Oksydaza hemowa pozwoliła wyróżnić nowy rodzaj nowotworu prostaty
14.12.2007
Rola stresu oksydacyjnego w patogenezie raka prostaty była w ostatnich latach przedmiotem wielu dociekać naukowców.
Ostre i przewlekłe stany zapalne generują reaktywne formy tlenu (ROS/ROI), czego wynikiem są zniszczenia struktur komórkowych. Oksygenaza hemowa 1 (HO-1) ma cytoprotekcyjny wpływ poprzez niwelowanie stresu oksydacyjnego.

Vazquez  i wsp. w ostatnim British Journal of Pharmacology wysunęli hipotezę, że modulacja ekspresji HO-1 może być związana z procesem karcynogenezy stercza i progresji nowotworu prostaty. Zbadali ekspresję i lokalizację HO-1 w 85 tkankach z potwierdzonym rakiem prostaty uzyskanych dzięki radykalnej prostatektomii. Do badania wykorzystano także 39 próbek początkowego rozrostu prostaty. Ekspresję HO-1 badano za pomocą badań immunohistochemicznych. Ich wyniki pokazały po raz pierwszy, że ekspresja HO-1 i jej lokalizacja w jądrze może definiować nową podgrupę pierwotnych nowotworów prostaty a modulacja ekspresji tego enzymu i jego translokacja jądrowa może dostarczyć nowych możliwości w leczeniu tej choroby.

Źródło: British Journal of Cancer (2007) 97, 1683-1689.