Przeciwciała monoklonalne i światło UV we wspólnej walce z rakiem
30.10.2007
Opracowano nową technikę wykorzystującą przeciwciała monoklonalne i naświetlanie światłem UV, która umożliwi selektywną eliminację komórek nowotworowych.

Istnieje już około 20 leków przeciwnowotworowych wykorzystujących przeciwciała monoklonalne. Tym razem brytyjscy badacze użyli przeciwciał, które rozpoznają drobnoustroje i komórki nowotworowe, a następnie przyczyniają się do „uruchomienia” limfocytów T, które z kolei eliminują te antygeny. Przeciwciała pokryto olejem organicznym, blokując je w ten sposób. Gdy tak przygotowane przeciwciało zostaje naświetlone światłem UV, jest automatycznie odblokowywane.

Technika ta pozwala na selektywną eliminację komórek nowotworowych. Zdrowe komórki zostają oszczędzone, gdyż przeciwciała działają tylko tam, gdzie zadziała na nie światło UV. W pozostałych częściach organizmu pozostają uśpione. Taki lek znajdzie prawdopodobnie zastosowanie przy leczeniu wielu rodzajów raka. Będzie można go użyć w przypadku każdego nowotworu, dla którego będzie istniała możliwość jego naświetlenia.

Zaletami nowego leku są: jego selektywność i silniejszy efekt działania. Planowane są już badania kliniczne, prawdopodobnie rozpoczną się one na początku 2008 roku i będą prowadzone z udziałem pacjentów cierpiących na raka skóry.

Źródło: Reuters