Biotechnologia.pl
łączymy wszystkie strony biobiznesu
Cobranding kosmetyczny
21.09.2007
Cobranding to połączenie co najmniej dwóch marek z niekonkurencyjnych branż w celu wzajemnej promocji i zdobycia szerszego grona nabywców. Metodę tę coraz częściej możemy spotkać w reklamach.


Z jednej strony współpracują ze sobą firmy jednakowo rozpoznawalne, z drugiej międzynarodowe korporacje wraz z mniejszymi firmami.

Aby podnieć sukces spójność projektu musi być oczywista dla konsumenta, np. wspólna promocja suszarek do włosów Remindton i produktów do pielęgnacji włosów Dessange.

Zdarza się, że dwie marki tworzą nowy produkt, który razem komercjalizują. Przykładem tego jest golarka elektryczna Philips z wbudowanym aplikatorem zawierającym żel nawilżający Nivea for men, który zmiękcza zarost i odżywia skórę podczas golenia. I tak firma Philips rozwija aspekt pielęgnacyjny swoich produktów, a Nivea wzmacnia swoją pozycję wśród kosmetyków dla mężczyzn.

Branża kosmetyczna z założenia poszukuje inspiracji na zewnątrz, w szeroko pojętym  świecie mody i urody. Każda kampania to współpraca ze znanym fotografem, gwiazdą show-buissnesu, makijażystą pracującym przy produkcji kinowych hitów czy artysta tworzącym flakon dla ekskluzywnych perfum.

Jednak cobranding jest brany pod uwagę przez firmy z dużą ostrożnością ponieważ obawiają się one często pomniejszenia swojej pozycji w sojuszu z drugą marką. Niemniej można ostatnio zauważyć kilka takich inicjatyw wśród firm kosmetycznych.

- Bardzo świeżym przykładem są lansowane ostatnio wody toaletowe Rouge dla kobiet oraz Noir dla mężczyzn przez firmę Avon, do których elegancki flakonik został zaprojektowany przez samego Christiana Lacroix.

- Christian Lacroix kilka lat temu wybrał i firmował swoim nazwiskiem także kolory farb do włosów firmy Henkel.



- Kolekcja makijaży Guerlain (zwłaszcza nowa edycja słynnych Meteorytów) została „ubrana” przez dom mody Pucci. Koncernowi z branży dóbr luksusowych LVMH udało się upiec dwie pieczenie, które do niego należą na jednym ogniu: Guerlain lansując nowy makijaż tworzy wydarzenie, natomiast Pucci jeszcze nie znany zbyt dobrze szerokiej publiczności, zyskuje popularność i być może testuje możliwość wprowadzenia na rynek swoich kosmetyków?

- L’oréal lansuje masażer Philips. Czerpiąc inspirację z profesjonalnych technik masażu, L’oréal  stworzył Perfect Slim Pro - produkt do zwalczania cellulitu, który łączy  pobudzający masaż wraz z  żelem z Co-Kofeiną CX.
Tak, jak w przytoczonym wyżej przykładzie golarki elektrycznej Philips i żelu nawilżającego dla mężczyzn, L’oréal wprowadza nowy kosmetyk, poszerzając gamę swoich produktów, a Philips wkracza na nowy dla swoich produktów rynek kosmetyczny wspólnie z niekwestionowanym liderem tego rynku.

Przytoczone przykłady pokazują, że sposoby dotarcia do klienta cały czas ewoluują, powstają coraz bardziej innowacyjne metody zaskoczenia i oczarowania. Cobranding z pewnością przyciąga uwagę nie tylko klientów, ale także producentów i dystrybutorów dóbr. Czy jednak zawsze jest dwóch wygrywających, czy może luksusowe marki ryzykują swoją elitarną pozycję szukając alternatywnych dróg sprzedaży?

Źródło: www.cosmeto.com, strony internetowe przytoczonych w tekście firm kosmetycznych
KOMENTARZE
Newsletter