Globalizacja przemysłu kosmetycznego sprawia iż te same zmiany pojawiają się w różnych krajach na całym świecie niemal że jednocześnie. Napędzane są one przez międzynarodowe firmy które bezustannie poszukujące innowacji.
Firma Estée Lauder (ELC) stworzyła system opakowań, które wykorzystują najnowsze techniczne rozwiązania oraz przedstawiają nowe koncepcje. Ich ostatnia kolekcja skupiła się głównie na zastosowaniu odpowiedniej kolorystyki oraz jej współgraniu ze światłem, powierzchnią oraz przezroczystością.
Firma postanowiła wprowadzić więcej wyrafinowanych i zawiłych kombinacji kolorystycznych we wszelkich rodzajach opakowań. Ten nowy trend na wyszukaną kolorystykę powstał w oparciu o opracowanie nowych, wspaniałych tuszy oraz technik dekoracyjnych.
Branża opakowań kosmetycznych czerpie również z najnowszych odkryć w innych dziedzinach przemysłu, czasami zupełnie zaskakujących, takich jak architektura lub przemysł motoryzacyjny. W ostatnim czasie zostało opracowanych wiele nowych metod spajania różnorodnych materiałów bez użycia szwów. Mogą być one teraz wykorzystane w przemyśle opakunkowym, tworząc opakowania łączące plastik z metalem, plastik ze szkłem lub wiele innych kombinacji.
Rynek kosmetyczny wymaga by nowe, innowacyjne produkty wchodziły do sprzedaży w szybszym tempie niż dotychczas. Dużym wyzwaniem dla pracowników jest tworzenie coraz to nowszych i atrakcyjnych projektów w coraz to krótszym czasie. Proces projektowania nowych opakowań dostosowany został do błyskawicznego tempa tworzenia ich prototypów, co umożliwia poznanie dokładnego kształtu i rozmiaru opakowania już we wczesnym stadium projektowania.
Innowacje Gary Korba, vice prezes działu zajmującego się projektowaniem opakowań w firmie Estée Lauder, twierdzi że trendy w opakowaniach kosmetyków zmierzać będą ku klarownośći, praktyczności oraz wysokiej jakości. Konsumenci zwracają uwagę na klarowność i jakość opakowania. Efekt taki można uzyskać po przez zastosowanie bezbarwnych materiałów w produkcji grubościennych pojemników, można również łączyć przezroczyste materiały z innymi.
Postępy w technologii łączenia grubowarstwowego, bezbarwnego plastiku ze szkłem umożliwiły uzyskanie trójwymiarowego efektu w opakowaniu (podwójne ściany w pojemnikach i/lub nakrętkach, zewnętrzne osłony w opakowaniach). Szklany polimer Eastmana znajduje swoje zastosowanie w grubuściennych, przezroczystych słoiczkach, butelkach, nakrętkach oraz innych komponentach.
Także w dziedzinie etykietek poczyniono duże postępy. Powstały różne wariacje przezroczy np.: matowe, lustrzane czy nadające lśniący wygląd, które nie tylko stanowią dla siebie alternatywy ale i wzajemnie się uzupełniają.
Systemy rozprowadzające typu Airspray zabezpieczają wnętrze opakowania i kosmetyk przed dostaniem się do niego cząsteczek powietrza. Umożliwiają rozprowadzanie produktów dwufazowych, przetworzenie fluidu w piankę. Aplikatory te pierwotnie stosowane były w opakowaniach do pianki do włosów, następnie zyskał dużą popularność w dziale produktów pielęgnacyjnych. Duże, prestiżowe firmy typu Ponds czy Stridex stosują go w opakowaniach przeznaczonych emulasjach do mycia twarzy, szamponów oraz żeli do kąplieli. W przyszłości mogą być wykorzystane w przemyśle perfumeryjnym gdyż umożliwiają klientom precyzyjne nanoszenie kosmetyku.
Opakowanie głównym recenzentem firmy.
Według Davida Nicosia z Nicosia Creative Expressions, w dzisiejszych czasach nie wystarczy by produkt był dobry i miał dobre opakowanie.
Opakowania muszą przyciągać uwagę ale nie mogą zaskakiwać ponieważ to rozprasza konsumentów. Opakowania muszą świadczyć o skutecznym działaniu produktu jaki zawierają.
Największym wyzwaniem dla międzynarodowych projektów jest to by zachować jednakową myśl przewodnią dla całej serii produktów. Unilever rozszerzył swoją serię Dove o nowe produkty pielęgnujące włosy oraz skórę. Wszystkie te produkty prezentowane są w jednakowych, prostych ale kobiecych opakowaniach.
Błyskotliwa moda perfumeryjna.
Moda narzuca dziewczęcy wygląd, pastele oraz zwariowane, bezkształtne wzory. Można się spodziewać że trend ten znajdzie swoje odbicie w najnowszych projektach opakowań perfum.
Dużym powodzeniem również cieszy się nostalgia. Młodsi projektanci flakoników mieszają stare trendy z aktualnym stylem. Klasyczne flakoniki znów mogą czarować różnorodnością kształtów oraz rozmiarów.
Klienci uzmysłowili sobie, że flakoniki są bardzo ważnym elementem składającym się na wartość produktu. W dalszym ciągu duże zainteresowanie wzbudzają zarówno kolorowe szkła jak i kolorowe perfumy oraz grubościenne szklane lub plastikowe flakoniki. Projektanci zwykli ukrywać aplikatory, jednak teraz są one często uwidaczniane w środku przezroczystej nakrętki.
Dla producentów szkła rok 2003 był dość owocny, szczególnie dużo nowych projektów powstało we Francji. Preferowane są flakoniki o prostych kształtach oraz posiadające zminiaturyzowaną wersje pompek, także btelki i słoiczki mają na ogół proste kształty, bardzo rzadko spotykane są bardziej fantazyjne modele. Attraction firmy Lancôme prezentowany jest w opakowaniu kulopodobnym zrobionym ze szkła grawerowanego które podkreśla blado złocisty odcień perfum.
Przykrywki
Niegdyś przykrywki flakoników były wykonane z metalu bądź barwionego plastiku. Obecnie producenci opakowań preferują bezbarwne przykrywki wykonane ze szkła, połączone z elementami wykonanymi z innego materiału.
Firma Rexam opracowała nową technologię umożliwiającą łączenie plastiku lub metalu ze szklanymi powierzchniami przy użyciu tarcia a nie kleju jak do tej pory. Firma C+N Packaging - producent plastikowych zamknięć zaobserwowała duży wzrost zainteresowania przezroczystymi, szkłopodobnymi komponentami.
Stąd ich oferta to opakowania cechujące się przezroczystością szkła oraz doskonałą odpornością na chemikalia i zarysowania. Połączenie grubościennego, przezroczystego pojemnika z plastikiem zdaje się znajdywać sobie coraz więcej zwolenników. Estée Lauder rozszeżyła swoją ofertę o nową linię kosmetyków Pure Color od szminek w plastikowych opakowaniach, kolorystycznie dopasowanych do koloru kosmetyku po lakiery do paznokci ( w grubościennych buteleczkach). W skład tej linii wchodzą również różne cienie do powiek oraz błyszczyki.
Opakowania opierają się na przezroczystych, grubościennych okienkach, odsłaniających kolor każdego produktu po przez plastikowy wkład. W opakowaniach szminek zostanie wprowadzony nowy rozmiar. Stanowi on kompromis pomiędzy standardowym rozmiarem szminki oraz konturówką. Szminka owych rozmiarów nie jest aż tak krótka jak szminka standardowa, ani nie jest tak cienka jak konturówka. W opakowaniach maskary oraz produktów do ust, produkty o podwójnych zakończeniach robią furorę. W niektórych zestawiono dwie różne maskary, w innych połączono maskarę z jednej a szminkę z drugiej strony. Jeszcze inne to zestawienie dwóch szminek. W niektórych przypadkach klient będzie mogł sam tworzyć własne zestawienia np. system Hook Up firmy Avon. Większą uwagę poświęca się również szczoteczkom maskary. Formuła może teraz więcej niż kiedykolwiek: podkręca, pogrubia, wydłuża, trzeba zatem przeprowadzać więcej testów aby upewnić się czy szczoteczka współgra z kosmetykiem.
Zatem opakowania maskary stają się coraz większe i grubsze. Grubsze ścianki chronią produkt, tak by czas przechowywania nie miał wpływu na jego jakość.
Porady udzielane przez guru opakowań firmy Estée Lauder - Garrego Korba:
Katarzyna Pietrucha, Bio-Tech Consulting
KOMENTARZE