Biotechnologia.pl
łączymy wszystkie strony biobiznesu
Jak branża kosmetyczna może zadbać o środowisko w dobie ZERO WASTE?
Jak branża kosmetyczna może zadbać o środowisko w dobie ZERO WASTE?

W 2018 roku Komisja Europejska opublikowała tzw. Strategię Plastikową. Ma ona na celu ograniczenie składowania odpadów plastikowych, które zanieczyszczają nasze środowisko. Zatem strategia dąży do tego, aby obieg plastiku był obiegiem zamkniętym. Plan działania ma zaangażować wszystkie sektory gospodarki na terenie Unii Europejskiej. Rząd popiera te działania, które mają zakończyć się w roku 2030. Przedsiębiorstwa muszą zatem dopasować się do zmieniających się regulacji prawnych oraz trendów. Jak najbardziej dotyka to także branżę kosmetyczną. Aby osiągnąć cele wyznaczone przez Strategię Plastikową, zaangażowanych powinno być wiele organizacji – od administracji rządowej, przez producentów opakowań, firmy recyklingowe, na coraz bardziej świadomych konsumentach kończąc. 

 

Świadomość konsumentów na temat ekologicznych decyzji zakupowych

Jak się okazuje, Polacy coraz częściej świadomie wybierają produkty, które nie są zapakowane w plastik, często nawet są w stanie dopłacić za ekologiczne opakowanie, które staje się opakowaniem wielokrotnego użytku, choć rzadko kiedy bywa, iż taki konsument rezygnuje z zakupu tylko ze względu na brak ekologicznego opakowania. Niegdyś rozpoczęta moda na jednorazowe torby plastikowe tkwi jeszcze w części populacji Polaków, jednak większość korzysta z toreb wielokrotnego użytku, które towarzyszą im w codziennych zakupach. Jak się zatem okazuje, konsumenci w Polsce są wrażliwi na kwestie związane z ochroną środowiska i powtórnym wykorzystaniem opakowań.

 

Co zatem może zrobić branża kosmetyczna?

Jednym z rozwiązań jest oczywiście wdrożenie opakowań wielokrotnego użytku, co już dzieje się od kilku lat. Zazwyczaj opakowania takie są wytworzone ze szkła, a szklane opakowania można powtórnie użyć w wielu celach. Ponadto, powszechną i modną ostatnio strategią jest promowanie zwrotu opakowań do powtórnego użytku. Firmy zachęcają konsumentów do takich działań, wręczając dodatkowe rabaty do zakupów lub dokładając gratisowe produkty. Klienci jednak sami w sobie chętnie zwracają puste opakowania, mając nadzieję, że przyczyniają się do ochrony środowiska.

 

Problem mikroplastiku w kosmetykach

Poza opakowaniami, które mają zmierzać w kierunku jak najbardziej biodegradowalnych, należy również zadbać o to, aby wewnątrz tego opakowania w masie kosmetycznej nie znajdowały się składniki, które mogą zagrażać środowisku. Jedną z takich grup substancji są granulki polimerowe, które odgrywają rolę  mechanicznego ścierniwa w peelingach, żelach do mycia, pastach do zębów. Kilka lat temu rozgorzała dyskusja na temat szkodliwości tego materiału dla środowiska. Według wielu naukowców, ekspertów i badaczy, granulat polimerowy stosowany w kosmetykach wywiera szkodliwe działanie na środowisko morskie, ponieważ trafia on do przewodów pokarmowych zwierząt morskich oraz ze względu na ich wysoką trwałość. Granulki z kosmetyków przechodzą przez filtry w oczyszczalniach ścieków i trafiają do mórz i oceanów. Tam, zwierzęta morskie, myląc je z planktonem, którym się żywią, zjadają je. Docelowo, trafiają też do naszych organizmów jako konsumentów.

W Stanach Zjednoczonych w 2017 roku wprowadzono całkowity zakaz produkcji kosmetyków spłukiwalnych zawierających granulki z plastiku, a od 2018 roku według rozporządzeń podczas Kongresu Stanów Zjednoczonych H.R.1321 – Microbead-Free Waters Act, wszystkie produkty spłukiwalne zawierające opisywany szkodliwy materiał, miały być wycofywane z rynku.  Do końca 2019 roku wycofano zupełnie plastikowe granulki ze wszystkich produktów spłukiwalnych. Jako zamienniki producenci kosmetyków zaczęli stosować naturalne ścierniwa takie jak minerały, nasiona, pestki, cząstki owoców.

KOMENTARZE
news

<Styczeń 2020>

pnwtśrczptsbnd
30
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
29
31
1
2
Newsletter