    Opakowanie ma być kompatybilne z produktem- oznacza to, że składniki masy kosmetycznej nie wpływają negatywnie na opakowanie i odwrotnie( poszczególne składniki opakowania i masy nie wchodzą ze sobą w żadne reakcje). Pierwszym krokiem, umożliwiającym dobór optymalnego opakowania dla danego produktu jest zebranie wiedzy teoretycznej, dotyczącej składu recepturowego konkretnej masy kosmetycznej. Niezwykle istotne są Karty charakterystyki surowców, które opisują, z czym dany surowiec reaguje, w stosunku, do jakich opakowań jest niekompatybilny.W dalszym etapie prowadzimy testy praktyczne, czyli testy kompatybilności, określające jak produkt będzie zachowywał się przez okres 3 lat. Testy odbywają się w cieplarkach, przez określony czas. Są to testy starzeniowe i przyspieszone

•    Przy wyborze opakowania bierzmy pod uwagę funkcjonalność i zabezpieczenie produktu. Istnieją opakowania, które zawieraj filtry UV – jest to działanie celowe, zabezpieczające masę kosmetyczną, znajdującą się wewnątrz, przed odbarwieniem. Zmiana koloru produktu może zostać wywołana przez działanie promieniowania a jego źródłem mogą być lampy sklepowe czy światło słoneczne – dla przykładu - używając opakowań przezroczystych stosujemy filtry tak, aby zabezpieczyć produkt znajdujący się w środku.
•    Ostatnia kwestia dotyczy oznakowania opakowania i jest regulowana przez ustawę o kosmetykach i ustawę o towarach paczkowanych. Od wymagań podanych w wymienionych ustawach, nie ma żadnych odstępstw.


Ewa Nowacka
Ewa Nowacka- Szef Działu Zarządzania, Jakością
Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris SA
KOMENTARZE
Newsletter