Cały układ to elastyczne pasy baterii słonecznych, z których każdy złożony jest z setek połączonych razem ogniw. W sumie są one w stanie wytworzyć energię w ilości nawet do 4.5 W. Energia ta, zmagazynowana w akumulatorach podczas godzin dziennych, w nocy zużywana jest na oświetlenie przystanku. Dodatkowo panele słoneczne zasilają nowoczesny elektroniczny rozkład jazdy autobusów, który aktualizowany jest non-stop za pomocą łącza internetowego. Ważną cechą wynalazku jest łatwość jego instalacji: panele, dzięki elastycznej konstrukcji, łatwo można zamocować np. na dachu autobusowego przystanku.
Fot. McMaster University
Jak podaje magazyn „Optics&Laser Europe", urządzenie jest już po serii testów i niebawem może trafić na rynek. Obecnie prowadzone są testy, które mają pokazać, jak układ ten sprawdza się w różnych warunkach pogodowych.
Tego typu nowoczesne technologie sprzyjają oszczędności energii, a dzięki temu pozwolą na duże oszczędności finansowe. Wykorzystując nowo opracowane urządzenia można nie tylko ograniczyć koszty funkcjonowania, ale również przyczynić się do postępu technicznego, a przede wszystkim ochrony środowiska.
Źródło: www.naukawpolsce.pap.pl
Oprac. Justyna Grzelak
KOMENTARZE