Spółka stowarzyszona z Inno-Gene SA pozyskała inwestora na stworzenie Laboratorium Badań Całogenomowych
Jedna ze spółek stowarzyszonych z giełdową spółką Inno-Gene S.A. – Central Europe Genomics Center sp. z o.o (CEGC) - poinformowała o podpisaniu umowy inwestycyjnej z Rubicon Partners Corporate Finance Spółka Akcyjna. Celem umowy jest dofinansowanie CEGC kwotą 30.000.000 PLN w celu realizacji projektu związanego z utworzeniem „Środkowoeuropejski Ośrodek Pełnego Sekwencjonowania Genomu Ludzkiego” mieszczącego się w Białymstoku.

Zarząd Inno-Gene SA poinformował w raporcie bieżącym że w dniu 29 sierpnia 2016 r. spółka Central Europe Genomics Center sp. z o.o. (dalej CEGC) podpisała umowę inwestycyjną z Rubicon Partners Corporate Finance Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie. Podpisana umowa dotyczy realizacji inwestycji kapitałowej w CEGC, która umożliwi realizację projektu dotyczącego utworzenia – „Środkowoeuropejskiego Ośrodka Pełnego Sekwencjonowania Genomu Ludzkiego”, planowanego do realizacji w 2017 roku. Laboratorium powstanie w ramach konsorcjum naukowo-przemysłowego utworzonego przez Uniwersytet Medyczny w Białymstoku oraz CEGC jako jedno z zadań w ramach przedsięwzięcia pn. „Centrum Badań Innowacyjnych w zakresie Prewencji Chorób Cywilizacyjnych i Medycyny Indywidualizowanej (CBI PLUS, Projekt)” ujętego w Kontrakcie Terytorialnym dla Województwa Podlaskiego. Realizacja Projektu ma nastąpić przy dofinansowaniu ze środków z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach Priorytetu I Wzmocnienie potencjału i konkurencyjności gospodarki regionu, Działanie 1.1 Wsparcie na rzecz gospodarki opartej na wiedzy, Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014-2020 (RPOWP 2014-2020).

W myśl podpisanej umowy Inwestor zobowiązał się zabezpieczyć na rzecz Spółki CEGC finansowanie w wysokości 30.000.000 PLN (słownie: trzydzieści milionów zł) a pozostała kwota 30.000.000 PLN pochodzi z dotacji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego.

Pozyskanie inwestora umożliwi spółce CEGC realizację Projektu zgodnie z przyjętym harmonogramem i uruchomienie Laboratorium w połowie 2017 roku dzięki czemu ośrodek ten stanie się jedynym w regionie Europy Środkowo-Wschodniej tego typu centrum badań całogenomowych. Podobne Centra badań całogenomowych powstały min w Wielkiej Brytanii (realizujący projekt sekwencjonowania populacyjnego Genomic England) czy w Korei Południowej (projekt Genomics Asia) ukierunkowane na sekwencjonowania populacyjne.

- CEGC, jest firmą o modelu biznesowym, który łączy realizacje prac B+R z ich komercjalizacją. Rozwój spółki opiera się m.in o stworzenie zaawansowanego laboratorium badawczego, jedynego tego typu w CEE. Potencjał CEGC tworzy silny zespół międzynarodowy, wsparty globalnym graczem dostarczającym nowoczesne technologie WGS. Rubicon Partners Corporate Finance jest zainteresowany wsparciem rozwoju CEGC. Wierzymy, że spółka ma spory potencjał osiągnięcia pozycji lidera rynku badań genetycznych, który zarówno w Polsce jak i w CEE będzie rósł znacznie szybciej niż na świecie – powiedział Grzegorz Golec, Prezes Rubicon Partners Corporate Finance.

- Jako inwestor branżowy specjalizujący się w badaniach genetycznych i technologii sekwencjonowania nowej generacji – NGS, jesteśmy dumni że Centrum powstanie w Polsce a my możemy uczestniczyć w tego typu projekcie. Będzie to największe i jedyne centrum badań całogenomowych w tej części Europypowiedział Jacek Wojciechowicz, Prezes Centrum Badań DNA oraz INNO-GENE S.A., a także członek Rady Nadzorczej spółki Central Europe Genomics Center sp. z o.o.

- Cieszymy się, że inwestorzy doceniają potencjał naszego biznesu oraz rynek związany z wykonywaniem badań całogenomowych. Od 2 lat staraliśmy się aby badania pacjentów z Polski oraz kilkunastu innych krajów Europy Środkowej i Wschodniej były wykonywanie w Polsce. Ta inwestycja da naukowcom z Polski unikalną możliwość korzystania z najnowocześniejszej na świecie technologii bez konieczności wysyłania próbek na badania poprzez europejskich pośredników do krajów Azji. Pokazuje to jak istotnym jest dla nas rozwój rodzimego rynku związanego ściśle z biotechnologią i transferami hi-endowych technologii. Przygotowując się do inwestycji zaplanowaliśmy rozszerzanie strategicznych aliansów z graczami globalnymi i międzynarodowymi. Szczególny nacisk będziemy kłaść na sprawę bezpieczeństwa danych w systemach bazodanowych. Nasza spółka partnerska - Biogenetica International Laboratories – przygotowuje dla nas w tym obszarze najbardziej efektywne i zaawansowane narzędzie na rynku Europy i USA komentuje Geoffrey Folkerth, Wiceprezes Zarządu CEGC.

Według informacji analityków rynku biotechnologicznego rynek badań WGS (badania całogenomowe) podwaja się każdego roku. W 2016 roku ponad 850 tys. ludzi miało już zsekwencjonowany własny genom. Zgodnie z przewidywaniami JP Morgan globalny rynek badań WGS w 2018 roku osiągnie wartość 11,9 miliarda USD.

W ocenie Inno-Gene SA realizacja projektu i inwestycja kapitałowa w CEGC (Inno-Gene posiada obecnie 26,5% udziałów w spółce CEGC) jest długofalową strategią rozwoju, opierającą się na wejściu w nowy, dynamicznie rozwijający się segment rynku.

W połowie września 2015 r. Inno-Gene SA opublikowała Strategię na lata 2015-2018, zgodnie z którą Grupa Kapitałowa duży nacisk położy na wdrożenia testów w oparciu o technologię NGS . Ważnym projektem, w który zaangażowało się Inno-Gene SA, jest spółka Central Europe Genomics Centre (CEGC). Będzie ona prowadzić populacyjne badania całogenomowe, a więc pełne skanowanie genomu.