NOWY CEL MOLEKULARNY / Struktura nowego supresora nowotworu AIMP3/p18
28.05.2008
Mimo że poprzez specyficzne oddziaływania z syntetazą metionylo-tRNA AIMP3/p18 jest zazwyczaj związany kompleksem syntetazy multi-tRNA, działa on rόwnież jako supresor nowotworu poprzez oddziaływania z kinazą ATM.
W celu zrozumienia molekularnych oddziaływań AIMP3 oraz mechanizmόw odpowiedzialnych za te oddziaływania, naukowcy określili strukturę krystaliczną oraz zidentyfikowali potencjalne miejsca oddziaływania z ATM.

AIMP3 zawiera dwie rόżne domeny połączone 7-aminokwasowym peptydem (Lys57-Ser63), który zawiera helisę 310. 56-aminokwasowa domena N-terminalna złożona jest z dwóch helis oraz trzech przeciwrównoległych β-łańcuchόw. 111-aminokwasowa domena C-terminalna zawiera wiązkę pięciu helis (Thr64-Thr152), po ktόrej następuje region spiralny (Pro153-Leu169).

Analiza strukturalna wykazała homologiczność z takimi białkami jak drożdżowa syntetaza glutamylo-tRNA, Arc1p, EF1Bγ czy transferaza S-glutationu oraz zasugerowała istnienie dwόch potencjalnych miejsc wiązania. Ponadto, mutacje na

C-terminalnym końcu miejsca przypuszczalnie wiążącego zniosły oddziaływania między AIMP3 oraz ATM oraz zdolność AIMP3 do aktywacji białka supresorowego p53.

Zatem, naukowcom udało się zidentyfikować miejsca wiążące białka AIMP3 oraz określić fragmenty krytyczne dla jego aktywności supresorowej na drodze oddziaływań z kinazą ATM.

Źrόdło: Kjung-Jin Kim et al., “Determination of Tree-dimensional Structure and Residues of the Novel Tumor Suppressor AIMP3/p18 Required for for the Interactions with ATM, J. Biol. Chem. 2008, 283, 20, 14032-14040