Biotechnologia.pl
łączymy wszystkie strony biobiznesu
Innowacje powstają, gdy ludzie się spotykają – relacja z konferencji branży kosmetycznej w Jagiellońskim Centrum Innowacji
„Badania i produkcja kosmetyków – innowacyjne metody badawcze, naturalne receptury, skuteczna sprzedaż" – pod takim hasłem przebiegała konferencja branży kosmetycznej, która odbyła się 29 listopada 2018 r. w Krakowie. Organizatorem wydarzenia było Jagiellońskie Centrum Innowacji, we współpracy z portalem Biotechnologia.pl.

 

 

Klimatyczna sala konferencyjna została wypełniona po brzegi uczestnikami z całej Polski, a także zza naszej wschodniej granicy. Konferencja spotkała się z dużym zainteresowaniem, czego efektem było liczne uczestnictwo przedstawicieli różnych firm kosmetycznych, uniwersytetów, a także laboratoriów badawczych.

Konferencja była podzielona na trzy panele tematyczne, podczas których usłyszeliśmy osiem wystąpień prelegentów. Oprócz części teoretycznej był także czas na część praktyczną, czyli warsztaty prowadzone przez Jakuba Dybasia, który zapoznał uczestników z przykładowymi możliwościami zastosowania spektroskopii ramanowskiej do określenia głębokości wnikania substancji (formulacji, maści, kremu) poprzez warstwy skóry.

Głównym celem konferencji było dostarczenie wiedzy na temat m.in. innowacyjnych metod badawczych stosowanych w produkcji kosmetyków, zmieniających się przepisów prawa ujętych w nowej ustawie kosmetycznej czy reklamacji w sieciach handlowych. Opowiedziano także o wprowadzaniu kosmetyku do sieci handlowej, trendach i innowacjach w branży surowców kosmetycznych opartych o naturalne składniki, a także o deklaracjach marketingowych produktów kosmetycznych. Ważnym elementem była również prezentacja oferty linii do produkcji kosmetyków Jagiellońskiego Centrum Innowacji zaprezentowana przez dr Dianę Dołęgę.

Obszerny zakres tematów w programie sprawił, że każdy mógł wybrać dla siebie coś interesującego. Przerwy między wystąpieniami dały możliwość zawarcia cennych kontaktów czy uzyskania odpowiedzi na nurtujące nas pytania. Udział w tej konferencji to doskonała okazja, by dowiedzieć się czegoś nowego, a także wymienić się swoimi doświadczeniami.

Konferencję rozpoczęli  prelegenci z Jagiellońskiego Centrum Innowacji, których wystąpienia koncentrowały się wokół innowacyjnych metod badawczych opartych na zastosowaniu spektroskopii ramanowskiej oraz spektrometrii mas typu MALDI-TOF.

Małgorzata Głowacka-Twardokęs opowiedziała, jak w szybki sposób potwierdzić bądź wykluczyć obecność specyficznych drobnoustrojów w badaniach mikrobiologicznych kosmetyków, stosując identyfikację z użyciem spektrometru masowego. – Wykonywanie potwierdzeń badań mikrobiologicznych wg norm może prowadzić do uzyskania wyników fałszywie dodatnich bądź fałszywie ujemnych. Dobrym przykładem mogą być potwierdzenia wykonywane podczas badań na obecność gronkowca złocistego (Staphylococcus aureus). Jak wiadomo, istnieje wiele gronkowców koagulazododatnich i katalazododatnich. Szczepy gronkowców koagulazododatnich mogą wytwarzać fibrynolizynę, która upłynnia powstały skrzep w teście na wykrywanie koagulazy. Wtedy uzyskujemy wynik fałszywie ujemny, jeśli przegapimy ten idealny moment i nie wychwycimy momentu tworzenia skrzepu, co spowoduje błędną interpretację uzyskanego wyniku – twierdzi prelegentka. 

O badaniach wykonywanych za pomocą spektroskopii ramanowskiej w modelu in vitro (np. przenikaniu substancji aktywnych przez warstwy skóry, włosów i paznokci) mogących przyczynić się do podniesienia wiarygodności badań przeprowadzanych przez producentów kosmetyków oraz sprzyjających wzmocnieniu marki opowiedział Jakub Dybaś, specjalista ds. spektroskopii ramanowskiej w JCI.

O tym, jak radzić sobie z reklamacjami i im zapobiegać opowiedziały przedstawicielki firmy ACC Chemicals Sp. z o. o. Sp. K., dr inż. Marta Pawłowska oraz mgr Łucja Pijarczyk. Przytoczyły kilka przykładów reklamacji z ich doświadczenia zawodowego, z czego niektóre okazały się wręcz komiczne (reklamacja perfum Dior spowodowana wyczuciem przez klientkę nut zapachowych perfum Calvin Klein). Dowiedzieliśmy się również, że wiele klientów po prostu „specjalizuje się” w reklamacjach.

Niezwykle ważnym tematem okazała się produkcja kontraktowa w świetle projektu Ustawy o produktach kosmetycznych. Joanna Turek z Betasoap Sp. z o.o. opowiedziała o obowiązkach podmiotów w łańcuchu dostaw oraz konsekwencjach ich niedopełnienia, które mogą okazać się naprawdę bolesne dla naszej kieszeni w przypadku niespełnienia wszystkich wymogów. Pani Joanna przedstawiła także kilka nowych definicji ujętych w ustawie (tj. konfekcjonowanie, masa produktu czy produkt gotowy), różnice między producentem a wytwórcą, a także ważne pojęcie osoby odpowiedzialnej i jej liczne obowiązki.

Pozytywne komentarze są potwierdzeniem, że warto organizować takie spotkania. Niektórzy przybyli tu po raz pierwszy, zaś Agnieszka Damaszk z firmy HelloEco korzysta z  bogatej oferty JCI i powróciła po raz kolejny po nowe inspiracje i wiedzę. – Program został bardzo dobrze przemyślany i trafiający w aktualne, palące potrzeby producentów np. nowa ustawa kosmetyczna. Krótkie, dynamiczne prezentacje, ciekawi prelegenci – to duży atut. To, co dla mnie ważne – możliwość bezpośredniej rozmowy z prelegentami. Brawo dla organizatorów, naprawdę nie ma im czego zarzucić – komentuje. 

– Każdy z tematów wygłoszonych wykładów był bardzo wartościowy i cieszył się zainteresowaniem publiczności. Dla mnie osobiście bardzo cenne okazały się zarówno wykłady dotyczące metod instrumentalnych stosowanych w badaniach kosmetyków, jak i te dotyczące kwestii produkcji w świetle Ustawy o produktach kosmetycznych oraz rzetelności w deklaracjach marketingowych. Z rozmów w kuluarach wywnioskowałam, że każdy, kto przybył na konferencję, znalazł tu coś dla siebie – opowiada dr Olga Zavyalova z Collegium Medicum Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

– Najbardziej zainteresował mnie wykład i warsztaty ze spektroskopii ramanowskiej. Wszystko zostało przekazane w konkretny sposób. Wydawało mi się, że mam obszerną wiedzę na temat kosmetyków, a jednak dziś dowiedziałam się wielu nowych rzeczy – mówi Ewa Kilian-Pięta z firmy Back to Comfort.

Wybór ekspertów, którzy posiadają wiedzę nie tylko teoretyczną, ale i praktyczną to strzał w dziesiątkę. Debata, która odbyła się po zakończeniu wystąpień z ich udziałem to idealny moment, by uzyskać wyczerpującą, a zarazem konkretną odpowiedź na nasze pytania. Wiele pytań dotyczyło surowców i kosmetyków wegańskich, czyli tego, co jest teraz na topie. Mega dawka wiedzy i inspiracji, którą zaczerpnęli uczestnicy, z pewnością przełoży się na praktykę i stworzenie czegoś naprawdę wyjątkowego. Innowacje powstają, gdy ludzie się spotykają i poszukują inspiracji

KOMENTARZE
Newsletter