Biotechnologia.pl
łączymy wszystkie strony biobiznesu
Marki kosmetyczne w polskiej prasie konsumenckiej
29.01.2007
L’Oreal, Nivea, Dr Irena Eris/Lirene, Avon, Vichy wg raportu „Kosmetyki w Mediach”, przygotowanego przez Agencję Kamodus to piątka najbardziej aktywnych marketingowo marek kosmetycznych na łamach mediów kolorowych w drugim półroczu 2006
Zdecydowanym liderem była marka L’Oreal, uzyskując wskaźnik 900 reklam i wzmianek dziennikarskich. Marka Nivea to zwycięzca statystyki pod względem opublikowanych reklam (174).

Z każdego miesiąca od lipca do grudnia Agencja Kamodus przeanalizowała 50 czasopism (kobiecych, młodzieżowych, zdrowotnych, parentingowych i telewizyjnych – najbardziej prestiżowych i o najwyższych nakładach). Uwzględniono wszystkie informacje i reklamy, w których zamieszczono zdjęcia opisywanych produktów. Celem raportu było dostarczenie firmom z branży kosmetycznej jak najszerszej wiedzy o aktywności medialnej wszystkich marek konkurencyjnych. Dane prezentowane m.in. w rozbiciu na poszczególne kategorie kosmetyków: pielęgnacja, kolorówka, perfumeria, włosy.


Tabela 1: Liczba reklam i informacji PR (ze zdjęciami) na temat poszczególnych marek w 50 wybranych czasopismach (marki, które uzyskały 200 i więcej wzmianek)
Marka lub producent
Liczba informacji PR
Liczba reklam
Suma przekazów
L'Oreal
765 135 900
Nivea
441 174 615
Dr Irena Eris/Lirene 
417 62 479
Avon    375 85 460
Vichy    243 143
386
Oriflame    359 20 379
Soraya    307 30 337
Oceanic/AA 290 25  315
Dior    286 21 307
Dove    152 135 287
Garnier    194  83 277
Eveline    224 22 246
Lancome    223 22 245
Wella    192 52 244
Ziaja    172 59
231
Maybelline    223
3
226
Sephora    223 3
226
Chanel    206
15
221
Farmona    211
5
216
La Roche-Posay 197
3
200

(Źródło: Kamodus, grupa 50 wybranych czasopism konsumenckich miesięcznie, lipiec-grudzień 2006)

Wykres 1: Liczba reklam i informacji PR (ze zdjęciami) na temat poszczególnych marek w 50 wybranych czasopismach (marki, które uzyskały 200 i więcej wzmianek)


Spośród polskich firm w pierwszej dziesiątce najsilniej obecnych „medialnie” marek kosmetycznych znalazły Dr Irena Eris/Lirene (479 publikacji) oraz Oceanic/AA (315). W drugiej dziesiątce pojawiły się natomiast, Eveline (246) oraz Ziaja (231) i Farmona (217).

Ogółem informacje PR i reklamy zamieściło w wybranych mediach w minionym półroczu 676 marek kosmetycznych. Pojawiły się 17962 przekazy, co daje średnią 27 publikacji i reklam na markę. 205 marek uzyskało zaledwie po jednej wzmiance w mediach.

Jeszcze większa przewaga L’Oreal nad innymi firmami rysuje się po uwzględnieniu wyników wszystkim marek koncernu (w tym: Cacharel, Garnier, Helena Rubinstein, Lancome, Kerastase, La Roche-Posay, Maybelline, Vichy, Viktor&Rolf). Łącznie, w zakresie publikacji PR, jest to wynik ponad 3-krotnie wyższy (2176) niż w przypadku najbliższych konkurentów: Louis Vuitton (654 – m.in. Dior, Givenchy, Guerlain), Procter&Gamble (572 – m.in. Wella, Max Factor, Olay, Pantene Pro-V), Coty (556 – m.in. Astor, Rimmel, Adidas, Esprit), Beiersdorf (480 – m.in. Nivea, La Prairie), Dr Irena Eris (433 – m.in. Eris, Lirene, Pharmaceris).

Wykres 2: Udział procentowy informacji PR na temat marek poszczególnych koncernów w 50 wybranych czasopismach


Pod względem liczby wykupionych powierzchni reklamowych ponad 2/5 „tortu” zabierają koncerny L’Oreal, Unilever, Procter&Gamble i Beiersdorf.

Wykres 3: Udział procentowy reklam marek poszczególnych koncernów w 50 wybranych czasopismach


Reklamy stanowiły w drugim półroczu jedynie 13 proc. ogólnej liczby publikacji prezentujących produkty kosmetyczne. W 71 proc. (480) marek kosmetycznych zaprezentowano na łamach pism jedynie w formie informacji PR. 29 proc. (196) firm zdecydowało się na wykupienie reklam swoich produktów, w tym 12 marek pokazano wyłącznie poprzez reklamy.

Wykres 4 i 5: Odsetek reklam i informacji PR. Odsetek firm zamieszczających reklamy i informacje PR



Publikacje na temat kosmetyki białej – produktów do pielęgnacji twarzy, stóp, dłoni i całego ciała – stanowiły największy odsetek ogółu przekazów dotyczących kosmetyków – 48 proc. Co czwarty prezentowany w publikacjach i reklamach produkt należał do kategorii kosmetyków kolorowych (28 proc.).

Wykres 6: Odsetek przekazów na temat kategorii kosmetyków



Zdecydowanie dominują publikacje prezentujące marki międzynarodowe, marki polskie wywalczyły dla siebie jedną czwartą rynku medialnego.

Wykres 7: Odsetek liczby przekazów na temat marek polskich i międzynarodowych


Oprac. J.G.
na podst. Agencji Kamodus
KOMENTARZE
Newsletter