Lipoid- partner dla przemysłu kosmetycznego
08.10.2008
Skóra to jeden z największych organów naszego ciała- o powierzchni około 2 m2, stanowiący barierę między środowiskiem zewnętrznym a organizmem.
Składa się z naskórka – obejmującego 5 warstw, skóry właściwej i jej dwóch warstw a także z tkanki podskórnej. Warto wspomnieć , że naskórek jest nieunaczyniony. Skórę charakteryzuje selektywna zdolność wchłaniania odpowiednich substancji. Ta cecha, przy tak zróżnicowanej budowie, jest wyzwaniem dla współczesnej kosmetologii. Podstawowym celem efektywnej pielęgnacji jest dostarczenie w głąb skóry substancji aktywnych, które będą mogły wywierać określone efekty. Skład recepturowy kosmetyku powinien być tak skonstruowany, aby odpowiednie elementy wspomagały transport związków aktywnych biologicznie przez nieunaczyniony naskórek do unaczynionej skóry właściwej.

Dlaczego skóra wykazuje selektywną zdolność do pochłaniania poszczególnych substancji? Wynika to z ogólnej budowy błon biologicznych. Błony biologiczne oddzielają komórkę od jej otoczenia oraz dzielą wnętrze komórki. Elementy strutkuralne błon pełnią funkcję transportowe, zapewniają selektywność i właściwy kierunek transportu. Błony biologiczne w najprostszym ujęciu składają się z lipidów i białek. Ich relacje ilościowe wahają się w stosunku do siebie. Trzon błony stanowią dwie warstwy fosfolipidów, przy czym hydrofobowe łańcuchy kw. tłuszczowych obu warstw są skierowane ku sobie a części hydrofilowe fosfolipidów są skierowane do fazy wodnej. W macierzy fosfolipidowej tkwią białka – te mające ścisły związek z błoną to białka integralne a te z białek, które związane są z błona tylko na zasadzie oddziaływań elektrostatytcznych noszą nazwę peryferycznych. Hydrofobowe wnętrze błony lipidowej jest barierą kontrolującą przechodzenie cząstek pomiędzy komórką a środowiskiem ( głownie dla cząstek hydrofilnych) Błona nie przepuszcza większości cząsteczek polarnych- ma to swoje uzasadnienie- zapobiega to „ucieczce” z komórki jej metabolitów. Dyfuzja różnych substancji przez błony zależy od • Wielkości cząsteczki • Jej ładunku elektrycznego • Stopnia hydrofilności Efektywność dyfuzji wzrasta gdy cząsteczka jest elektrycznie obojętna, bardziej hydrofobowa i ma małe rozmiary. Cząsteczki obdarzone ładunkiem nie dyfundują wcale, natomiast nie posiadające ładunku cząsteczki polarne o odpowiednich ( małych) rozmiarach także dyfundują. Wśród składników kosmetyków z łatwością możemy znaleźć substancje , które ze względu na swój charakter chemiczny samoistnie nie będą w stanie przedostać się do głębszych warstw skóry jak choćby mikroelementy ,elastyna czy kolagen, które są popularnymi surowcami w serii kosmetyków regenerujących. Potrzeba więc wprowadzić do preparatu substancję , która posłuży jako transporter . Propozycja firmy Lipoid przeznaczona dla przemysłu kosmetycznego i oferuje szeroka gamę rozwiązań- bezpośrednich jak i pośrednich dla tego problemu.

Lipoid oferuje:
Rozwiązanie pośrednie to :
•    Lecytyny i Fosfolipidy
fosfolipidy ( nasycone jak i nienasycone) pozyskiwane są z jajek oraz soi, fosfolipidy  są również częściowo hydrolizowane
surowce te są dziś szeroko stosowane w pielęgnacji skóry i włosów, są wartościowymi surowymi  materiałami przeznaczonymi do produkcji liposomów( kosmetycznych transporterów substancji aktywnych)
Firma Lipoid oferuje także enzymatycznie modyfikowane fosfolipidy –lysophospoflipids- które w znacznym stopniu zwiększają efektywność  procesu emulgacji- co ma istotne znaczenie dla jakości produktów kosmetycznych – będący w ogromnej mierze układami substancji nie mieszających się ze sobą.

Podsumowując fosfolipidy Firmy Lipoid mają szerokie zastosowanie jako:
•    Emulgatory
•    Liposomy( produkty wstępne do ich produkcji)
•    Solubilizatory
•    Składniki aktywne
•    Nanoemulsje
Do rozwiązań bezpośrednich firmy  Lipoid   ,przeznaczonych  dla przemysłu kosmetycznego ,zaliczymy gotowe transportery substancji aktywnych- Liposomy
Liposomy Lipoid są produkowane z nasyconych jak i nienasyconych fosfolipidów uzyskiwanych z  ziaren sojowych.
Liposomy oferowane są  w formie „pustych” transporterów- jest to dogodne rozwiązanie dla tych producentów kosmetyków, którzy decydują się na indywidualny dobór aktywnych substancji, które mają znaleźć się  w liposomach
Zakupić możemy również liposomy zawierające substancje aktywne rozpuszczalne w wodzie takie jak AHA , aminokwasy, substancje nawilżające czy ekstrakty roślinne.

Ciekawymi produktami oferowanymi przez firmę Lipoid są
Ultraspheres® ( nazwa oryginalna) oraz
Ceraspheres® ( nazwa oryginalna) – są to doskonale zdyspergowane Nanoemulsje –które podobnie jak jedyny emulgator stabilizujący je, pozyskiwane są z fosfolipidów
Składniki te mogą być wykorzystywane jako bazy nośnikowe dla lipofilnych związków aktywnych takich jaki witaminy rozpuszczalne w tłuszczach , koenzym Q 10  czy oleje roślinne.
Cechy wyrózniająće te  produkty  to  ich bardzo małe, kropelkowe rozmiary (< 300 nm) a także dużo lepsza skuteczność w rolni nośnika substancji lipofilnych w porównaniu z liposomami.
 Następnym Ciekawym rozwiązaniem w gamie ofert firmy Lipoid  jest technika
NanoSolve-która reprezentuje nowy sposób  solubilizacji (zdolność rozpuszczania organicznych substancji nierozpuszczalnych w wodzie przez rozcieńczone wodne roztwory substancji powierzchniowo czynnych) z zastosowaniem fosfolipidów.  Fosfolipidy dyspergujące  w wysoce stężonych wodnych roztworach węglowodanów są w stanie solubilizować duże ilości lipidów.
Ze względu na swoje małe , kropelkowe rozmiary (30-60 nm)emulsje te są przezroczyste. Jest to niezwykle pożądana cecha, ponieważ nie wywieraja wpływu na barwę kosmetyku.
NanoSolve może być stosowany jako technika solubilizacji w stosunku do różnorodnych substancji lipofilnych  jak: lanolina, trój glicerydy, oleje mineralne, olejki eteryczne, czy masło  Shea .
Cechy wyróżniające NanoSolve to min. Bezpieczeństwo fizjologiczne- produkt jest nietoksyczny, pozyskiwany jest tylko i wyłącznie z surowców naturalnych, wolny od konserwantów czy syntetycznych surfaktantów
Stabilność  NanoSolve jako nanoemulsji została udowodniona naukowo
NanoSolve wykazuje hydrofilność z roztworami wodnymi w każdym stosunku.
NanoSolve jako składnik produktu kosmetycznego nie podrażnia skóry ,
Pogłębia stopień penetracji kosmetyku w głąb skóry

Przedstawione powyżej atuty tej technologii oraz korzyści wynikające z jej stosowania skłaniają do podjęcia współpracy z firmą Lipoid.
Szeroka oferta usług przeznaczona dla przemysłu kosmetycznego jest odpowiedzią na dynamiczne tempo rozwoju dziedziny jaką jest współczesna kosmetologia.  Proponowane rozwiązania są w stanie sprostać oczekiwaniom nawet najbardziej wymagających klientów.

Piśmiennictwo