Obecnie na rynku kosmetycznym jest ogromny wybór kosmetyków do pielęgnacji. Obserwuje się ciągły wzrost zainteresowania tymi produktami, co przekłada się na wysoką ich sprzedaż. Co ciekawe, marketresearch.com szacuje, że amerykański rynek kosmetyczny wygenerował w 2016 r. dochód bliski 62 mld dol. Prognozy natomiast wskazują, iż światowy rynek kosmetyczny osiągnie wartość 429,8 mld dol. do 2022 r. Takie statystyki wyraźnie pokazują, że istnieje wiele możliwości biznesowych dla przemysłu kosmetycznego.
Co wpływa na cenę kosmetyku?
Surowce
Jest to pierwsza składowa, która przychodzi na myśl. Widząc drogi kosmetyk, kojarzy się on nam z bogatym składem. Gdy w składzie kosmetyku obecne są drogie substancje, takie jak niektóre oleje, rzadkie ekstrakty, składniki, nad którymi prowadzono długie badania z wykorzystaniem nowoczesnych technologii itd., to cena musi być odpowiednio wysoka. W kosmetykach naturalnych i ekologicznych stosuje się przede wszystkim surowce pochodzenia roślinnego, które mogą być pozyskiwane w procesach filtracji, tłoczenia, destylacji czy ekstrakcji. Surowce te powinny pochodzić z kontrolowanych upraw i być jak najwyższej jakości oraz muszą zostać odpowiednio przebadane i otrzymać stosowny certyfikat, który również swoje kosztuje. Nie wszystkie kosmetyki naturalne mają certyfikaty, które potwierdzają ich jakość, czystość składu oraz bezpieczeństwo stosowania. Uzyskanie takiego dokumentu jest bardzo kosztowne i nie każdego producenta kosmetyków na to stać. Chcąc obniżyć cenę kosmetyków, często producenci decydują się na tańsze surowce, które nie są certyfikowane. To jednak może obniżyć zainteresowaniem danym produktem, z uwagi na wzrost świadomości konsumentów odnośnie do kosmetyków naturalnych.
Koszty badań oraz produkcji
Każdy kosmetyk, przed wprowadzeniem go do sprzedaży, musi być dokładnie przebadany. Kosmetyki są poddane wielu badaniom, m.in. testom mikrobiologicznym, testom konserwacji oraz testom dermatologicznym. Wszystkie te badania są obowiązkowe i trwają dość długo, bo nawet do 4 tygodni i kosztują od kilku, kilkuset złotych do nawet 10 tys. zł. Do tego dochodzą jeszcze badania dobrowolne, czyli aplikacyjne, na które stać zazwyczaj jedynie duże firmy. Oprócz badań trzeba mieć całą dokumentację surowca i opakowania. Po pozytywnym przejściu badań kosmetyku następuje jego produkcja. Każdy producent kosmetyków musi mieć specjalnie przystosowane pomieszczenia, w których opracowuje receptury, produkuje kosmetyki, pakuje je i przechowuje. Takie pomieszczenia muszą być zatwierdzone przez sanepid i stale przez niego kontrolowane.
Renoma marki, marketing oraz opakowanie
Kupując krem, płacimy nie tylko za produkt, ale również pokrywamy koszty opakowania i marketingu. Doskonale zdajemy sobie sprawę z faktu, iż nie każdy zna się na składach kosmetyków. Szukając w tłumie kosmetyków na półkach drogeryjnych, zwracamy uwagę na walory zewnętrzne. Efektowne opakowanie działa jak reklama. Przyciąga ono uwagę, wyróżnia się spośród konkurencji oraz zachęca, by sięgnąć po dany produkt. Badanie Stowarzyszenia Strategii Opakowań wskazuje, że opakowanie jest sześciokrotnie efektywniejszym środkiem promocji niż reklama. Z badań przeprowadzonych w 2019 r. wynika, że 80 proc. decyzji zakupowych zapada w miejscu sprzedaży, tzn. ulegamy etykietom i jesteśmy podatni na to, co widzimy, nie zagłębiając się w skład kosmetyku. Popularne powiedzenie, że coś jest drogie, bo płaci się za markę, jest niestety prawdziwe. Sporo firm podnosi ceny wraz ze wzrostem popularności produktów. Marki skupiają się na reklamie, działaniach marketingowych, opłacaniu znanych osób w celu rekomendowania produktu. Stąd często wynika wysoka cena produktu, którą finalnie my musimy pokryć. Podsumowując, kiedy kupujemy kosmetyk, płacimy za produkt, opakowanie, pokrywamy koszty pośredników, reklamy, w cenie są także zawarte zyski ze sprzedaży.
Czy drogi równa się lepszy?
Odpowiedź jest złożona. Oczywiście wiele drogich kosmetyków jest bardzo dobrej jakości i warto zainwestować w droższy produkt, który spełni nasze wymagania, ale niestety także wśród nich zdarzają się kosmetyki opierające się tylko na renomie danej firmy. Często analizując skład drogiego kosmetyku, można się rozczarować. I analogicznie, jest mnóstwo tanich kosmetyków, które jakością nie odbiegają od tych kilka razy droższych. Należy pamiętać, że drogie nie zawsze równa się dobre. Warto być świadomym konsumentem i kupować mądrze, nie opierając się tylko na reklamie i pięknym opakowaniu danego produktu.
KOMENTARZE