Model 3D mieszka włosowego – lekarstwo na łysienie już w zasięgu ręki?
Łysienie to postępujący proces zanikania tworzenia włosa w mieszku włosowym. Jest objawem chorobowym dotykającym zarówno mężczyzn jak i kobiety. Łysienie, jako stan chorobowy może być zarówno objawem innych dolegliwości, reakcją organizmu na przyjmowane w danej chwili leki bądź stanowić samodzielny zespół chorobowy. W zależności od indywidualnych cech genetycznych pacjenta, łysienie może być stanem dziedziczonym. Aktualnie istniejące leki mogą spowolnić wypadanie włosów, ale na ich miejsce nie są w stanie odrosnąć nowe. Grupa naukowców z Instytutu Bioinżynierii i Nanotechnologii z Singapuru (IBN) zaprojektowała model mieszka włosowego, który może pomóc w badaniach nad nowymi lekami zapewniającymi regenerację utraconych włosów.

Dyrektor IBN profesor Jackie Y. Ying powiedziała: Musieliśmy skorzystać z doświadczenia współczesnej inżynierii tkankowej i komórkowej. Udało nam się stworzyć strukturę przypominającą prawdziwy mieszek włosowy. Model pozwala lepiej zrozumieć mechanizmy, kontrolowania rozwoju i wzrostu mieszków włosowych. Mamy nadzieję, że nasz wynalazek przyczyni się do odkrycia nowych sposobów leczenia łysienia – problemu, który dotyka miliony ludzi na całym świecie.

Mieszek włosowy jest organem w którym podczas każdego cyklu włosowego tworzy się nowy włos. Cykl wzrostu włosów jest kontrolowany przez interakcje pomiędzy głównymi typami komórek: komórkami nabłonkowymi, które otaczają łodygę włosa i brodawkami skórny, które leżą na dnie mieszków.

Trójwymiarowy (3D) model mieszka włosowego będzie zatem przydatny do badań interakcji pomiędzy komórkami włosa, co pozwoli odkryć nowe metody leczenia łysienia. Model 3D naśladuje wielkość i rozmieszczenie komórek jakie znajdują się w prawdziwym mieszku.

Team Leader IBN Dr Andrew Wan tłumaczy: Mierząc średnicę pasma włosów, oraz naszych struktur przypominających włosy stwierdziliśmy takie samo zachowanie się komórek jak w rzeczywistym mieszku włosowym. W modelu, komórki  wszczepia się w bardzo drobne i przezroczyste włókna, które mogą być łatwo badane pod mikroskopem w przeciwieństwie do konwencjonalnych modeli, co czyni je idealnym rozwiązaniem np. do testów na obecność narkotyków.

Badacze odkryli, że komórki w ich strukturach naśladujących włosy włączają geny, które są zazwyczaj aktywne w fazie wzrostu włosów. Gdy zostaną przeszczepione myszom, mogą rosnąć dalej przypominając swym wyglądem naturalny włos.

Jeśli technologia ta zostanie skomercjalizowana, może być używana przez firmy farmaceutyczne w badaniach nad lekami, aby zobrazować potencjalne promotory i inhibitory wzrostu włosów. Firmy kosmetyczne również będą mogły skorzystać z nowej technologii, do badań nad skutecznością składników aktywnych w produktach higieny i pielęgnacji włosów.

Instytut Bioinżynierii i Nanotechnologii (IBN) powstał w 2003 roku. Jego twórcą była profesor Jackie Yi-Ru Ying. Profesor Ying była profesorem inżynierii chemicznej w Massachusetts Institute of Technology (1992 - 2005). Została uznana za jedną ze stu inżynierów nowej ery przez American Institute of Chemical Engineers w 2008.

Pod jej kierunkiem, IBN prowadzi badania nad najnowocześniejszą bioinżynierią i nanotechnologią. Jej programy są ukierunkowane na łączenie wielu dyscyplin nauki i medycyny, prowadzenie przełomowych badań, które poprawią zdrowie i jakość naszego życia.