Biotechnologia.pl
łączymy wszystkie strony biobiznesu
Mikrobiom – naturalny klucz do zdrowej skóry

Nowa generacja kosmetyków do pielęgnacji skóry połączy naukę z naturalnym działaniem. Ich zadaniem będzie wspieranie pierwotnej odporności skóry. Kluczem do tego jest zdrowy, prawidłowy mikrobiom. To właśnie na nim swoją uwagę skoncentrowali biotechnolodzy z Unilever. Mikrobiom stymuluje produkcję ceramidów – rewolucja polega na tym, że zamiast dostarczać skórze ceramidy w kremach, lepiej jest wspomagać ich naturalną produkcję.

 

 

Budowanie odporności skóry od wewnątrz

Wiele produktów zawierających ceramidy ma za zadanie zastąpić i uzupełnić ten naturalnie występujący w skórze składnik, jednak duży rozmiar cząsteczek uniemożliwia im wnikanie w skórę i dotarcie tam, gdzie są najbardziej potrzebne. Naukowcy Unilever szukali sposobu na przezwyciężenie tego problemu poprzez pobudzenie naturalnych procesów produkcji ceramidów w skórze, a tym samym – umożliwienie jej gojenia się od wewnątrz. – Nasze produkty zawierają identyczne ze skórą prekursory lipidowe, które działają jak elementy budulcowe warunkujące zajście naturalnego procesu produkcji ceramidów. Dostarczają skórze surowce, a ta może zająć się resztą. Dzięki naszym badaniom odkryliśmy nie tylko, jak skóra może być stymulowana do utrzymania własnej produkcji ceramidów, ale także, że ta produkcja prowadzi do bezpośredniej poprawy jej jakości i nawilżenia – wyjaśnia dr Andrew Mayes, starszy kierownik ds. badań skóry w Unilever R&D. To odkrycie, niedawno opublikowane w czasopiśmie naukowym „Nature Scientific Reports”, pokazuje, że większa obecność ceramidów może prowadzić do radykalnej poprawy u osób z suchą skórą. – Możemy teraz budować silniejszą skórę od wewnątrz. Wzmacniając i odbudowując funkcjonalną barierę wilgoci skóry, ta czuje się i wygląda lepiej oraz jest bardziej odporna na czynniki zewnętrzne – kontynuuje Mayes. 

Wiedząc, że ta technologia może pomóc w odbudowie skóry, naukowcy z Unilever postawili kolejne pytanie: czy może ona również pomóc mikrobiomowi skóry, czyli kulturze mikroorganizmów zasiedlającej nasze ciała, w tym skórę? Dzięki długoletniemu partnerstwu strategicznemu Unilever z Eagle Genomics, światowym ekspertem w dziedzinie analizy danych mikrobiomu z wykorzystaniem sztucznej inteligencji, stwierdzono, że pielęgnacja kosmetykami zawierającymi prekursory lipidowe prowadzi do znacznego wzrostu liczby Staphylococcus epidermidis. Bakteria ta jest naturalnie obecna na ludzkiej skórze i odgrywa kluczową rolę w produkcji korzystnych metabolitów, w tym kwasu mlekowego, które pomagają chronić skórę przed zagrożeniami zewnętrznymi. – Poprawa mikrobiomu skóry za pomocą produktu była bardzo ekscytującym odkryciem. W ciągu ostatnich kilku lat zbudowaliśmy strategiczne partnerstwo z Eagle Genomics. Wykorzystanie platformy opartej na sztucznej inteligencji do analizowania złożonych danych biologicznych i badania interakcji naszej skóry i jej mikrobiomu miały tutaj krytyczne znaczenie – stwierdza dr Barry Murphy, starszy kierownik ds. badań nad mikrobiomami w Unilever R&D. Mikrobiom skóry wykazuje też lepsze właściwości w pielęgnacji produktami Unilever.

Rosnący sektor w kosmetyce

Co to oznacza dla konsumenta? Nowa technologia, obecna już w niektórych liniach do pielęgnacji skóry, może wkrótce doprowadzić do bardziej ukierunkowanych innowacji, np. w produktach do pielęgnacji skóry głowy, jamy ustnej i dezodorantach. Sektor higieny osobistej nakierowany na pielęgnację mikrobiomu szybko się rozwija i dziś jest 40-krotnie większy niż jeszcze pięć lat temu (dane GNPD – Globalnej Bazy Nowych Produktów za lata 2016-2021). Unilever jest jednym z pierwszych producentów, którzy wkroczyli do tej branży i dziś ma ugruntowaną pozycję lidera w tej dziedzinie, rejestrując ponad 100 patentów na mikrobiomy w ciągu ostatniej dekady. Unilever jest również właścicielem jednej z największych na świecie zastrzeżonych baz danych dotyczących mikrobiomu skóry. – To niesamowity czas na bycie mikrobiologiem – postępy w technologii, bioinformatyce i w coraz większym stopniu sztucznej inteligencji rozwijają naszą wiedzę na temat ludzkiego mikrobiomu. Badania te mają potencjał, aby pozwolić nam stworzyć nową generację produktów na podstawie najlepszych danych i najnowszej wiedzy naukowej – kończy Michael Hoptroff, starszy kierownik ds. badań nad mikrobiomami w Unilever R&D.

Źródła

Fot. Unilever

KOMENTARZE
Newsletter