Nowa powłoka zapobiegająca wzrostowi bakterii na liniach produkcyjnych
25.08.2008
Folia pokryta cząsteczkami srebra oraz fosforanu wapnia może znaleźć zastosowanie w przetwórstwie żywności oraz procesie pakowania w celu zapobiegania wzrostowi bakterii – twierdzą szwajcarscy inżynierowie.

Zespół badawczy z ETH Zurich twierdzi, że opracował samodezynfekujący się polimer, który skutecznie przeciwdziała wzrostowi patogennych bakterii, a ponadto staje się aktywny tylko w sytuacji, gdy dojdzie do wzrostu komórki bakteryjnej.

Szczegółowe badania dowodzą, że nowa powłoka odznacza się lepszymi właściwościami bakteriobójczymi względem bakterii Escherichia coli niż konwencjonalne powłoki zawierające srebro, ale oparte na silikonie. „Po 24 godzinach od nałożenia folii na powierzchnię, przeżywalność bakterii wynosiła 1 na milion CFU”.

Zdaniem naukowców, nowa powłoka może znaleźć zastosowanie nie tylko w przypadku zabezpieczenia linii produkcyjnych, ale również ścian, zewnętrznych powierzchni maszyn w celu kompleksowego zabezpieczenia przeciwbakteryjnego procesu produkcji.

Szczególnym zastosowaniem powłoki mogą być opakowania produktów łatwo psujących się, takich jak mięso, ryby, wyroby cukiernicze.

Właściwości antybakteryjne

Obecne metody zabezpieczania powierzchni przed rozwojem drobnoustrojów sprowadzają się do zastosowania syntetycznych peptydów, zastosowania określonej konstrukcji samych powierzchni, zapobiegającej adhezji komórek bakteryjnych oraz użycia materiałów, które wydzielają związki o właściwościach bakteriobójczych.

Srebro było tradycyjnie stosowane jako czynnik antyseptyczny. Obecne badania wykazały, że impregnowanie różnych materiałów cząsteczkami srebra jest praktyczną metodą wykorzystania jego właściwości antybakteryjnych. Dodatkowym atutem srebra jest jego niska toksyczność dla ludzi.

źródło: foodqualitynews.com