Przeciwciało obniżające poziom cholesterolu i trójglicerydów
06.07.2007
Amerykańska firma Lexicon opublikowała wyniki badań sugerujące, że przeciwciało monoklonalne może być skuteczną terapią chorób sercowo-naczyniowych.
Przeciwciało monoklonalne skierowane przeciwko białku ANGPTL4 (angiopoietin-like protein 4) skutecznie obniża poziom trójglicerydów i cholesterolu – głównych czynników ryzyka rozwoju miażdżycy.

Naukowcy z Lexicon zauważyli, że myszy z knock’outem ANGPTL4 miały znacznie niższy poziom trójglicerydów i cholesterolu niż myszy kontrolne. Gen ANGPTL4 koduje białko, które jest wydzielane do krwiobiegu i odgrywa rolę w metabolizmie tych znaczących w patofizjologii chorób serca związków. Pierwsze doświadczenia na myszach pociągnęły za sobą kolejne mające na celu stworzenie przeciwciała monoklonalnego (mAb) wycelowanego w białko ANGPTL4.

Miażdżcyca i jej powikłania w postaci chorób sercowo-naczyniowych (np. ostre zespoły wieńcowe, udary) to główna przyczyna śmierci w krajach rozwiniętych. Z kolei występowanie i progresja zmian miażdżycowych koreluje z wysokim poziomem trójglicerydów i cholesterolu. Jak do tej pory nie jest znany lek zmniejszający objętość blaszek miażdżycowych (powodujący regresję miażdżycy). Dostępne interwencje opierają się właśnie na stałym monitorowaniu poziomu trójglicerydów i cholesterolu, stąd propozycja naukowców z Lexicon wydaję się ciekawą alternatywą dla obecnie stosowanych terapii.

Źródło: Proceedings of the National Academy of Sciences 10.07.2007