Terapia genowa wycelowana... w mięśnie
13.12.2007
Foxo-1, członek grupy czynników transkrypcyjnych typu Foxo, wykazuje zwiększoną ekspresję w mięśniach pozbawionych energii (głodzenie, nowotwór oraz ciężka cukrzyca).
W badaniu Dr L-Q Sun opublikowanym w grudniowym numerze Cancer Gene Therapy, skierowano Foxo-1 swoiste wobec mRNA Foxo-1 oligonukleotydy RNA do mysich szkieletowych mioblastów C2C12 oraz modelowanych in vivo myszy zwykłych oraz wykazujących cech kacheksji spowodowanej nowotworem.

Wyniki badań wskazują na fakt redukowania przez oligonukleotydy ekspresji Foxo-1 w komórkach, myszach zdrowych i myszach z objawami kacheksji. Koreluje to ze zwiększoną masą mięsni szkieletowych u tych myszy. W poszukiwaniu potencjalnych genów związanych z sygnałem warunkowanym przez Foxo-1, autorzy wykazali, że blokowanie ekspresji Foxo-1, poziom MyoD (czynnika miogennego), jest zwiększony podczas gdy negatywny regulator mięśni, GDF-1 oraz miostatyna ulegają supresji. Wspólnie, dane te wskazują na to, że Foxo-1 odgrywa zasadniczą rolę w rozwoju atrofii mięśniowej i sugerują, że może być on potencjalnym targetem molekularnym w leczeniu objawów patologicznego zmęczenia mięśni.

Źródło: Cancer Gene Therapy (2007) 14, 945–952