Tabela 1: Liczba reklam i informacji PR (ze zdjęciami) na temat poszczególnych marek w 50 wybranych czasopismach (marki, które uzyskały 200 i więcej wzmianek)
| Marka lub producent | Liczba informacji PR | Liczba reklam | Suma przekazów | 
| L'Oreal | 765 | 135 | 900 | 
| Nivea | 441 | 174 | 615 | 
| Dr Irena Eris/Lirene | 417 | 62 | 479 | 
| Avon | 375 | 85 | 460 | 
| Vichy | 243 | 143 | 386 | 
| Oriflame | 359 | 20 | 379 | 
| Soraya | 307 | 30 | 337 | 
| Oceanic/AA | 290 | 25 | 315 | 
| Dior | 286 | 21 | 307 | 
| Dove | 152 | 135 | 287 | 
| Garnier | 194 | 83 | 277 | 
| Eveline | 224 | 22 | 246 | 
| Lancome | 223 | 22 | 245 | 
| Wella | 192 | 52 | 244 | 
| Ziaja | 172 | 59 | 231 | 
| Maybelline | 223 | 3 | 226 | 
| Sephora | 223 | 3 | 226 | 
| Chanel | 206 | 15 | 221 | 
| Farmona | 211 | 5 | 216 | 
| La Roche-Posay | 197 | 3 | 200 | 
(Źródło: Kamodus, grupa 50 wybranych czasopism konsumenckich miesięcznie, lipiec-grudzień 2006)
Wykres 1: Liczba reklam i informacji PR (ze zdjęciami) na temat poszczególnych marek w 50 wybranych czasopismach (marki, które uzyskały 200 i więcej wzmianek)

Spośród polskich firm w pierwszej dziesiątce najsilniej obecnych „medialnie” marek kosmetycznych znalazły Dr Irena Eris/Lirene (479 publikacji) oraz Oceanic/AA (315). W drugiej dziesiątce pojawiły się natomiast, Eveline (246) oraz Ziaja (231) i Farmona (217).
Ogółem informacje PR i reklamy zamieściło w wybranych mediach w minionym półroczu 676 marek kosmetycznych. Pojawiły się 17962 przekazy, co daje średnią 27 publikacji i reklam na markę. 205 marek uzyskało zaledwie po jednej wzmiance w mediach.
Jeszcze większa przewaga L’Oreal nad innymi firmami rysuje się po uwzględnieniu wyników wszystkim marek koncernu (w tym: Cacharel, Garnier, Helena Rubinstein, Lancome, Kerastase, La Roche-Posay, Maybelline, Vichy, Viktor&Rolf). Łącznie, w zakresie publikacji PR, jest to wynik ponad 3-krotnie wyższy (2176) niż w przypadku najbliższych konkurentów: Louis Vuitton (654 – m.in. Dior, Givenchy, Guerlain), Procter&Gamble (572 – m.in. Wella, Max Factor, Olay, Pantene Pro-V), Coty (556 – m.in. Astor, Rimmel, Adidas, Esprit), Beiersdorf (480 – m.in. Nivea, La Prairie), Dr Irena Eris (433 – m.in. Eris, Lirene, Pharmaceris).
Wykres 2: Udział procentowy informacji PR na temat marek poszczególnych koncernów w 50 wybranych czasopismach

Pod względem liczby wykupionych powierzchni reklamowych ponad 2/5 „tortu” zabierają koncerny L’Oreal, Unilever, Procter&Gamble i Beiersdorf.
Wykres 3: Udział procentowy reklam marek poszczególnych koncernów w 50 wybranych czasopismach

Reklamy stanowiły w drugim półroczu jedynie 13 proc. ogólnej liczby publikacji prezentujących produkty kosmetyczne. W 71 proc. (480) marek kosmetycznych zaprezentowano na łamach pism jedynie w formie informacji PR. 29 proc. (196) firm zdecydowało się na wykupienie reklam swoich produktów, w tym 12 marek pokazano wyłącznie poprzez reklamy.
Wykres 4 i 5: Odsetek reklam i informacji PR. Odsetek firm zamieszczających reklamy i informacje PR

Publikacje na temat kosmetyki białej – produktów do pielęgnacji twarzy, stóp, dłoni i całego ciała – stanowiły największy odsetek ogółu przekazów dotyczących kosmetyków – 48 proc. Co czwarty prezentowany w publikacjach i reklamach produkt należał do kategorii kosmetyków kolorowych (28 proc.).
Wykres 6: Odsetek przekazów na temat kategorii kosmetyków

Zdecydowanie dominują publikacje prezentujące marki międzynarodowe, marki polskie wywalczyły dla siebie jedną czwartą rynku medialnego.
Wykres 7: Odsetek liczby przekazów na temat marek polskich i międzynarodowych

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

KOMENTARZE