NOWY CEL MOLEKULARNY / Naukowcy zidentyfikowali geny zwiększające podatność na ADHD wśród chińskiej populacji Han
13.02.2008
ADHD jest powszechną dziedziczną(76,2%) chorobą wpływającą na zachowanie. Jest diagnozowana u dzieci, które mają problemy z koncentracją i nadaktywnością. Aktualnie nie ma lekarstwa na to zaburzenie.
Yufeng Wang wraz ze współpracownikami z Pekińskiego Uniwersytetu w Beijing przebadali próby pochodzące z Chińskiej populacji Han i odkryli genetyczne różnice znane jako SNP, które są przyczyną ADHD. Odkrycie to pozwoli naukowcom opracować lek na chorobę.

W ostatniej dekadzie, badania nad ADHD skupiały się na analizach genów zaanagażowanych w system katecholaminowy (CA) i serotoninowy (5-HT), co wynika z mocnych hipotez, że zaburzenie neurotransmisji monoaminoergicznej leży u podstaw ADHD. Dlatego naukowcy skupili się na 23 genach- w tym kodujących enzymy, receptory i substancje transportujące dopaminę, neuroepinefrynę a także serotoninę. Przebadano 245 SNP u 182 dzieci dotkniętych ADHD bez dodatkowych zaburzeń, tj. upośledzenie umysłowe, epilepsja, schizofrenia itd. w wieku od 6 do 16 lat i 184 zdrowych stanowiących grupę kontrolną. Z pośród 23 wcześniej wytypowanych genów, badacze zidentyfikowali 10 jako potencjalnych sprawców choroby. Gen kodujący oksydazę monoaminy wykazuje najwyższy związek z zaburzeniem. Wyniki badań po raz pierwszy wskazały, że SYT1 - gen odpowiedzialny za uwalnianie z pęcherzyka synaps jest również prawdopodobnie związany z ADHD. Oczywiście na wyniki badań należy spojrzeć przez pewien pryzmat, co zastrzegają nawet autorzy badań, ze względu na ogromną złożoność i heterogeniczność natury zaburzeń, także ze względu na fakt, iż niektóre próby były za małe, aby uchwycić wszystkie nawet minimalne wpływy różnic genetycznych.

Źródło: Wei Zeng. Behavioural disorder: In search of hyperactive genes. Nature China