Biotechnologia.pl
łączymy wszystkie strony biobiznesu
Kategoria pielęgnacji twarzy najważniejszą w koszyku zakupowym sieciowych drogerii
04.04.2007





Produkty do pielęgnacji twarzy tworzą największy, dwunastoprocentowy udział w koszyku zakupowym w sieciach drogeryjnych, a dziesięć najważniejszych kategorii odpowiada w tych sklepach za 58 proc. obrotów. Nie ma w tej pierwszej dziesiątce kategorii spożywczych, jednak to ich sprzedaż wzrosła w minionym roku najbardziej – o 28 proc.


Jak podaje Nielsen, o 27 proc. wzrosła w minionym roku liczba nowo otwartych sieciowych sklepów drogeryjno-chemicznych. Liderem inauguracji okazał się Rossmann, któremu udało się uruchomić 44 nowe sklepy. Procentowo swoją sieć najbardziej rozbudował Schlecker, który w grudniu 2005 roku miał 17 placówek, a rok później – już 41. Najwięcej wciąż jednak mamy na rynku Drogerii Natura, i to pomimo, że ich liczba spadła o siedem. Drogerie Natura i Rossmann to zdecydowanie dominujący na drogeryjnym rynku sieciowym operatorzy, mający odpowiednio 243 i 228 sklepów. Dla porównania, następny w kolejności Aster-Gdynia liczył w grudniu ub.r. 46 sklepów. Zdaniem badaczy z Nielsena obaj liderzy na razie tylko częściowo stanowią wzajemną konkurencję, gdyż, także ze względu na wielkość drogerii, działają w  różnego typu miejscowościach. Więcej niż co piąta Drogeria Natura zlokalizowana jest w skupiskach liczących poniżej 20 tysięcy mieszkańców, które dla Rossmanna stanowią jedynie 3,5 proc. wszystkich lokalizacji. Tylko co czwarty Rossmann znajduje się w miejscowości mniejszej niż 50 tys. mieszkańców, za to co drugi – w mieście powyżej 100 tys. (nie licząc Warszawy). W samej stolicy działa niemal 9 proc. całego polskiego stanu posiadania niemieckiej sieci. Z kolei Drogeriami Natura usiane są w największym stopniu miasta zamieszkane przez 20-50 tys. konsumentów. I choć sieć z zielonym logo dobrze się zadomowiła także w miastach większych niż 100 tys. mieszkańców (z wyłączeniem Warszawy, w której ma tylko pięć drogerii), to w porównaniu z Rossmannem punkt ciężkości zdecydowanie przesunięty jest w stronę mniejszych skupisk.


W badaniu koszyka zakupowego dokonanym przez Nielsena wzięto pod uwagę cztery sieci drogeryjno-chemiczne: Drogerie Natura, Rossmanna, Apropos i Superpharm. Okazało się, że 10 najważniejszych kategorii odpowiedzialnych jest za 58 proc. obrotów w tych sieciach, co wynika ze stosunkowo ograniczonego asortymentu. W tej grupie kluczowych produktów znalazły się wyłącznie kosmetyki i artykuły higieniczne, choć sprzedawana w sieciach drogerii żywność wykazała aż 28 proc. wzrost sprzedaży. Produkty kosmetyczno-chemiczne odnotowały natomiast 11 proc. dynamikę.


Najważniejszą dla sieci grupą produktów, przynoszącą im największy obrót, są kosmetyki do pielęgnacji twarzy. Tworzą one 12 proc. sprzedaży. Na drugim miejscu ex aequo znalazły się preparaty do pielęgnacji ciała oraz dezodoranty z 8 proc. udziałem każdy. O dwa punkty procentowe mniej przynoszą szampony, a następne w kolejności są koloranty do włosów. Pasty do zębów, artykuły higieny kobiecej, środki do stylizacji włosów oraz preparaty po goleniu zapewniają sieciom po 4 proc. wpływów, zaś pierwszą dziesiątkę zamykają pieluszki z 3 proc. udziałem.




Źródłem artykułu jest czasopismo - Wiadomości Kosmetyczne.




Magda Weiss (Wiadomości Kosmetyczne)
KOMENTARZE
Newsletter