Raport za 2007 rok potwierdza dominację marki L’Oreal i całego koncernu L’Oreal w zakresie obecności na łamach prasy konsumenckiej w Polsce. Czwórka najbardziej aktywnych marketingowo firm kosmetycznych w tych mediach to L’Oreal, Nivea, Avon i Dr Irena Eris. Tylko te cztery marki w rankingu porównawczym uzyskały wskaźnik ponad 1000 publikacji (informacji PR i reklam) w analizowanych 50 najważniejszych tytułach prasy kolorowej.
Spośród polskich firm w pierwszej dziesiątce najsilniej obecnych „medialnie” marek kosmetycznych znalazły się Dr Irena Eris/Lirene (1007 publikacji), Oceanic/AA (726) oraz Ziaja (608). W drugiej dziesiątce pojawiły Eveline (542), Kolastyna (501) i Dax Cosmetics (465).
Ogółem informacje PR i reklamy zamieściło w wybranych mediach w minionym półroczu 805 marek. Pojawiły się 40374 przekazy, co daje średnią 50 publikacji/reklam na markę.
Reklamy stanowiły w 2007 roku 12 proc. ogólnej liczby publikacji prezentujących produkty kosmetyczne.
Szczyty reklamowe w ciągu minionych 12 miesięcy przypadły na okres przedświąteczny: listopad (625) i październik (588) oraz na sezon przedwakacyjny kwiecień-czerwiec. Reklamowe „dołki” można zaobserwować w styczniu oraz lipcu i – najsłabszym – sierpniu (jedynie 242 reklamy). Luty i wrzesień to miesiące najsłabsze pod względem liczby informacji PR o kosmetykach.
Analiza ujawnia absolutną dominację koncernu kosmetycznego L’Oreal na polskim rynku medialnym (po zsumowaniu liczby publikacji i reklam wszystkich marek koncernu, w tym: Cacharel, Garnier, Helena Rubinstein, Lancome, Kerastase, La Roche-Posay, Maybelline, Vichy, Viktor&Rolf). Łącznie w zakresie publikacji PR i reklam L’Oreal osiągnęło prawie 4-krotnie wyższy (5700) niż „najbliżsi” konkurenci, czyli grupy Coty (Astor, Rimmel, Adidas, Esprit), Procter&Gamble (Wella, Max Factor, Olay, Pantene Pro-V) czy Beiersdorf (Nivea, La Prairie).
W kategorii kosmetyków pielęgnacyjnych zdecydowanie największe efekty w działalności media relations osiągnęła Dr Irena Eris/Lirene (852 publikacje PR). Z kolei w kosmetyce kolorowej L’Oreal (584 wzmianek) dosyć wyraźnie wyprzedziło wszystkie inne marki pod względem liczby informacji PR. L’Oreal wygrało też ranking wśród kosmetyków do włosów – z 480 wzmiankami. Marka Avon (173 publikacje) była natomiast najczęściej pokazywana w kategorii kosmetyków zapachowych.
W prasie kolorowej w 2007 roku zdecydowanie dominowały publikacje prezentujące kosmetyki marek międzynarodowych. Ale mimo to marki polskie wywalczyły dla siebie jedną czwartą rynku medialnego.
W pełnej wersji raportu zamieszczono dane dotyczące poszczególnych kategorii kosmetycznych (pielęgnacja, kolorówka, zapachy, włosy), jak również statystyki dotyczące określonych typów mediów (m.in. kobiecych, młodzieżowych lub o tematyce zdrowotnej). Analiza zawiera także pełną listę 805 marek, które pokazane zostały w 2007 r. na łamach najważniejszych mediów kolorowych.
Raporty „Kosmetyki w mediach” opracowywane są w dziale raportów i analiz agencji KaMODUS. Tworzone są przez zespół analityków, posiadających wieloletnie doświadczenie w mediach, w firmach kosmetycznych, w agencjach badania opinii i rynku oraz w branży monitorowania mediów.
Źródło: KaMODUS
KOMENTARZE