NOWY CEL MOLEKULARNY / Zidentyfikowano szlak metaboliczny niezbędny w bakteryjnym zakażeniu krwi
04.03.2008
Synteza nukleotydów de novo jest niezbędna do namnażania się bakterii w krwioobiegu – donoszą naukowcy z Uniwersytetu Illinois w Chicago.

Znaczna część bakterii patogennych ma również zdolność do inwazji układu krwionośnego, co może prowadzić do zespołu ogólnoustrojowej reakcji zapalnej, a w konsekwencji do śmierci. Możliwości adaptacyjne bakterii do nowego środowiska jakim jest krew zależą od zdolności do dopasowania metabolizmu do dostępnych związków odżywczych. Chociaż wiadomo, że niektórych składników pokarmowych w krwiobiegu nie ma lub jest ich niewystarczająco to nadal niewiadome jest jaki szlak metaboliczny jest krytyczny dla wzrostu bakterii. Ostatnio grupa badaczy z Uniwersytetu Illinois w Chicago zidentyfikowała właśnie jeden z takich szlaków metabolicznych, który jest niezbędny do namnażania się bakterii w krwioobiegu. Przeszukanie banku ponad 4000 mutantów Escherichia coli pod względem możliwości wzrostu w ludzkiej surowicy pozwoliło na zidentyfikowanie kluczowych genów. Większość mutantów niezdolnych do wzrostu w danych warunkach posiadało delecje w genie odpowiedzialnym za syntezę nukleotydów purynowych lub pirymidynowych. Wyniki te zostały potwierdzone podczas dalszych badań jako, że zahamowanie biosyntezy nukleotydów przez Salmonella enterica i Bacillus anthracis uniemożliwiło im wzrost w surowicy. Wyniki te wskazują na potencjalne cele antybiotykoterapii w terapii przeciw zakażeniom bakteryjnym krwioobiegu.

Źródło : Samant S, Lee H, Ghassemi M, Chen J, Cook JL, et al. (2008) Nucleotide biosynthesis is critical for growth of bacteria in human blood. PLoS Pathog 4(2): e37. doi:10.1371/journal.ppat.0040037