Biotechnologia.pl
łączymy wszystkie strony biobiznesu
Firma Alcan packaging rusza na podbój krajów rozwijających się
14.03.2006
2 marca, na konferencji prasowej w Paryżu, pani Christel Bories, prezes firmy Alcan Packaging, zaprezentowała strategiczne plany rozwoju firmy:


„Największe perspektywy rozwoju stwarzają nam kraje rozwijające się. Produkt Narodowy Brutto w 2005 roku w Europie wyniósł 1.5 proc a w USA 3.5 proc. Jest to stosunkowo niewiele w porównaniu do 5.9 proc w Rosji, 9.9 proc w Chinach oraz 7.1 proc w Indiach. Dane te mówią same za siebie. Poza tym, koszty pracy w Europie Wschodniej, w Meksyku czy w Chinach są o wiele niższe niż w Europie Zachodniej czy USA!” Należy pamiętać, iż koszt pracy to prawie 25 proc kosztów ogólnych produkcji opakowań. Uzyskane oszczędności w wyniku obniżenia kosztów pracy starczają na pokrycie kosztów transportu gotowych wyrobów oraz opłat celnych. Ostatecznym argumentem przemawiającym za przesunięciem działalności do krajów rozwijających się jest to, iż sami klienci (producenci kosmetyków) zaczęli inwestować w tych krajach. Kości zostały rzucone! W przypadku firmy Alcan Packaging oznacza to przeniesienie części swojej działalności do krajów rozwijających się. Oznacza to, iż będą mieli mniej fabryk, ale za to większe obiekty wyspecjalizowane w wytwarzaniu określonych produktów i technologii. “Nie zapominamy również o utrzymaniu działu sprzedaży na światowym poziomie.” – zapewnia pani Bories. Biorąc pod uwagę, iż sytuacja w europie Zachodniej jest coraz bardziej stresująca, wiadomości tego typu zyskują na ważności. “Zastój w zapotrzebowaniu na nasze produkty tworzy ogromną konkurencję. Wysokie ceny oznaczają wyższe ceny żywic oraz plastiku”. Do listy tych zażaleń można również dodać ostre regulacje, globalizację oraz konsolidacje klientów, którzy wymagają niższych cen i lepszej jakości. Wszystkie te czynniki wzięte razem powodują, że sytuacje jest nawet bardziej skomplikowana. W przeciągu osiemnastu miesięcy, firma Alcan Packaging zamknie około 39 obiektów przemysłowych, z czego trzy pracujące na rzecz sektora farmaceutyczno-kosmetycznego (trzy fabryki aluminiowych tubek we Francji, w Czechach oraz we Włoszech, dwie fabryki produkujące butelki we Francji, jedną fabrykę produkującą pudełka na masowy rynek we Włoszech oraz jedną, również we Francji, wyspecjalizowaną w sektorze produkcji opakowań dezodorantów w sztyfcie). Perfekcja a sieci dostawców Czyżby nadszedł koniec dla produkcji opakowań w Europie Zachodniej oraz USA? „Nie” – odpowiada pani prezes. „Obecnie planujemy utworzenie technologicznych „centrów doskonałości” przystosowanych do różnych rynków. Oznacza to, iż powstaną fabryki o odpowiedniej skali produkcji, które sprostają wymaganiom postawionym przez wysokiej jakości system zarządzania, będą oferować wysokiej jakości produkty oraz wdrożą odpowiednie procedury. Powstaną również sieci sprzedaży dostosowane do potrzeb rynku, zapewniające bliski kontakt z klientem, lepsze wykorzystanie aktywów, podejmowanie bardziej trafnych decyzji w kwestii rozwoju oraz zapewni to łatwiejszą wymianę doświadczeń.” Przykłady tej strategii to: inwestycja w szybkobieżne linie produkcyjne tub w fabryce na wschodzie Francji (koszt około 26 milionów Euro) oraz automatyzacja procesów w fabryce Challes & Plouhinec, również we Francji (koszt około 9 milionów Euro). Strategia ta kładzie główny nacisk na sieci dystrybucji. „Staramy się polepszyć nasze usługi w każdy możliwy sposób, m.in. przez poprawienie naszych sieci dystrybucji oraz przystosowując nasze fabryki oraz sieci dostawców do potrzeb naszych klientów.” Alcan Packaging zatrudnia około 31,000 pracowników. Przychód za 2005 rok wyniósł 5.9 miliarda USD (1.7 miliarda w sektorze produktów na rynek farmaceutyczny oraz kosmetyczny; 800 milionów w sektorze perfumeryjno – kosmetycznym). Dochód operacyjny wyniósł 595 milionów USD.

Oprac. Katarzyna Walczak. Źródło: Beauty- on-line

KOMENTARZE
Newsletter