Ci etyczni producenci szukając pozytywnych wyróżników dla swoich preparatów grupują się wokół pewnych standardów i certyfikatów. Certyfikatów jest wiele i na razie dążenia do ich zunifikowania nie przyniosły rezultatów Wydaje się, że pojedynczego certyfikatu może nie być nigdy, gdyż samo pojmowanie naturalności rodzi już podział zdań.
I chociaż etyczni producenci biokosmetyków decydują się certyfikować lub przygotowywać receptury wg wskazań COSMOS, NaTru etc, ich wysiłki często nie są doceniane przez nasz rynek. W dzisiejszej Polsce nawet konsumenci biokosmetyków nie znają nazw certyfikatów poświadczających autentyczność produktów! Niewiele więc wydawałoby się wynika ze skądinąd pracochłonnych i kosztownych prób potwierdzania autentyczności
Co gorsza, mądrzy marketingowcy ostrzegają, że próby opowiadania o własnej cnocie w kampaniach reklamowych są albo nudne albo trącą fałszem, więc wydaje się, że koniec końców kosmetyki bio muszą, w ramach nowego bardziej surowego standardu, rządzić się prawami tradycyjnych kosmetyków i oferować korzyści poza naturalnością, która stanie się podstawową normą.
Rzeczywiście, rzut oka na segment certyfikowanych kosmetyków naturalnych ujawnia trendy wewnątrz biotrendu. I to trendy odzwierciedlające to co dzieje się na rynku kosmetyków tradycyjnych
-zioła i tradycja - np. mały grecki producent Bioselect (www. bioselect.pl) tradycja antyczna, leczenie ziołami oliwą miodem. Certyfikat włoskiej organizacji AIAB-ICEA dla kosmetyków bio/eko
-biotechnologia –substancje aktywne pozyskiwane z technik takich jak hodowla komórek macierzystych czy odpowiednio stresowanych kultur komórkowych. Kosmetyki oparte na takich substancjach czynnych to awangarda sektora tradycyjnego i bio
- innowacja, - np. stosowanie surowców, których siłą jest „bio-zachowanie” – tak jak. stosowanie ciekłych kryształów zamiast emulsji w bazach kosmetycznych (np. baza DMS: www.morena.net.pl/Kuhs/index.html?idKategoria=38)
Przykład innowacyjnych bio kosmetyków: 2 nowe (NaTru) kosmetyki niemieckiej marki Dr Kneipp (http://www.kneipp.de/de/produkte_bestellung/neuheiten/produkte/Neuheiten-3/SensitiveDerm_Gesichtscreme-3.html)
Z punktu technologa i wyboru surowców do biokosmetków wygląda to tak, że setki ciekawych substancji ma swoje eko wersje i tworzenie nowych receptur może, wewnątrz nowych standardów i po zaakceptowaniu kilku ograniczeń, szczególnie w sferze zagęstników, przebiegać tak jak poprzednio.
Alicja Thomas autorka, z wykształcenia biolog i ekonomista, jest współwłaścicielką firmy Morena, importera i dystrybutora komponentów do produkcji kosmetyków.
MORENA Sp.z o.o. sp.k.
ul. Starogardzka 42
83-010 Straszyn
tel. (58) 551 09 65
morena@morena.net.pl
KOMENTARZE