Nieustanne dążenie do doskonałości pociąga za sobą potrzebę ciągłego poszukiwania nowych substancji aktywnych, które będą pobudzały aktywność komórek skóry, a także przyczyniały się do aktywacji procesów regeneracyjnych skóry. Ostatnimi czasy bardzo popularnym składnikiem stały się czynniki wzrostu.

W naszym ciele nieustannie zachodzą procesy z udziałem naturalnych czynników wzrostu. By wspomóc te procesy, stworzono w laboratorium czynniki wzrostu, które naśladują te naturalnie występujące, stymulujące odnowę komórkową czy syntezę kolagenu. Czynniki wzrostu są białkami, które biorą udział we wzroście komórki poprzez jej stymulację do wzrostu, podziału oraz przekształcania. Łączą się z receptorami transbłonowymi komórek docelowych i inicjują przekazywanie sygnałów wewnątrz komórek. Zakres dobroczynnych efektów czynników wzrostu jest ogromny. Główną ich zaletą jest pobudzanie naturalnych procesów zachodzących w skórze. Wykorzystywane są głównie w preparatach antystarzeniowych oraz stymulujących regenerację komórkową.

Ze względu na działanie wyróżniamy:

- czynniki regenerujące,

- czynniki przeciwzmarszczkowe,

- czynniki ujędrniające.

Wyróżniamy kilka rodzajów czynników wzrostu, zaś te najbardziej popularne to:

- EGF – naskórkowy czynnik wzrostu. Jest naturalnym czynnikiem występującym w naszej skórze. Po przekroczeniu 30 r. ż. jego ilość znacznie się zmniejsza. Krem z naskórkowym czynnikiem wzrostu intensyfikuje regenerację naskórka i wznawia tworzenie się naskórka oraz pobudza produkcję kolagenu.

- FGF – czynnik wzrostu fibroblastów. Posiada szerokie spektrum działania, działa bowiem m.in. na komórki śródbłonka, miofibroblastów czy keratynocytów. Odpowiada za proces angiogenezy (powstawanie nowych naczyń krwionośnych) oraz blokuje proces apoptozy komórek naskórka.

Formulacje z czynnikami wzrostu

Zazwyczaj w jednym preparacie wykorzystuje się więcej niż jeden czynnik wzrostu, gdyż takie zastosowanie powoduje wzmocnienie działania pojedynczego czynnika poprzez wzajemne działanie. Dodatkowo oddziałują one na różne warstwy skóry. Tworząc formulację z czynnikami wzrostu, należy pamiętać, iż alkohole oraz środki powierzchniowo czynne niszczą je, powodując obniżenie skuteczności i stabilności kosmetyku. W efekcie może dochodzić do rozwarstwień kosmetyku czy braku efektu użytkowania kremu.

Czy są bezpieczne?

Wiele kontrowersji budzi pytanie, czy preparaty z czynnikami wzrostu są bezpieczne dla nas i jakich skutków ubocznych można się spodziewać, stosując takie kosmetyki? Cytokiny, łącząc się z różnymi receptorami na komórkach, prowadzą do pobudzania wydzielania innych cytokin. Oznacza to, iż mogą także uczestniczyć w nowotworzeniu. Niestety nie ma wystarczających badań ani wyników, które potwierdziłyby bądź zaprzeczyły tym wątpliwościom podczas stosowania kosmetyków z czynnikami wzrostu.