Naukowcy z Comprehensive Cancer Center z Ohio State University opisali rolę miRNA w raku sutka
18.08.2005
miRNA otwiera nową drogę dla zrozumienia karcynogenezy - powiedział profesor Carlo Croce z Department of Molecular Virology, Immunology and Medical Genetics, kierownik badań.
Wiadomo, że rak pojawia się gdy dochodzi do mutacji genu, która prowadzi do zaburzeń w produkcji białek. Ciągle powiększająca się grupa naukowców takich jak Croce próbując odpowiedzieć na pytanie co kieruje tym procesem wskazuje na miRNA.

miRNA to specyficzne cząsteczki RNA. Ich długość ogranicza się do 22 nukleotydów. W odróżnieniu od mRNA, czy tRNA nie jest ono odpowiedzialne za produkcję białek. Wręcz przeciwnie- prowadzi do degradacji kodującego RNA. Naukowcy zindentyfikowali już ponad 200 różnych miRNA ale Croce uważa, że jest ich znacznie więcej. Dodaje, że naukowcy dopiero zaczynają rozymieć rolę miRNA: Niektóre zindentyfikowane przez nas miRNA specyficzne dla raka sutka zachowują się jak supresory, a inne jak onkogeny. Croce wspólnie z współpracownikami z Ohio State, Thomas Jefferson University i trzech włoskich centrów walki z rakiem zastosowali mikromacierze zawierające wszystkie znane miRNA dla zbadania aktywności miRNA w 76 guzach sutka. Dla porównania przeprowadzili takie same badania dla 34 próbek zdrowej tkanki sutka. Znaleźli 29 miRNA króre wykazały znaczącą zmianę ekspresji w raku sutka (niektóre z nich miały zwiększoną, a inne zmniejszoną ekspresję). Jednocześnie odkryli, że tylko pięć z nich (miR10b, miR-125b, miR-145, miR-21 and miR-155) wystarczy by odróżnić tkankę zdrową od tkanki guza. Przeprowadzono także testy dla zbadania powiązań między odkrytą zmianą ekspresji a objawami klinicznymi raka sutka, takimi jak jego typ (przewodowy czy zrazikowy), stan receptorów estrogeny i progesteronu, przerzuty do węzłów chłonnych, inwazja naczyń, proliferacja i ekspresja dwóch genów, które mogą dogrywać rolę we wzroście guza HER2 i p53. Naukowcy odkryli, że ekspresja miRNA jest skorelowana ze statusem hormonów a także z potencjałem inwazyjności, złośliwości i proliferacji.

Źródło: The Ohio State University