Biotechnologia.pl
łączymy wszystkie strony biobiznesu
Międzynarodowe Targi Beyond Beauty SPA - Paris 2007
05.11.2007





W dniach 1 - 4 Października bieżącego roku odbyły się piąte z kolei, jedne z największych, miedzynarodowych, paryskich targów kosmetycznych Beyond Beauty. Zadedykowane były przemysłowi SPA i powstały przy ścisłej współpracy corocznego organizatora Beyond Beauty-ITEC France, z miedzynarodową organizacją SPA -International SPA Association. Wystawa pokrywała wiele askepktów tego silnie rozwijającego się trendu - od usług, poprzez wyspecjalizowany sprzęt, surowce kosmetyczne, opakowania po gotowe produkty SPA. Około siedmiuset wystawców promowało swoje produkty podczas targów, a odwiedziło je okolo 19.565 osób. Po raz pierwszy w wydarzeniu wzięły udział brazylijskie firmy, które wspierane były porzez rodzime stwoarzyszenie Abihpec (The Brazilian Toiletry, Perfumery and Cosmetics Association).

Targom towarzyszył cykl wykładów, które przedstawiły wnikliwe analizy rynku SPA, kładąc duży nacisk na potrzeby i opinie konsumentów. Szczególnie interesujący okazał się raport ISPA, przedstawiony przez jednego z dyrektorów organizacji-Deborah Wldvogel. Raport opierał się na badaniu konsumentów europjeskiego i amerykańskiego rynku SPA, z których wynika że aktywnych użytkownikow SPA najwięcej jest w Europie (37.8 mln) i Ameryce (USA&Canada- 35.9 mln), a trochę mniej w Azji (22.6). Dokładniejsze wyniki przedstawia poniższa tabela:


  Dane pochadzące z raportu ISPA dotyczącego badań konsumentów rynku SPA.

Raport doskonale podsumował oczekiwania oraz potrzeby męskiej oraz damskiej części konsumentów. Jak sie można domyśleć, mężczyzni podchodzą do produktów SPA z praktycznego punktu widzenia i oczekują, że wykonane zabiegi “zrobią co do nich należy”, czyli poprawią kondycję skóry, ujędrnią, czy usuną uciążliwą dolegliwość. Głównym pragnieniem kobiet jest ładny i zadbany wygląd, dlatego ich celem jest w głównej mierze poprawienie niedoskonałości i upiększenie. Nadal jednak aktywnych użytkowników SPA jest więcej wśród kobiet, co jest zauważalne we wszystkich krajach:

 
Dane pochadzące z raportu ISPA dotyczącego badań konsumentów rynku SPA.

Oczekiwania kosnumentów w stosunku do salonów SPA sa bardzo podobne na całym świecie. Priorytetem dla użytkowników SPA jest przede wszystkim: dogodna i ładna lokalizacja, miła atmosfera, wykwalifikowany personel oraz punktualność w rozpoczęciu sesji. Bardzo ważnym elementem salonu SPA powinno być także łatwo dostępne  miejsce parkingowe, w czym konsumenci jednoczą się globalnie. Aspekt parkingu wydaje się sprawą drugorzędną a w rzeczywistości staje się priorytetem dla zmęczonego codziennością, poszukującego relaksu i odprężenia użytkownika salonów SPA.

Podczas konferencji dokonano także podsumowania rynku kosmetyków jako całości (Euromonitor International), z czego wynika, że największym sektorem kosmetycznym wciąż pozostaje Skin Care:

 

Rozkład globalnego dochodu pozyskanego z rynku kosmetycznego przedstawia się następująco:

 
Euromonitor International









Największymi i najdynamiczniej rozwijajcąymi rynkami są:

  Euromonitor International

Na czołowych pozycjach pozostaje Francja, gdzie rocznie konsument jako jednostka, wydaje najwięcej na kupno kosmetyków- 233$. Zaraz za nią usytuawia sie Wielka Brytania (215$), następnie Hiszpania (190$), Włochy 172$) oraz Europa Zachodnia (165$) i Niemcy (164$).
Podczas konferencji szczególną uwagę zwrócono na wzrastającą świadomość ekologiczną, nie tyle ze strony producentów ale głównie konsumentów. Konsumenci coraz częściej poszukują kosmetyków naturalnych, ponieważ wierzą, że kosmetyki wyprodukowane w poszanowaniu dla środowiska będą bezpieczne i łagodne zarówno dla skóry. Tego typu podejście staje się powoli nowym sposobem na lepsze życie, szczególnie w dużych miastach. Podyktowane jest to głównie obawą przed substancjami chemicznymi, ich toksycznością i kancerogennością. Podczas ostatnich 9 miesięcy, liczba obecnych na rynku kosmetyków naturalnych wzrosła dwukrotnie!
Ogladąnie wystawy produktów SPA było wyjątkowo przyjemnym doświadczeniem. Oferta produktów była zróżnicowana i szeroka. Nie dało się jednakże nie zauważyć pewnych trendów i upodobań. Duży nacisk kładzie się na produkty etniczne, które przyciagają egzotycznym brzmieniem nazw surowców oraz magią odmienności. Ich korzenie pochadzą z różnych miejsc świata, zaczynając na bogatej w tradycje ludowe Azji (Taiwan, Chiny, Japonia), poprzez fascynującą i egzotyczną Amazonię aż po dziewicze tereny Skandynawii. Najczęściej wykorzystywanymi surowcami były wszelkiego rodzaju masła (shea, cocoa, cupuacu, muru muru,...), naturalne oleje roślinne (oliwka, słodkie migdały, avocado, winogrona,...), ekstrakty organiczne (mango, brzoskwinia, winogrona, czekolada, wanilia, kawa,...), olejki eteryczne (aromaterapia) i wiele innych.
 
Czekoladowe szaleństwo - produkty na bazie kakaowca.

Podstawowe produkty SPA to przede wszystkim peelingi oraz kosmetyki do kąpieli, które stanowiły ogromną część wystawy. Wsród nich najciekawsze były formulacje zatopionych w odżywczym oleju soli morskich, torebki herbaty wykorzystywane do relaksujących kąpieli oraz oryginalne i pachnące mydełka.

 
Mydełko SPA z zatopioną w środku rośliną.

Warto wspomnieć, że naturalne cząstki peelingujące stały się nierozłączną częścią receptur typu “scrub”. Drobinki ścierające pozyskuje się z kokosa, bambusa, kakaowca, ryżu, płatków owsianych, i wielu innych. Dzieki temu produkty wygladają wyjatkowo atrakcyjnie i naturalnie.

 
Naturalne drobinki peelingujące.

Wśród akcesoriów SPA uwagę zwracały naturalne gąbki, pozyskiwane z głębin morza. Mają wyjątkowo przyjemną teksturę i oryginalny kształt. Najzwyczajniejszy wieczorny prysznic może się zamienić w wyjątkowo przyjemne i relaksujące doświadczenie.

 
Produkty SPA - naturalne gąbki do mycia.

Oferowane przez wystawców produkty pochodziły z różnych stron świata. Targi stały się doskonałym źródłem wiedzy nie tylko z zakresu surowców, produktów i usług, ale również globalnym wydarzeniem naukowym, które poruszało wiele aspektów przemysłu kosmetycznego, takich jak regulacje prawne, badania rynku kosmetyków i konsumentów.

Następne tego typu zgromadzenie odbędzie się w dniach 5-8 Października 2008 roku.



Justyna Szpak


Chemik, specjalista w zakresie technologii kosmetyków i detergentów, doświadczenie zdobywała w polskich i zagranicznych firmach, aktualnie formulator w jednostce badawczo-rozwojowej szwedzkiej firmy kosmetycznej.

KOMENTARZE
Newsletter