Nowa rola znanego enzymu - Na,K-ATPaza jako interesujący cel dla leków
09.05.2007
Na,K-ATPaza (NKA) jest dobrze znana jako enzym utrzymujący balans elektrolitów w komórkach, organach i całym organizmie. Ostatnio zaproponowano jej nową funkcję jako przekaźnika sygnałów i modulatora wzrostu, apoptozy i adhezji komórek.

Dokładne poznanie mechanizmów działania Na,K-ATPazy może skutkować pojawieniem się nowych leków na migrenę, epilepsję i chorobę Parkinsona.

NKA zlokalizowana jest w błonie komórkowej, transportuje jony sodu na zewnątrz komórki i kationy potasowe do wnętrza. Inną, mniej znaną funkcją Na,K-ATPazy jest przekazywanie sygnałów zewnątrzkomórkowych do komórki, które odbywa się poprzez wiązanie oubainy, hormonu steroidowego, analoga digitalis.

NKA jest enzymem konstytutywnym, którego ekspresja zachodzi w każdej komórce organizmu, a mutacje jej izoform mogą mieć różne skutki - powodować zmiany w zachowaniu, migrenę czy padaczkę. Dlatego też odkrycie nowej roli tej pompy jonowej może przyczynić się do znalezienia punktu uchwytu dla leków na co najmniej kilka chorób.

Źródło: Journal of Internal Medicine 261; 44-52