Lepsze wnikanie witaminy A do wnętrza komórek- najnowsze badania
04.07.2007
Witamina A ma zróżnicowane funkcje biologiczne. W organizmie człowieka wpływa na prawidłowy wzrost i różnicowanie komórek nabłonka, a także jest czynnikiem warunkującym prawidłowe funkcjonowanie układu rozrodczego i organów wzroku.

Retinoidy czyli retinol, retinal i kwas retynowy powstają w błonie śluzowej jelit z karotenoidów. Następnie retinol łączy się z chylomikronami i jest wychwytywany przez wątrobę.

Witamina A ma zdolność samodzielnego wnikania do wnętrza komórek. W osoczu jednak jest wychwytywana i następnie transportowana w kompleksie z białkiem wiążącym retinol RBP (plasma retinol-binding protein). Białko to może również wiązać retinal i kwas retynowy, który transportowany jest także przez albuminy. Niestety, w formie kompleksu retinol nie może już tak swobodnie przechodzić przez błony komórkowe i jego wnikanie do komórki jest znacznie utrudnione.

Naukowcom z Los Angeles udało się zidentyfikować STRA6, białko z wieloma domenami transbłonowymi, będące receptorem specyficznym wobec RBP. STRA6 wiąże z wysokim powinowactwem białko RBP i wykazuje wysoką aktywność podczas wychwytu witaminy A z kompleksu wit. A-RBP.
STRA6 ulega powszechnej ekspresji podczas rozwoju embrionalnego, ale występuje także w organach ludzi dorosłych. Receptor RBP jest głównym, fizjologicznym mediatorem podczas wychwytu witaminy A przez komórki.

W tym momencie pojawia się duża szansa na odnalezienie lepszej metody umożliwiającej wnikanie witaminy A do wnętrza komórek.

Źródło: Science January 2007, (“A Membrane Receptor for Retinol Binding Protein Mediates Cellular Uptake of Vitamin A”)