Biotechnologia.pl
łączymy wszystkie strony biobiznesu
Apteka zagrożeniem dla drogerii?
21.05.2013

Z roku na rok w aptekach przybywa produktów kosmetycznych. Wcześniej były to głównie kosmetyki do pielęgnacji cery z problemami dermatologicznymi, dzisiaj można znaleźć praktycznie wszystko, kremy do każdej cery, szampony, balsamy, a nawet podkłady. Współczesna apteka na pierwszy rzut oka przypomina drogerie. Czy zatem właściciele drogerii mogą obawiać się konkurencji ze strony aptek?

W aptekach można zauważyć coraz więcej produktów niebędących produktami leczniczymi takich jak suplementy diety i kosmetyki. Właściciele aptek rozwijają ofertę produktów, na których mogą zarobić najwięcej. Cały czas przybywa aptek, które mają w swojej ofercie kosmetyki. Już w prawie każdej można kupić wszelkiego rodzaju kremy, balsamy do ciała czy szampony. Coraz częściej można spotkać oddzielne pomieszczenia z kosmetykami lub część samoobsługową, w której wystawione są preparaty poprawiające urodę – kosmetyki i suplementy diety. Jest ona wygodna dla klienta, który może dokładnie obejrzeć wybrane produkty oraz sprawdzić ich cenę bez zadawania, czasem krępujących, pytań farmaceucie. 

Drogeria to rodzaj sklepu, który jest dostępnym dla każdego, wszystko można kupić od ręki, a asortyment jest naprawdę szeroki – od kremów po produkty do makijażu. Drogerie prowadzą liczne promocje, które przyciągają klientów, a kupuje się w takim miejscu szybko, wygodnie, a przede wszystkim tanio. Apteka jest przez klientów postrzegana jako miejsce z wysoką jakością usług, dla osób wymagających ze specjalistyczną gamą kosmetyków.

Po wprowadzeniu nowego prawa farmaceutycznego zakazana jest reklama aptek. Nie mogą wydawać wszelkich ulotek i gazetek reklamowych ani kart rabatowych. Nowe zasady wprowadzone z ustawą refundacyjną narzucające sztywne ceny na leki na receptę oraz restrykcyjne zasady spowodowały, spadek dochodu aptek. Duża część z nich, aby zbilansować straty szuka alternatywnych źródeł dochodu, podnosi ceny produktów, których wysokość można samodzielnie wybierać czyli leków OTC, kosmetyków i suplementów diety.

Klienci do apteki przychodzą przede wszystkim po produkty specjalistyczne między innymi do cery z problemami, preparaty do pielęgnacji włosów, którym nie pomagają tradycyjne kosmetyki. Często szukają kosmetyków specjalistycznych, które łagodzą skutki działania składników znajdujących się w typowych drogeryjnych kosmetykach. Klienci szukają innych produktów w aptekach i drogeriach.

„Do naszej apteki najczęściej przychodzą pacjentki, dla których zwykłe kosmetyki są niewystarczające albo źle tolerowane, pytają o preparaty, które nie powodują podrażnień ani alergii. Często też szukają skutecznych preparatów na cellulit lub wspomagających odchudzanie. Mężczyźni rzadziej kupują kosmetyki, pytają głównie o preparaty zapobiegające łysieniu i wspomagające porost włosów.” – mówi mgr farmacji pracująca w jednej z łódzkich aptek (nazwisko do wiadomości redakcji).

Aptekarze nastawieni są na bardziej wymagających klientów kosmetyków. Pacjent przychodzący do apteki po kosmetyki rzeczywiście oczekuje rezultatów, klient odwiedzający drogerie zdaje sobie sprawę, że dostępne tam preparaty kosmetyczne nie przyniosą cudów. Ludzie traktują apteki jako placówki podwyższonego zaufania publicznego, przy wyborze kosmetyków odpowiednich dla ich cery wolą zasięgnąć rady farmaceuty niż opinii sprzedawcy w sklepie z kosmetykami.

Ceny kosmetyków w aptekach są wyższe niż w drogeriach. Dla niektórych osób mających problem z cerą i wierzących w cudowne działanie kosmetyków aptecznych, koszt nie jest barierą i są w stanie zapłacić każdą cenę za oczekiwane efekty. Jednak większość osób nie jest w stanie sobie na to pozwolić i po prostu sięgają po kosmetyki z ogólnodostępnej sklepowej półki.

Właściciele drogerii nie powinni się martwić, ponieważ asortyment kosmetyków w aptece w małym stopniu pokrywa się asortymentem drogerii, gdyż w obu z placówkach sprzedawane są innego rodzaju kosmetyki. Klient idąc do apteki szuka produktów specjalistycznych, z pogranicza produktów leczniczych, które ciężko jest znaleźć w typowej drogerii.

Helena Korczyc

Źródła:

  1. Informacje uzyskane od pracowników aptek.
  2. Zawadzka-Szewczyk A.: Konkurencja aptek? Nie taki diabeł straszny jak go malują., „Wiadomości Kosmetyczne”, Nr 3(59), Marzec 2012.
  3. http://pharma.info.pl/
  4. http://prawo.legeo.pl/prawo/ustawa-z-dnia-6-wrzesnia-2001-r-prawo-farmaceutyczne/
KOMENTARZE
news

<Maj 2024>

pnwtśrczptsbnd
29
30
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
2
Newsletter