Ochrona przed metalami i alergią kontaktową od polskiej uczonej

Firma badawczo-rozwojowa KF Niccolum to producent kosmeceutyków chroniących przed alergią kontaktową, ze szczególnym uwzględnieniem alergii niklowej – NidiesqueTM oraz kosmetyków z technologią metal screen nuev ukierunkowanych na profilaktykę chorób skóry. Innowacyjne produkty powstały dzięki współpracy naukowej zespołu badawczego z Polskiej Akademii Nauk oraz KF Niccolum.

Misją KF Niccolum jest budowanie świadomości wśród ludzi na temat chorób skórnych, zapobieganie alergiom kontaktowym oraz niesienie pomocy już uwrażliwionym osobom, poprzez udostępnianie unikalnej oferty produktów podnoszących komfort codziennego życia.

Obok kosmeceutyków Nidiesque, nuev jest drugą marką w portfolio KF Niccolum. Podobnie jak wprowadzone na rynek w 2016 roku kosmeceutyki, kosmetyki pielęgnacyjno-ochronne nuev zawierają innowacyjną cząsteczkę Chitathione, który uniemożliwia przenikanie przez skórę szkodliwych jonów metali i zanieczyszczeń, tworząc tzw. metal screen. Marka nuev może pochwalić się dwiema liniami kosmetyków: chroniącymi przed alergią kontaktową oraz przed smogiem.

Transfer technologii z nauki do przemysłu

Dr Izabela Zawisza, będąc jeszcze doktorantką w Polskiej Akademii Nauk, pracowała w zespole prof. Wojciecha Bala, który do lat zajmował się alergią niklową. Chodziło o jej mechanizm molekularny. Młodą naukowiec zainteresowało, że nie ma rozwiązania tego problemu. Studiując publikacje naukowe badacze podkreślali, że należy opracować krem barierowy, ale nikt nie zrobił tego prawidłowo. Dobierano cząsteczki o zbyt małych masach i te zamiast tworzyć warstwę ochronną – transportowały nikiel do organizmu, jak np. EDTA.

Razem z promotorem dr Izabela Zawisza stworzyła koncept molekuły, która wyłapywałaby nikiel i zatrzymywałaby go na powierzchni skóry, nie wpuszczając do organizmu. Łącząc wiedzę z zakresu chemii koordynacyjnej oraz syntezy organicznej, stworzyła molekułę o wysokiej sile wiązania jonów niklu, chromu, kobaltu i palladu, biozgodności i właściwościach filmotwórczych – Chitathione. Na cząsteczkę został złożony wniosek patentowy w Polsce, a następnie rozszerzony na Europę i resztę świata.

Cząsteczka ta stała się przedmiotem transferu technologii z nauki do przemysłu. Kosmeceutyki chroniące przed alergią na metale – NidiesqueTM oraz kosmetyki nuev® powstały w laboratorium badawczo-rozwojowym KF Niccolum.

Największym wyzwaniem okazał się transfer technologii z nauki do przemysłu, który wiąże się z dużym nakładem finansowym. Młoda naukowiec przeszła długą i krętą drogę. Po odmówieniu finansowania badań z grantów, dr Izabela Zawisza zwróciła się do prywatnych firm. Gdy te nie wyraziły zainteresowania, postanowiła spróbować własnych sił u anioła biznesu. W ten sposób powołała spółkę KF Niccolum, a w 2016 roku wprowadziła na rynek markę apteczną Nidiesque. Chcąc zachęcić do profilaktyki i ochrony skóry przed metalami powstała lifestylowa marka kosmetyków pielęgnacyjno-ochronnych nuev.

Problem alergii na metale dostrzega konkurencja

Polska jest pierwszym krajem, gdzie wymyślono taki produkt oparty na nietoksycznym i biodegradowalnym nowej generacji biopolimerze. Równocześnie tym samym problemem zajęli się inni naukowcy np. Chińczycy, których zgłoszenie patentowe zostało złożone niecały rok później. Świadczy to o tym, jak istotnym problemem na świecie są alergie na metale.

Szacuje się, że alergia kontaktowa dotyka 40% społeczeństwa, a najbardziej rozpowszechniona jej odmiana – alergia na nikiel 17% kobiet i 3% mężczyzn populacji świata, co oznacza, że co 7. osoba na świecie ma lub rozwinie alergię na nikiel. W samej Japonii uczulonych jest ok. 30-40% społeczeństwa! Badania pokazują ciągły wzrost liczby osób nadwrażliwych na ten metal. Alergia na metale może zostać nabyta w każdym momencie życia. Przyczyną jest nadmierna ekspozycja na uczulacze, który są niemalże wszędzie, np. monety, widelce, łyżki, biżuteria, zegarki. Nieobojętny wpływ pozostaje postęp cywilizacyjny i związany z tym wzrost zanieczyszczenia powietrza.

Istnieje duża potrzeba edukacji w kontekście alergii kontaktowych i upowszechnienia ich profilaktyki poprzez stosowanie odpowiednich preparatów ochronnych.

Metal screen – ochrona przed metalami i smogiem

Innowacją w produktach KF Niccolum jest stosowanie molekuły Chitathione, która działa na zasadzie metal screen, chroniąc skórę przed szkodliwym działaniem metali, obecnych również w zanieczyszczonym powietrzu, smogu.

Smog to nic innego jak zawiesina metali ciężkich, utleniaczy i zanieczyszczeń znajdujących się w powietrzu. Choć niewidoczne gołym okiem, mają one negatywny wpływ zarówno na zdrowie, jak i skórę. Znajdujące się w smogu metale ciężkie wnikają w głąb skóry, narażając ją na podrażnienia, alergie oraz przedwczesne starzenie się.

Ambitne plany na przyszłość

Ekspozycja na metale jest nieunikniona, dlatego KF Niccolum zamierza rozwijać markę nuev o kolejne produkty ochronne, w tym również przeznaczone dla dzieci. W połowie lutego, niewiele ponad rok od wprowadzenia marki na rynek, kosmetyki nuev® znajdą się w drogeriach sieci Super-Pharm, w całej Polsce.