Wzięcie na tapet tych trudnych zmian legislacyjnych to dowód na to, że Klaster idealnie rozumie potrzeby branży opakowaniowej oraz staje się dla niej głosem informacyjnym i doradczym. Wyjaśnienie założeń nadchodzących zmian, ale także pokazanie tego, jak trudno będzie firmom znaleźć złoty środek pomiędzy funkcjonalnością opakowań a zastosowaniem przepisów było głównym założeniem konferencji, co zdaniem organizatorów, udało się spełnić.
Z tematami mierzyli się eksperci, którzy w swojej codziennej pracy zajmują się opakowaniami lub ich drugim wcieleniem – odpadami. Przemysław Kuna z Interzero w przystępny i jasny sposób wyjaśnił słuchaczom, dlaczego wprowadzenie rozporządzenia PPWR jest ważne w kontekście ochrony środowiska. Udało mu się również nieco odczarować widmo zmian, które, w opinii niektórych, mogłyby zdewastować polską gospodarkę, zapewniając, że legislator pamięta o tym, że wszystkie zmiany mają sens tylko wtedy, jeśli zastosowane będę z zachowaniem równowagi ekonomiczno-ekologicznej.
Kolejni prelegenci w swoich case studies przedstawiali to, co już robą, wyprzedzając nadchodzące zmiany legislacyjne. Słuchacze poznali tajniki etykiet bezpodkładowych, monofolii, ekoprojektowania czy kontrowersji na temat odchudzania opakowań. Justyna Kierzkowska-Grzyb z firmy Aniflex omówiła temat etykietowania, tego co robić, żeby etykieta była trwała, jakie działania wykonać, żeby przyciągała wzrok klienta, a jednocześnie wypełniała zasady ekoprojektowania. Ku zaskoczeniu publiczności okazało się, że rozwiązania uznawane za przyjazne środowisku nie są droższe od tych, które pomijają w swoim istnieniu fakt bycia możliwie jak najbardziej eko. W temacie etykiet pozostał Paweł Łaska z firmy Promark Produkcja, który swoją prezentację i uwagę słuchaczy skupił wokół etykiet bezpodkładowych. Jest to o tyle ciekawe rozwiązanie, że ogranicza odpady, które niekoniecznie nadają się do recyklingu, a nawet jeśli, często są błędnie klasyfikowane przy selektywnej zbiórce w zakładach produkcyjnych, przez co tracą swoją szansę na pozostanie w obiegu zamkniętym.
Słuchacze konferencji mieli również okazję do poznania tajników monitorowania odpadów, ich drogi od selektywnej zbiórki aż po sortownie, dzięki prezentacji Thomasa Spranzela z firmy Turck. Przedstawienie technologii RFID, jej zalet i bardzo szerokiego spektrum zastosowania – od kontroli transportu, aż po składy materiałowe nowych produktów wytworzonych z regranulatu – wywołało duże zainteresowanie, również wśród firm, które nie zajmują się odpadami jako takimi, ale zależy im na usprawnieniu transportu między oddziałami jednej firmy.
O regranulacie, monomateriałach oraz ich efektywnym wykorzystaniu opowiedział przedstawiciel Verpa Folie z Wrocławia. Michał Adamski zainteresował słuchaczy przykładami z codziennego życia firmy, gdyż Verpa Folie od lat praktykuje recykling wewnętrzny, zamknięcie obiegu pomiędzy firmą a odbiorcami ich folii opakowaniowych. Takie działanie potwierdza ogromną świadomość ekologiczną firm opakowaniowych oraz to, że w swoich działaniach wyprzedzają regulacje i przepisy, działając tak, żeby w jak najmniejszym stopniu szkodzić naturze. Na możliwie minimalizowanie negatywnego wpływu na środowisko zwróciła również uwagę Małgorzata Chomiuk reprezentująca firmę Polpak. W swojej prezentacji opowiedziała o tym, że odchudzanie opakowań, choć pozornie słuszne, może się okazać w szerszym rozliczeniu zgubne finansowo, wizerunkowo i ekologicznie. Zaleciła zdrowy rozsądek, konieczność bycia fair wobec klienta i natury oraz wzięcie pod uwagę aspekty ekonomiczne – nie tylko producenta, ale też sortera i recyklera.
Konferencję zamknął wykład dr. Bartosza Walendzika z Politechniki Koszalińskiej, który zaprezentował nie tylko ciekawe wyniki badań w kontekście przydatności odpadów do recyklingu, ale też całą praktyczną ścieżkę tych badań. Członkowie Klastra Creative Packaging Group mogą korzystać z wiedzy i doświadczenia Politechniki Koszalińskiej w swojej drodze do zoptymalizowania opakowań pod kątem ekologicznym i ekonomicznym.
Konferencja traktowała bardzo kompleksowo temat zmian w przepisach i odpowiednio wczesnego przygotowania się do nich. Rozmowy w kuluarach pokazały, że temat PPWR jest bardzo żywy wśród przedstawicieli branży, a kompaktowe ujęcie go w jednodniową konferencję wielu osobom pomogło w zrozumieniu zawiłości współczesnego nam czasu zmian.
Klaster Creative Packaging Grup to grupa przedsiębiorców z branży opakowaniowej. Jesteśmy pasjonatami, praktykami i miłośnikami opakowań na wszystkich etapach kontaktu z produktem!
Klaster CPG stworzony został w ciekawych czasach dla polskiego i europejskiego packagingu. Ekologia staje się najważniejszym drogowskazem w naszej codziennej pracy, przepisy krajowe i unijne motywują nas do pozytywnych zmian. Starać się należy, żeby te zmiany wiązały się z rozwojem, osiągnięcie tego możliwe jest tylko dzięki ponadkonkurencyjnej współpracy.
Klaster CPG to połączenie sił, doświadczeni i kreatywność, żeby razem osiągnąć więcej! Czerpanie profitów z bycia częścią grupy to jedno z założeń klastra. Członkowie pod szyldem Klastra CPG promują swoja działalność poprzez udział w konferencjach, targach i eventach biznesowych. Nawiązane współprace, dzięki przynależności do jednej grupy branżowej, owocują realizacją ciekawych projektów, ubieganiem się o dotacje czy wspólnymi korzystaniem z usług firm zewnętrznych. Biznesowy charakter Klastra CPG to mądre i oparte na doświadczeniu przedsięwzięcie, którego celem jest rozwój poszczególnych firm i donośny głos branży!
KOMENTARZE