Światowe uprawy roślin genetycznie zmodyfikowanych
18.02.2008
Ostatnie wyniki raportu ISAAA dotyczące światowej uprawy i powierzchni roślin transgenicznych wskazują na wzrastającą popularność upraw roślin genetycznie zmodyfikowanych wśród rolników na całym świecie.
W porównaniu z rokiem 2006, powierzchnia upraw roślin genetycznie zmodyfikowanych w roku 2007 wzrosła o 12 %, a w niektórych częściach świata osiągnęła poziom 90% wszystkich upraw. Te wzrostowe tendencje utrzymują się od ponad 10 lat i nie wykazują żadnych oznak zastoju. Zmusza to firmy produkujące nasiona do pracy nad nowymi technologiami i coraz to nowszymi odmianami roślin genetycznie zmodyfikowanych do uprawy, przetwórstwa, produkcji żywności i pasz. Unia Europejska jest najważniejszym importerem surowców z tych krajów, w szczególności soi oraz produktów z soi GM, komponentów paszowych pochodzących z przetwórstwa kukurydzy.

Według Dyrektoriatu Generalnego ds. Rolnictwa i Rozwoju Wsi (DG AGRI) przy Komisji Europejskiej proces zatwierdzania nowych odmian GM roślin w USA trwa ponad 15 miesięcy, a w UE ponad 30 miesięcy. Ten brak synchronizacji prowadzi do ogromnego zagrożenia dla bezpieczeństwa funkcjonowania i rozwoju całego łańcucha rolno – spożywczego w Unii Europejskiej, który nie jest w stanie zabezpieczyć dostaw niezbędnych surowców producentom komponentów paszowych i pełnowartościowych pasz. Aktualna polityka „braku tolerancji” w Unii Europejskiej zagraża funkcjonowaniu przemysłu przetwórczego soi w całej Europie. Już jesienią 2008 roku prawdopodobny poziom obecności odmian soi GM sprowadzanej z USA (nadal nie zatwierdzonej w UE do celów przetwarzania i importu) przyniesie oczekiwany zastój na rynkach UE. Zaraz potem biorąc pod uwagę odmiany GMO w Południowej Ameryce, przy dalszym braku progu tolerancji i autoryzacji dla nowych odmian w Unii Europejskiej, cały import mączki sojowej oraz przetwórstwo soi zostaną zahamowane, co będzie miało dramatyczny wpływ na funkcjonowanie przemysłu paszowego w całej Unii Europejskiej. Unijny sektor producentów żywca będzie obarczony nieodwracalnymi szkodami, ponosząc straty dotykające nawet 44% drobiarzy oraz 35 % producentów wieprzowiny, jak wynika z szacunków DG AGRI. Nie ma żadnych realnych alternatyw dla importu około 35 ton produktów z soi, które stanowią najważniejsze roślinne komponenty białkowe do produkcji pasz. Dlatego właśnie COCERAL (Europejskie Stowarzyszenie Handlowców Zbożami, Ryżem, Nasionami Oleistymi, Tłuszczami i innymi Produktami Rolnymi), FEDIOL (Federacja Przemysłu Olejarskiego UE) oraz FEFAC (Europejska Federacja Producentów Pasz) apeluje do Unii Europejskiej i Państw Członkowskich o konieczność ustanowienia progu dopuszczalnej zawartości GMO, który został poddany ocenie szacunkowego ryzyka dla przemysłu rolno-spożywczego wewnątrz i na zewnątrz UE, zgodnie z Wspólnotowym katalogiem odmian roślin. Producenci żywności i pasz wzywają kraje UE oraz władze Wspólnoty o zabezpieczenie europejskiego przemysłu przetwórstwa oraz hodowców żywca przed wejściem zasady „braku tolerancji” niosącej katastrofalne skutki ekonomiczne.

Źródo:Niezależna Agencja Prasowa