Biotechnologia.pl
łączymy wszystkie strony biobiznesu
Laboratorium Kosmetyczne HUMOKO - pierwsza w Polsce firma oferująca kosmetyki spersonalizowane
„Twoja skóra jest dla nas inspiracją - pozwól nam ją poznać” – to misja, która przyświeca działalności Laboratorium Kosmetycznego HUMOKO, pierwszej w Polsce firmie oferującej kosmetyki spersonalizowane. Czym jest kosmetyk spersonalizowany? Jak wygląda proces produkcji takiego kosmetyku? Jakie korzyści niesie ze sobą stosowanie produktu spersonalizowanego? Na te i inne pytania odpowiada Monika Krzyżostan, manager Laboratorium HUMOKO.

 

Co oznacza określenie „kosmetyk spersonalizowany” i czym wyróżnia się on na tle innych produktów kosmetycznych szeroko dostępnych w sprzedaży?

Kosmetyk spersonalizowany jest produktem skomponowanym pod indywidualne potrzeby skóry klienta z uwzględnieniem jego subiektywnych odczuć względem wymarzonego produktu kosmetycznego. Duży nacisk kładziemy na to, aby taki kosmetyk był multifunkcjonalny. W procesie produkcji kosmetyku spersonalizowanego najważniejszy jest dla nas etap diagnozy, kiedy poznajemy potrzeby skóry klienta. Znając je jesteśmy w stanie dobrać składniki receptury tak, aby produkt działał na wielu płaszczyznach – multifunkcjonalnie. Przykładowo, jeśli po diagnozie stwierdzimy, że osoba posiada cerę naczynkową, dodatkowo zauważalny jest spadek nawilżenia i elastyczności skóry, naszym zadaniem jest stworzenie produktu, który będzie w stanie sprostać wszystkim tym problemom. Dzięki temu klient zamiast stosować kilka produktów o różnym działaniu otrzymuje jeden produkt w którym zawarte jest uzupełniające się działanie wielu składników będące odpowiedzią na potrzeby jego skóry.

 

Jak wygląda proces tworzenia kosmetyku spersonalizowanego?

Tak jak wspomnialam pierwszym i najważniejszym etapem jest diagnoza skóry klienta. Składa się ona z dwóch etapów. Na początku przeprowadzany jest wnikliwy wywiad kosmetologiczny, który uwzględnia m.in. przebyte choroby skórne, skłonność do alergii, występowania przebarwień, atopii, nadreaktywności naczyń włosowatych, dotychczasową pielęgnację oraz styl życia i czynniki, które mogą wpływać na stan i tempo starzenia się skóry.  Istotne jest dla nas także to, jakie są subiektywne odczucia i preferencje klienta co do postaci kosmetyku – czy decyduje się na formuły cięższe, czy lżejsze, czy ma preferencje co do składników, bądź kompozycji zapachowych. Drugim etapem jest diagnoza aparaturowa. Badanie obejmuje szczegółowe pomiary: nawilżenia, elastyczności skóry, poziomu sebum, poziomu pigmentacji, stopnia keratynizacji. Za pomocą kamery wykonującej zdjęcie topograficzne powierzchni naskórka w 60-krotnym powiększeniu obserwujemy wielkość ujść gruczołów łojowych, długość, szerokość i głębokość zmarszczek, gładkość oraz stopień złuszczania naskórka. Na podstawie uzyskanych informacji z wywiadu oraz badania aparaturowego określamy stan i wynikające z niego potrzeby skóry klienta. Na tym etapie komponowana jest indywidualna receptura kosmetyku – w odpowiednich (dla potrzeb skóry klienta) proporcjach i stężeniach dobierane są składniki bazowe oraz składniki aktywne. Posiadamy bogatą bazę innowacyjnych składników, których bezpieczeństwo i skuteczność stosowania zostały potwierdzone w testach in vitro i in vivo. Tworzenie kosmetyku spersonalizowanego trwa od 5 do 7 dni. W tym czasie produkt przygotowywany jest przez specjalistów w laboratorium HUMOKO, po czym przechodzi trwające 4 dni testy mikrobiologiczne. W pełni przebadany, bezpieczny produkt jest gotowy do aplikacji. Staramy się, aby produkt finalny w pełni odzwierciedlał potrzeby naszego klienta. Jeśli zdaży się sytuacja, że po zastosowaniu naszego kremu klient stwierdzi, że coś mu w produkcie nie odpowiada, np. wystąpiła reakcja alergiczna, naszym zadaniem jest dopasowanie receptury kosmetyku tak, aby był z niego w pełni zadowolony.

 

Pokój diagnostyczny w którym przeprowadzany jest wywiad i diagnoza aparaturowa skóry. 

 

Część laboratoryjna firmy HUMOKO gdzie przygotowywane są spersonalizowane kremy.

Co ciekawe zarówno od ulicy jak i wejścia Laboratorium jest przeszklone – dzięki temu klienci mogą obserwować pracę technologów.

 

Czy klient ma wpływ na recepturę kosmetyku? Czy może zasugerować użycie np. ulubionego składnika aktywnego bądź określonego zapachu?

Jak najbardziej. Produkt, który tworzymy jest produktem spersonalizowanym, powinien więc uwzględniać potrzeby konkretnego klienta. Jeśli klient stwierdzi, że chciałby, aby w recepturze jego produktu znalazł się określony składnik aktywny, bądź kompozycja zapachowa, naszym zadaniem jest sprostać tym potrzebom. W bazie HUMOKO posiadamy składniki które przebadane zostały w różnych kombinacjach formulacyjnych pod kątem interakcji i stabilności w recepturze (badania fizyko-chemiczne, challenhe testy). Może jednak okazać się, że składnik podany przez klienta w niej nie występuje. W takiej sytuacji sprowadzamy ten składnik i przeprowadzamy na nim serię ww testów. Jeśli testy przebiegną pozytywnie, przechodzimy do produkcji. Czas wyprodukwania takiego kremu wynosi do dwóch miesięcy. Nasze hasło przewodnie brzmi „Twoja skóra jest naszą inspiracją”, nasza baza surowców wciąż poszerza się o nowe pod wpływem potrzeb klientów.

 

Jakie innowacyjne składniki możemy znaleźć w Państwa produktach?

Wszystkie nasze składniki aktywne można uznać za innowacyjne. Są one pozyskiwane z firm biotechnologicznych na całym świecie. Inspiracji szukamy m.in. w prasie naukowej, wśród producentów surowców, na targach np.  In-cosmetics. Często są to składniki, które ze względu na swoją cenę nie zostały jeszcze wprowadzone do produkcji masowej. Spośród najważniejszych składników innowacyjnych z naszej bazy należy wymienić m.in. komórki macierzyste pozyskiwane z różych roślin (np. arganowe), innowacyjne peptydy połączone z resztą kwasu tłuszczowego (co powoduje łatwiejsze przenikanie wgłąb naskórka). Niezwykle interesującym składnikiem jest DermCom o działaniu biomimetycznym, opartym na komunikacji cell to cell. Badania dowiodły, że komórki w skórze mają zdolność komunikacji. Składnik ten usprawnia komunikację i pobudza naturalny czynnik wzrostu występujący w skórze do produkcji włókien kolagenowych i elastynowych. Ciekawym składnikiem jest także chronosphere opticals nadający skórze efekt „soft focus”. Nie jest to składnik aktywny, który ma wywierać okreśone działanie biologiczne. Chronosphere opticals w sposób fizyczny odbija promienie słoneczne i nadaje przez to dwojaki efekt – działa maskująco na niedoskonałości jednocześnie powodując rozświetlenie skóry. Stosujemy go w sytuacji, gdy dany klient ma problem z nierównym kolorytem skóry, rumieniem, cieniami pod oczami, zmarszczkami. Chciałabym podkreślić, że osoby borykające się z przetłuszczaniem się skóry nie muszą się obawiać, że składnik chronosfere opticals będzie powodował zwiększenie jej błyszczenia. Składnik ten posiada w składzie m.in. krzem, który działa na skórę matująco. Efekt rozświetlenia nie jest jednoznaczny z efektem „świecenia się”. Chodzi o nadanie skórze zdolności odbijania światła w taki sposób, aby wyglądała jak najbardziej korzystnie, świeżo, młodo. W naszej bazie znajduje się również kwas hialuronowy, który - w odróżnieniu od innych produktów dostępnych na rynku – występuje w trzech postaciach. Badania naukowe udowodniły, że składnik ten wykazuje największą skuteczność w wiązaniu wody w sytuacji, kiedy obecny jest w produkcie w trzech różnych wielkościahc cząstek-  mało-, średnio- i wysokocząsteczkowy. W kremach HUMOKO na noc zawierających składniki wybielające znajdziemy innowacyjne połączenie arbutyny, witaminy C i glutationu. Składniki te hamują działanie tyrozynazy przez co niwelują przebarwienia powstałe w szlaku przemian biochemicznych tego enzymu. W kremach HUMOKO na dzień - w przypadku których niezwykle ważna jest ochrona przeciwsłoneczna, zrezygnowaliśmy z filtrów chemicznych (które potrafią wywierać niekorzystne działanie na skórę) stosując w zamian surowce naturalne, o potwierdzonym działaniu ochronnym przed promieniowaniem UV. Przykładem takiego składnika jest ektoina - produkt metabolizmu bakterii mezofilnych, żyjących w trudnych warunkach środowiskowych, np. na pustyniach. Badania dowiodły, że zarówno w przypadku komórek bakteryjnych, jak i ludzkich wywiera ona działanie ochronne przed promieniowaniem UV. Co ciekawe do tej pory stosowana była jedynie w dermatologii. Jesteśmy firmą, która jako pierwsza wyszła z pomysłem zastosowania ektoiny w kosmetyce. Chciałabym podkreślić, że bazy do kremów HUMOKO zawierają emulgatory cukrowe najnowszej generacji, tworzące strukturę ciekłokrystaliczną o budowie zbliżonej do struktury ludzkiego cementu międzykomórkowego. Do ich produkcji używamy tylko naturalnych olejów, m.in: arganowego, tamanu, jojoba, sacha inchi.

 

Jakich składników, uważanych za potencjalnie szkodliwe dla skóry nie znajdziemy w Państwa kremach?

Zależy nam na tym, aby stosowanie naszych produktów było nie tylko przyjemne i efektowne ale przede wszystkim bezpieczne. Dlatego też w kremach HUMOKO nie znajdziecie Państwo parabenów (w roli konserwantów wykorzystujemy fenoksyetanol, benzoesan sodu, sorbinian potasu, etylheksylglicerynę), barwników, glikolu butylenowego, alkoholu, zagęstników, parafin, sztucznych olejów. W bazach zrezygnowałyśmy ze stosowania silikonów, które co prawda poprawiają właściwości aplikacyjne kosmetyku, ale jednocześnie (po dłuższym czasie) mogą zatykać ujścia gruczołów łojowych (zwanych potocznie porami) i powodować wysuszanie skóry. Dlatego też stosujemy emolienty i roślinne zamienniki silikonów. Unikamy także tzw. zapychaczy – składników, które niewiele wnoszą do receptury, tj. nie mają korzystnego działania na skórę, jednakże są w pewnych sytuacjach potrzebne ze względów technologicznych. Substancje zapachowe są częstym powodem alergii, dlatego też oferujemy opcję kremu bezzapachowego.

 

Indywidualny program pielęgnacji HUMOKO składa się z kremu na dzień, na noc oraz kremu pod oczy. Dlaczego tak ważne w prawidłowej pielęgnacji skóry jest stosowanie tych trzech produktów?

Każdy z tych produktów ma określone zadanie. W kremach na noc skupiamy się na działaniu aktywnym, dlatego też występuje w nich dużo więcej składników aktywnych niż w innych produktach. Zadaniem kremu na noc jest wspomaganie procesów regeneracyjnych skóry oraz niwelowanie niedoskonałości. Celujemy w konkretne problemy skórne. Stosujemy m.in. składniki likwidujące przebarwienia (krem na dzień nie może zawierać składników wybielających, ponieważ są one wrażliwe na światło słoneczne – łatwo ulegają rozkładowi). W kremach na dzień skupiamy się głównie na ochronie przeciwsłonecznej. Tak jak wspomniałam wcześniej nie stosujemy filtrów chemicznych. Należy dodać, że nasze produkty chronią nie tylko przed UVA i UVB ale również światłem widzialnym o wysokiej energii. Jesteśmy pierwszą w Polsce firmą która wyszła naprzeciw temu problemowi. Światło widzialne o wysokiej energii dociera głębiej niż UVA i UVB wpływając na przyspieszenie procesów starzenia. Obecnie w celu ochrony stosujemy frakcjonowaną melaninę, innowacyjny składnik, który tworzy filtr przed promieniowaniem widzialnym (niebieskie i fioletowe) natomiast przepuszcza promieniowanie czerwone, które jest korzystne dla organizmu. Kremy przeznaczone do stosowania w okolicach oczu posiadają inną recepturę niż wcześniej wymienione przeze mnie produkty. W związku z tym, że skóra pod oczami jest cienka i szybko ulega procesom starzenia, kremy przeznaczone do stosowania w tych okolicach posiadają niezwykle lekką formułę. Receptury bogate są w przeciwstarzeniowe, nawilżające składniki aktywne – koniecznie przebadane w okolicach oczu, nie mające działania drażniącego. Składniki te są skoncentrowane na konkrente problemy lokalizujące się w okolicy gałki ocznej -  np. worki pod oczami - tłuszczowe lub wynikające z problemów z krążeniem w naczyniach włosowatych. Zastosowanie trzech produktów – na noc, na dzień i pod oczy daje nam pewność kompleksowej pielęgnacji i ochrony naszej skóry.

 

Na Państwa stronie internetowej www.humoko.com znaleźć możemy informację – „Każdy stworzony w Laboratorium HUMOKO kosmetyk przechodzi serię wymaganych prawem testów i badań”. O jakich testach i badaniach mowa?

Każdy krem HUMOKO tworzony jest od podstaw. Tworząc nowe receptury manewrujemy zarówno składnikami bazy jak i składnikami aktywnymi. Zanim Laboratorium Kosmetyczne HUMOKO rozpoczęło swoją działalność przez ok. 8 miesięcy trwały prace badawcze, których celem było stworzenie bazy bezpiecznych i skutecznych składników, które będą wykorzystywane w produktach HUMOKO. Badano składniki w różnych kombinacjach sprawdzając ich interakcje i stabilność w recepturze (badania fizyko-chemiczne). Kremy poddane były również challenge testom. Każdy gotowy spersonalizowany krem przechodzi również testy mikrobiologiczne potwierdzające jego czystość. Jesteśmy także w stałej współpracy z safety assesorem, który dba o bezpieczeństwo naszych produktów.

 

Laboratorium Kosmetyczne HUMOKO tworzy produkty „będące odpowiedzią na indywidualne potrzeby skóry.” Jakich efektów możemy się spodziewać stosując Państwa Indywidualny program pielęgnacji?

Nasza skóra codziennie wystawiana jest na wpływ niekorzystych czynników, takich jak nieodpowiedni styl życia często związany ze stresem, zła dieta, niekorzystne warunki środowiskowe, niewłaściwa pielęgnacja. Na naszą niekorzyść działa także upływ czasu. Wszystkie te czynniki powodują osłabienie skóry i pojawianie się problemów w postaci m.in. niedoskonałości (zmian pigmentacyjnych, rozszerzonych ujść gruczołów łojowych, rozszerzonych naczyń włosowatych), spadku elastyczności, nawilżenia. Dlatego tak ważne jest wspomaganie procesów regeneracyjnych skóry, uszczelnianie naczyń włosowatych występujących w skórze, nawilżanie i ochrona przed promieniowaniem. Kremy tworzone przez Laboratorium Kosmetyczne HUMOKO są odpowiedzią na problemy naszej skóry. Należy jednak pamiętać, że mimo iż nasz produkt jest innowacyjny to działa na poziomie naskórka i skóry właściwej, w związku z czym nie jest w stanie ingerować w zmiany takie jak utrawalone zmarszczki czy bruzdy. Nie możemy zagwarantować, że zmiany już powstałe znikną całkowicie, jednakże chcemy Państwa zapewnić, że dzięki stosowaniu produktów HUMOKO możliwe będzie spowolnienie procesów starzenia oraz poprawa kondycji skóry, wg przewodniego hasła  HUMOKO „Twoja skóra jest naszą inspiracją” -  dołożymy wszelkich starań aby nasz klient otrzymał produkt wyjątkowy, przyjemny w aplikacji, a przede wszystkim – skuteczny.

 

Rozmawiała red. Maja Haczyk

KOMENTARZE
Newsletter