Biotechnologia.pl
łączymy wszystkie strony biobiznesu
Plastikowe butelki i totle przybierają niezwykłe kształty
02.07.2004
Na rynku produktów higieny osobistej coraz rzadziej widzi się plastikowe butelki o standardowym kształcie. Producenci, by wyróżnić swoje produkty z pośród innych, przyjęli dwie taktyki jeśli chodzi o opakowania — kształt pojemnika oraz jego dekoracja. Przeczytaj o tym jak kształtowały się niektóre z najgorętszych propozycji tego sezonu. Wyrafinowany trzon Niewiele plastikowych buteleczek jest na tyle dystyngowana by dorównać tym pochodzących spod znaku Kenzo. Inspirowane przez naturę, flakoniki wyglądają jak listek, pień czy łodyga bambusa. To świetne przykłady tego, co można stworzyć gdy koncepcja marketingowa idzie w parze z zaawansowaną technologią. Podobnie jak większość produktów wypuszczonych przez Kenzo, linia produktów do pielęgnacji ciała, ma swój początek w naturze. „Produkty podzielono na cztery rodzaje” mówi Audrey Caulonque, product manager firmy Kenzo Parfums (Paris). "Każda z czterech kategorii oparta jest na jednej roślinie, jednym nastroju, jednej kolorystyce oraz jednym zapachu." Owe cztery kategorje to: Energizing Bamboo Leaf, Euphoric Ginger Flower, Relaxing White Lotus, oraz Sensual Rice Steam. Fabien Baron z firmy Baron & Baron współpracował z Kenzo w projektowaniu flakoników dla serii aromatycznych kosmetyków do pielęgnacji twarzy i ciała KenzoKi. Ich organiczne kontury przeplatają się z prostymi liniami i łagodnymi załamaniami. Ta kombinacja odzwierciedla kolejny aspekt linii Kenzo, a mianowicie koncepcja Ki. Na stronie internetowej firmy Kenzo można przeczytać objaśnienie tej starożytnej filozofii praktykowanej przez tysiące lat w Azji. „Koncepcja Ki polega na odnalezieniu idealnej równowagi po miedzy energią i zen” uważa Caulonque. "To dlatego butelki Kenzoki oparte są na zasadzie kontrastu, w harmonii z filozofią idącą za Ki: dynamiczne linie dodające energii oraz łagodne zagięcia dodające spokoju. Chcieliśmy by butelki były podłużne gdyż dodaje to energii, ale również nieco zaokrąglone gdyż przemawia to za łagodnością, delikatnością i zmysłowością”. Buteleczki zostały wyprodukowane przez Alcan Packaging Techpack (Challes, France) w rozmiarach 50, 100, oraz 250 ml. Niektóre zostały wykonane z PCTA, z łagodnym tknięciem lakieru poliuteranowego, niektóre zostały wytłoczone z polipropylenu Adflex. "Buteleczkom wytłoczonym z polipropylenu Adflex trudno było nadać złożone kształty" - mówi Philippe Bolzer, kluczowy account manager firmy Alcan Packaging Techpack. By podkreślić płaską, diagonalną powierzchnię na przodzie butelki, zastosowano kolorowy, błyszczący panel. By nałożyć kolorową warstwę należało zastosować zarówno metodę silk screening. jak i pad printing. Dodano również czarny tekst oraz lakier. W ten sposób panel został skontrastowany z resztą białej, zaokrąglonej, delikatnej w dotyku butelki. Panele zostały pokolorowane według czterech kategorii tej linii. Flakoniki z pewnością zadowolą klientów. "Buteleczki nie są ostentacyjne" - mówi Caulonque. "Uczucie luksusu pochodzi z dotyku i próbowania produktów. W pewnym sensie, flakoniki te wyglądają raczej prosto, ale zawsze przykładano dużą wagę do szczegółów”. Linia produktów pielęgnujących skórę marki Kenzoki po raz pierwszy została wypuszczona na rynek we Francji jesienią 2002 roku, wiosną zostanie ona wypuszczona na rynek amerykański. Zwycięska forma Dla niektórych firm, niezwykłe kształty butelek to nie tylko sprytne narzędzie marketingowe, ale również i zwycięski design. Popularna marka produkująca środki do pielęgnacji włosów - Pureology (Irvine, CA), znana jest ze swoich owalnych butelek. W 2002 roku, opakowania tej serii wygrały konkurs HBA Global Packaging Award. W kwietniu, wypuszczając na rynek SuperStraight, firma Pureology wykorzystała nowy kolor ale pozostała przy starym, nagrodzonym kształcie butelki. Jedną z charakterystycznych cech butelek jest ich odcisk. Każda butelka została tak opracowana, by zmieściły się trzy butelki jedna koło drugiej na krawędzi wanny o standardowej wielkości. Ta koncepcja często nie jest rozważana przez producentów. Po drugie, owalny kształt butelek, zaprojektowany został by wygodnie leżał w ręku, zwłaszcza kobiecej. Smukły kształt szyjki butelki również ma na celu ułatwienie klientowi poniesienia butelki. By zapewnić pewny chwyt, opakowanie zostało naznaczone wybrzuszeniami wokół szyjki. By nadać opakowaniu wizualnej estetyki, dodano lśniącego barwnika do polietylenowego materiału o dużej gęstości podczas produkcji, co nadaje łagodny połysk nieco przytłumionemu kolorowi plastiku. „W efekcie opakowanie zyskuje prestiżowy wygląd” twierdzi Joni Rae Russell, rzecznik firmy Pureology. Całkowicie zwyczajny projekt butelki proponowany przez firmy typu Pureology jest czasochłonny i kosztowny w produkcji. Russell szacuje, iż firma poświęciła dwanaście miesięcy na wykonanie opakowania (od projektu do produkcji). Russell również zauważył, iż pierwsza poprawka dysignu opakowania może zaoszczędzić sporo kosztów w przyszłości. „Opakowanie to pierwszy tryb komunikacji pomiędzy producentem a klientem, zatem ma do spełnienia ważną rolę” twierdzi Russell. „To nie jest odpowiednie miejsce na pośpiech i niedbałość. Producenci w dzisiejszych czasach muszą dostosować się do nowych zasad aby wyrwać się z nieładu jaki opanował branżę. Mądrzy producenci uświadomili sobie, iż budowanie nowej marki zaczyna się już na etapie trwożenia nowych opakowań.” Co nowego w tottlach Butelki to nie jedyne opakowania, które zyskują teraz nowy styl i design. Czterech dostawców ostatnimi czasy zaprezentowało stylową kolekcję tottlów, która z pewnością sprawi, iż klienci z podziwem spojrzą na dany produkt. W tym roku, firma DieterBakic Enterprises (Munich) wypuściła na rynek trzy nowe opakowania typu tottle (100, 150, oraz 200 ml ) z serii opakowań Josephine. Mają one zaokrąglone wcięcia w pobliżu dna oraz proste linie w pobliżu góry. Wszystkie te cechy nadają opakowaniu wyjątkowy kształt. Szerokie panele zaprojektowano specjalnie by odpowiednio umieścić nadruki i elementy ozdobne. Dwukolorowe pokrywki typu flip-top wzbudzają dodatkowe wrażenia estetyczne niż standardowe opakowania. Firma Cosmetic Packaging Group, oddział O. Berk Co. (Union, NJ), rozszerza swoją linię standardowych tottlów. W sprzedaży dostępne są różnorodne style, kształty oraz rozmiary. Poszczególne produkty mają ułatwić poszukiwanie na rynkach stylowych opakowań. Odpowiednie dla balsamów, kremów, samoopalaczy, produktów nawilżających, produktów przeznaczonych do aromaterapii, w kolorach naturalnych i bieli. Można również dodać do nich wykończenie typu soft-touch. Alcan Packaging Techpack oferuje swoje tottle z serii Ellipse, zaprojektowane z szerokim przodem oraz tylnimi panelami. Mogą być produkowane w szerokiej gamie kolorów oraz z różnych materiałów, również z surlynu. Błyszczący surlyn wzbogaca nie tylko kolorystykę tottla ale i nadruki graficzne. Chroni również tottla przed obdrapaniem. Dostawca, firma ABA Packaging (Holtsville, NY) niedawno zaprezentowała swoją nową linię tottli, tubek oraz butelek – Julia. Pojemniki wykonane z polietylenu o wysokiej gęstości (high-density polyethylene), produkowane są w białym kolorze, o rozmiarze od 30 do 400 ml. Dostępne są również standardowe kolory. Opakowania „podnieś mnie” Firma Too Faced niedawno wypuściła na rynek nową linię Celebrity Spa, przeznaczoną dla klientów szczególnie lubujących się w splendorze. Pośród nowych produktów znajduje się Bubble Brulee, nawilżający żel do kąpieli oraz pod prysznic, który łączy słodki miód z kremem brûlée. Podobnie jak pozostała część linii, opisana przez firmę Too Faced jako „luksusowe, nadzwyczajne, przeznaczone do użytku domowego produkty spa”, Bubble Brulee ma sprytne opakowanie. Butelka 6.08-uncjowa (1 uncja - 28 gramów), zapożyczone bezpośrednio od przemysłu spożywczego, wygląda jak shaker do koktajli z winem w środku. Firma Too Faced po raz pierwszy wykorzystała ośmiouncjowych butelkę w stylu cocktail-shaker gdy wypuszczała na rynek swój płyn do demakijażu oczu Rip Off latem 2003 roku. „Butelka została zainspirowana przez shaker do koktajli używany w latach pięćdziesiątych, sześćdziesiątych” twierdzi Jerrod Blandino, CEO i założyciel Too Faced Cosmetics Inc. (Irvine, CA). „Opakowanie ma bardzo modny wygląd oraz daje właścicielowi poczucie sławy, wydziela bardzo intensywne imprezowe wibracje. Zdecydowaliśmy się kontynuować tematykę koktajli w opakowaniach dla produktów spa, by utrzymać wspaniałe retro wibracje, za które Too Facejest znany i ceniony. Ludzie po prostu kochają te butelki! Mówią że chcą umieszczać je w takich miejscach gdzie inni ludzie mogą na nie patrzeć, zupełnie jak akcesoria.” Butelka stylizowana na shaker wyprodukowana jest z polimeru o dużej gęstości. Pierwotnie był to typowy kontener wykorzystywany do przechowywania piwa lub jedzenia, butelka dostarczana była przez Bomal S.r.l. we Włoszech. Czarna, pofałdowana pokrywka butelki jest również typowym elementem dla firmy Bomal. By utrzymać wygląd retro, Too Faced użyło trójkolorową etykietkę pokrytą lakierem odpornym na wodę i promienie UV. „Wykorzystałem etykietkę charakterystyczna dla produktów winnych, podobnie jak robiły to firmy w 1950 roku” mówi Blandino. „Chciałem osiągnąć wygląd nawiązujący do Zsa Zsa Gabor projektu Lucille Ball. ”Blandino zaprojektował etykietki, a firma Alros Label Co. (Van Nuys, CA) podjęła się produkcji. Odrębny kształt butelek stylizowanych na shakery do koktajli, promuje image marki Too Faced. „Uważam, że butelka ma styl retro ale nie zatraciła swojej nowoczesności” - mówi Blandyno. Firma Too Faced jest znana ze scalania uroczych stylów rodem z Hollywood z nowoczesnym i wyrafinowanym wizerunkiem XXI wieku. Butelka ta stanowi doskonały przykład tej praktyki. Wygląd i kształt pojemników, szczególnie dla grup produktów, są bardzo ważne. Kobiety chcą aby nabyte przez nie produkty nie tylko rozpieszczały i olśniewały je, ale również by upiększały ich łazienki i stanowiły wspaniały element dekoracyjny. Jeśli opakowanie wygląda wystarczająco dobrze by zostało wyeksponowane na ladzie, istnieje duże prawdopodobieństwo, iż produkt zostanie szybko użyty i uzupełniony. Opracowano na podstawie Jennifer Kwok "Plastic Bottles and Tottles: Shaping Up Nicely. Plastic bottles take unique forms for some of the season's hottest launches"; CPC Packaging, May/June 2004, www.cpcpkg.com Tłumaczenie: Katarzyna Pietrucha, zespół redakcyjny KOSMETOLOGIA Serwisu Biotechnologicznego ( www.biotechnologia.com.pl/ kosmetologia ).


Jennifer Kwok, CPC Packaging;
Tłum: Katarzyna Pietrucha, Serwis Biotechnologiczny

KOMENTARZE
news

<Styczeń 2020>

pnwtśrczptsbnd
30
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
29
31
1
2
Newsletter