Biotechnologia.pl
łączymy wszystkie strony biobiznesu
Badania aparaturowe vs badania aplikacyjne kosmetyków
Badania aparaturowe vs badania aplikacyjne kosmetyków
Z roku na rok rynek kosmetyków powiększa się w zaskakującym tempie. Każdy nowy produkt to szereg badań, które należy wykonać, zanim kosmetyk trafi na sklepowe półki. Dopiero bezpieczny produkt może znaleźć się w domu. Bezpieczny, czyli taki, który pozytywnie przeszedł badania mikrobiologiczne i dermatologiczne. Czy kosmetyk bezpieczny jest zarazem skuteczny? Badania stanowią metodę oceny rzeczywistego działania preparatu kosmetycznego na skórę, a zgodnie z rozporządzeniami deklarowane właściwości kosmetyku muszą być potwierdzone badaniami.

 

Jeszcze jakiś czas temu właściwości kosmetyku opierano na właściwościach składników czynnych. Niestety sprawdzono, że większość konsumentów nie zauważa deklarowanych efektów. Postanowiono znaleźć sposób, który pozwoli zwiększyć wiarygodność działania kosmetyków. Badania wykonuje się w celu potwierdzenia i udokumentowania działania kosmetyku na skórę. Są niezbędnym narzędziem do planowania strategii marketingowej, ich wyniki mogą być pomocne działom technologicznym w ulepszaniu produktu, pomagają również sprecyzować grupę docelową.

W celu określenia skuteczności kosmetyków, wykonuje się testy, które można podzielić na badania aplikacyjne i aparaturowe. Badania można wykonywać pod kontrolą lekarza specjalisty (dermatolog, okulista, ginekolog, stomatolog itp.), przez specjalistę/z opinią specjalisty (kosmetyczka, fryzjer itp.), może to być też zupełnie inny rodzaj badań, w którym prócz kwestionariusza do oceny produktu służy ocena punktowa (score), np. efekt łagodzący.


Badania aplikacyjne

Badania aplikacyjne to badania, w trakcie których ochotnik stosuje wybrany kosmetyk w domu. Ochotnik otrzymuje szczegółowe zalecenia dotyczące sposobu, częstotliwości i czasu trwania aplikacji. Po okresie stosowania produktu ochotnik wyraża swoją opinię w kwestionariuszu. Kwestionariusz zbudowany jest na podstawie deklaracji producenta odnośnie działaniakosmetyku. Warto dodać, że za pomocą badań aplikacyjnych nie określa się poziomu skuteczności, jedynie potwierdza działanie kosmetyku. Można uzyskać szczegółowe informacje na temat wrażeń dotyczących: konsystencji, zapachu, uczucia wchłaniania, łatwości rozprowadzania, poprawy kolorytu, jędrności. W wyniku badań otrzymujemy subiektywną ocenę oraz komentarze ochotników, które określają zalety i wady kosmetyków. Na wyniki badań mają wpływ indywidualne upodobania ochotników, ich nastrój.

Niewątpliwą zaletą badań jest otrzymanie dużej liczby wyników/danych w trakcie jednego badania. Jako wynik otrzymujemy ogólną informację dotyczącą poprawy stanu skóry (np. skóra jest bardziej promienna, cera wygląda na młodszą).


Badania aparaturowe

Badania aparaturowe dzielą się na dwie grupy – badania krótkie i długie. Badania krótkie to zwykle jednorazowa aplikacja, która pozwala uzyskać natychmiastowy efekt produktu. Badania długie to powtarzające się, regularne aplikacje przez wyznaczony odcinek czasu. Pomiary za pomocą aparatury wykonuje się przed pierwszym użyciem produktu i po jednorazowej lub wielokrotnej aplikacji. Dzięki badaniom aparaturowym otrzymuje się obiektywny, powtarzalny wynik wyrażony liczbą, tj. szczegółowe informacje na temat stopnia zmian (poprawy). Parametry skóry, które można ocenić przy pomocy badań aparaturowych, to: natłuszczenie, nawilżenie, TEWL, pH, stopień ukrwienia, głębokość zmarszczek, koloryt, elastyczność, giętkość, wiotkość. Badania aparaturowe wykonywane są w laboratoriach badawczych w ściśle określonych warunkach otoczenia (temperatura i wilgotność). Pomiary powinny być wykonywane na uprzednio umytej, ale niepokrytej żadnymi kosmetykami skórze.

W interpretacji wyników badań aparaturowych niezbędnym narzędziem jest analiza statystyczna. Jej celem jest pozyskanie jak największej wiedzy z otrzymanych danych. Aby zbiór danych był dobrą bazą do analizy statystycznej, należy uzgodnić, jaką wiedzę o badanym zjawisku mają dostarczyć dane, zaplanować badanie, podsumować zbiór danych z obserwacji, podkreślając tendencje, ale rezygnując ze szczegółów. Analiza statystyczna jest niezwykle istotna w badaniach porównawczych.


Deklaracje marketingowe
Jednym z ostatnich etapów produkcji kosmetyków jest stworzenie opakowań i reklamy, która spowoduje, że produkt szybko zniknie ze sklepowych półek. Dział marketingu – po konsultacji z działem technologicznym tworzy opis produktu zawierający deklaracje, które mają charakteryzować produkt. Większość deklaracji można potwierdzić w dwójnasób – wykorzystując zarówno badania aplikacyjne, jak i aparaturowe. Aby umieścić na opakowaniu deklarację dotyczącą nawilżającego działania balsamu do ciała, można zlecić wykonanie badania aplikacyjnego – w tym przypadku ochotnicy w ankiecie potwierdzą działanie nawilżające – lub badania aparaturowego – za pomocą specjalistycznej aparatury służącej do pomiaru nawilżenia skóry zostanie zmierzone nawilżenie przed i po aplikacji. Dzięki badaniom aplikacyjnym można umieścić na opakowaniu przykładową deklarację: „90% ochotników potwierdza, że produkt zapewnia uczucie nawilżenia”, natomiast na podstawie badań aparaturowych można otrzymać deklarację: „Produkt nawilża skórę średnio o 10%”.

Na pierwszy rzut oka wydaje się, że pierwsza deklaracja zapewni więcej odbiorców, niemniej jednak to dopiero druga deklaracja pozwala stwierdzić, czy produkt jest skuteczny. Badania aparaturowe mają tę przewagę, że świadczą o rzeczywistym działaniu produktu, natomiast badania aplikacyjne to wyrażenie odczuć ochotników. Osoby pracujące nad kosmetykiem powinny wyważyć, które przedstawienie informacji więcej mówi klientowi o produkcie. Najlepszym rozwiązaniem wydaje się połączenie obu rodzajów badań: aparaturowych, by upewnić się, czy produkt jest skuteczny, i aplikacyjnych, by stwierdzić, czy konsumenci zauważają tę skuteczność.

Produkt, który przynosi efekty, ale nie są one widoczne dla odbiorcy, nie obroni się samymi wynikami, natomiast produkt, który daje poczucie skuteczności, a skuteczny nie jest, może szybko spaść ze sklepowej półki, ponieważ mógł być tylko pozytywnie odebrany przez grupę osób biorących udział w badaniu. A przecież chodzi o to, żeby był pozytywnie odbierany przez większość użytkowników, a to można osiągnąć tylko wtedy, kiedy kosmetyk będzie rzeczywiście skuteczny.

 

Autor:
Olga Bik, Szef Projektu
J.S. Hamilton

 

 

Artykuł pochodzi z najnowszego wydania kwartalnika Biotechnologiia.pl nr 2-3/2018.

Cały kwartalnik dostępny jest TUTAJ.

 

-------------------------------------------------------

Zapraszamy na SEMINARIUM NAUKOWO-SZKOLENIOWE

„Nowoczesne metody badań aplikacyjnych potwierdzających deklaracje marketingowe oraz bezpieczeństwo stosowania kosmetyków”

Termin: 09.10.2018
Miejsce: Poznań

 

 

 

KOMENTARZE
news

<Listopad 2019>

pnwtśrczptsbnd
28
30
31
1
2
3
4
7
MEDmeetsTECH
2019-11-07 do 2019-11-07
9
40. Kongres i Targi LNE
2019-11-09 do 2019-11-10
10
11
15
16
17
22
23
24
27
28
Warsaw FOODHATON 2019
2019-11-28 do 2019-11-28
29
30
1
Newsletter