Biblioteka Uniwersytetu Warszawskiego, jak przed 10 laty, gościła 130 osobową reprezentację firm członkowskich Związku, przedstawicieli Ministerstwa Gospodarki, Finansów, Spraw Zagranicznych, Głównego Inspektoratu Sanitarnego, szefów „bratnich” organizacji sektorowych z innych krajów UE, Konfederacji Lewiatan i Cosmetics Europe oraz przedstawicieli wielu istotnych dla naszego środowiska instytucji.
Konferencję otworzyła Pani Joanna Popławska – Prezes Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego przybliżając cel i główne idee spotkania.
Następnie głos zabrała Pani prof. Danuta Hubner - Posłanka do Parlamentu Europejskiego i dokładnie tak, jak 10 lat temu, podczas Konferencji Związku „Polska branża kosmetyczna w przededniu akcesji do UE” Pani Profesor przekazała rekomendację dla dalszych działań branży. Pani Poseł podkreśliła, że jako przemysł, powinniśmy w dalszym ciągu dbać o silną reprezentację naszych interesów w Unii Europejskiej kładąc duży nacisk na umowę TTIP (Transatlantic Trade and Investment Partnership), która ma zharmonizować wymogi prawne nie tylko dla kosmetyków, ale również znieść główne bariery w handlu ze Stanami Zjednoczonymi.
Pani Henryka Bochniarz - Prezydent Konfederacji Lewiatan – oceniła dekadę naszej obecności w UE z perspektywy przedsiębiorców oraz przedstawiła wyzwania na kolejną dekadę. Natomiast Bertil Heerink – Sekretarz Generalny Cosmetics Europe – europejskiej organizacji branżowej, której Związek jest członkiem, pogratulował Związkowi i przedsiębiorcom obecnym na polskim rynku energii i sukcesu na forum UE.
Pan Stathis Karaplios zaprezentował raport „10 lat polskiej branży kosmetycznej w UE”, który firma EMBS Group przygotowała na zlecenie Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego. Wzrost wartości rynku kosmetycznego o niemal 60%, trzykrotny wzrost wartości sprzedaży polskich kosmetyków do krajów Unii Europejskiej czy też znaczący wzrost liczby krajów do których trafiają polskie kosmetyki, to tylko niektóre wnioski podsumowujące rozwój branży w ciągu ostatnich 10 lat. Prezentacja Raportu była doskonałym wprowadzeniem do panelu pierwszego - 10 lat polskiego przemysłu kosmetycznego w Unii Europejskiej 2004-2014. Bilans korzyści i strat.
Dyskusję, w której udział wzięli: Pani Małgorzata Wenerska-Craps – Dyrektor Departamentu Spraw Europejskich, MG, Pan Wojciech Bronicki – Dyrektor Departamentu Podatku Akcyzowego i Gier, MF, Pan Henryk Orfinger – Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris Sp. z o.o., Pan Mariusz Grajda – Dyrektor Finansowy na Region Europy Wschodniej, Coty Polska Sp. z o.o., Pan István Murányi – Sekretarz Generalny, Hungarian Cosmetic and Home Care Association oraz Pan Andrzej Sosna –
Dyrektor Generalny, Chesapeak Polska Sp. z o.o., prowadziła Pani Anita Błaszczak z Rzeczpospolitej.
Paneliści podsumowali problemy i obawy, z jakimi branża zderzyła się na etapie akcesji Polski do UE. Przy okazji Pan Henryk Orfinger wspomniał również o początkach Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego – który został powołany do życia właśnie w celu dbania o dobrą implementację prawa europejskiego do polskich realiów.
Dyskusję zdominował temat akcyzy na kosmetyki do makijażu oraz perfumy, która aż do 2006 roku nie pozwalała polskim producentom konkurować na rynku na równych warunkach z innymi podmiotami. Z kolei Pani Dyrektor Małgorzata Wenerska-Craps nawiązując do współpracy podczas negocjacji tekstu rozporządzenia kosmetycznego powiedziała:
„Trzyletnia współpraca ze Związkiem nad Rozporządzeniem, nauczyła również nas – Rząd, jak układać proces konsultacji aktów prawnych z przemysłem. Wciąż korzystamy ze zdobytych wówczas doświadczeń.”
W panelu drugim: Aktualne wyzwania legislacyjne europejskiej branży kosmetycznej, moderowanym przez Wojciecha Szeląga - dziennikarza ekonomicznego Polsat - udział wzięli Pani Otylia Trzaskalska-Stroińska – Zastępca Dyrektora Departamentu Innowacji i Przemysłu, MG, Pani Karolina Ostrzyniewska – Dyrektor Departamentu Komitetu ds. Europejskich, MSZ, Pan Paweł Chrościcki – Prezes Zarządu Johnson & Johnson Poland, Europa Centralna i Wschodnia, Pani Blanka Chmurzyńska-Brown – Dyrektor Generalny Związku, Pani Birgit Huber – Deputy Director General, The German Cosmetic, Toiletry, Perfumery and Detergent Association, Ellen Pfrommer – Product Stewardship & EHS Master Data Personal Care, BASF SE oraz Pan Zenon Ziaja – Ziaja Ltd, Zakład Produkcji Leków Sp. z o.o.
W tej części prelegenci zastanawiali się, w jaki sposób skutecznie budować dialog z legislatorem tak, aby interesy wszystkich zainteresowanych grup były reprezentowane w proporcjonalny sposób. Przedsiębiorcy i ich przedstawiciele zwracali uwagę na fakt, że tworzenie wymagań pranych, które nie przystają do stanu nauki i wiedzy oraz nadmierne stosowanie „zasady ostrożności” w tworzeniu prawa nie tylko ograniczają innowacyjność, ale też utrudniają codzienne funkcjonowanie przedsiębiorcom. Bo przecież nie możemy żyć w świecie pozbawionym ryzyka. Prelegenci podawali tutaj takie przykłady jak: obowiązek oznaczania nanomateriałów w przypadku braku naukowej ich definicji, planowany obowiązek oznaczania 89 potencjalnych alergenów na opakowaniu kosmetyku, w sytuacji, kiedy nie ma metod wykrywania uczuleń na te składniki, czy też zakaz testowania składników kosmetycznych na zwierzętach w sytuacji, kiedy nauka nie wypracowała jeszcze metod do nich alternatywnych. Jednym z najważniejszych problemów, który zidentyfikowali paneliści, jest kurczące się portfolio konserwantów dozwolonych do stosowania w kosmetykach.
Pani Despina Spanou - Dyrektor ds. Konsumentów Dyrekcji Generalnej ds. Zdrowia i Konsumentów Komisji Europejskiej, która również miała zasiąść w gronie prelegentów, przekazała list, podkreślając, że branża powinna dbać o siłę głosu w Unii Europejskiej poprzez aktywne prace w Cosmetics Europe oraz silne partnerstwo z Polskim Rządem.
Pani Róża Thun, Posłanka do EP, w liście skierowanym do uczestników Konferencji zaakcentowała wagę znalezienia dobrego połączenia między ochroną konsumenta a interesami przedsiębiorców:
„Zaczyna się nowa kadencja Parlamentu Europejskiego, w której będzie jeszcze okazja do pracy nad rozwiązaniami, które pozwolą na dalszy rozwój branży kosmetycznej i jednocześnie mających na celu respektowanie praw konsumentów. Te dwie rzeczy trzeba łączyć i jestem przekonana, że w trakcie następnych miesięcy nasz dialog będzie jeszcze bardziej intensywny.”
Ostatni panel poświęcony był tworzeniu i promocji kosmetyków „made in Poland”.
Dyskusję poprzedziła projekcja filmu promującego Polskę za granicą, który powstał przy okazji 25 rocznicy odzyskania wolności: „Poland – spring into new”. Dzięki zaangażowaniu Pana Pawła Tyszkiewicza, Prezesa Fundacji Sztuki Sar Ad Artis i jednocześnie moderatora panelu, mieliśmy okazję zaprezentować ten krótki film.
Zebrani prelegenci, a wśród nich Pani Grażyna Henclewska, Podsekretarz Stanu, MG, Pani Barbara Inglot – INGLOT Sp z o.o., Pan Jean Charles Bondy – Prezes, L’Oreal Polska Sp. z o.o., Pani Dorota Soszyńska – Oceanic S.A., Pan Paweł Kastory – CEO Corporate Profiles, DDB Group próbowali odpowiedzieć na pytania: jak działać i jak komunikować produkty „made in Poland”? Co zrobić, aby faktycznie kosmetyki z Polski kojarzyły się nie tylko z niską ceną, ale przede wszystkim konkurowały jakością?
Konferencję zamknął bankiet w siedzibie Konfederacji Lewiatan. We wnętrzach klasycystycznego pałacyku, przy kieliszku wina i wybornym jedzeniu dalsza część wieczoru przebiegła na kuluarowych rozmowach.
Mamy nadzieję, że Konferencja pozostawiła w uczestnikach wiele ciekawych refleksji na temat rozwoju branży kosmetycznej przez ostatnie 10 lat, nakreśliła najważniejsze aktualne wyzwania legislacyjne, oraz zasiała nowe pomysły na kreowanie silnej marki kosmetyków „made in Poland”.
Wszystkie elementy życia firm kosmetycznych uznawane przez przedsiębiorców za kluczowe w ostatniej dekadzie wyznaczały rytm pracy Związku. 12 lat temu zaczynaliśmy działalność w gronie 15 firm założycieli. W ciągu ostatniej dekady, razem z firmami członkowskimi zbudowaliśmy silną i skuteczną organizację. Dzięki rosnącej świadomości potrzeby współdziałania dla dobra całego sektora kosmetycznego w kraju i zaufaniu firm członkowskich mamy nadzieję budować coraz silniejszy głos sektora kosmetycznego na forum Unii Europejskiej, zgodnie z rekomendacjami, jakie otrzymaliśmy podczas Konferencji.
Organizator składa podzękowanie wszystkim obecnym na Konferencji, Partnerom i Patronom wydarzenia: Ministerstwu Gospodarki, Konfederacji Lewiatan, firmie BASF, dziennikowi Rzeczpospolita oraz Wiadomościom Kosmetycznym.
KOMENTARZE