Biotechnologia.pl
łączymy wszystkie strony biobiznesu
Mlekomatów w Polsce przybywa
08.06.2011

Czym są mlekomaty?
W Polsce jeszcze stosunkowo niewiele słychać na temat tych urządzeń. Jest to nowatorski pomysł sprowadzony do Polski po sukcesie odniesionym w Czechach. Nie przetworzone - niepasteryzowane, niesterylizowane, nieodtłuszczane, nierozcieńczane, w żaden sposób nie wzbogacane mleko - sprzedawane jest w automatach vendingowych rozlokowanych w miejscach o potencjalnie dużym ruchu.

Mleko dostarczane jest z gospodarstw rolnych po udoju, w izolowanych termicznie, mocno schłodzonych zbiornikach, które podpinane są bezpośrednio do automatu bez konieczności przelewania mleka pomiędzy zbiornikami. W ten sposób zagwarantowany jest brak kontaktu mleka z powietrzem, a to zapewnia sterylność operacji i dłuższą stabilność mikrobiologiczną produktu. Przechowywane w automacie mleko poddawane jest ciągłemu mieszaniu co zapobiega oddzielaniu się śmietanki.

Obsługa urządzenia dla klienta jest prosta i intuicyjna, a przy tym zapewnia maksymalną możliwą czystość mikrobiologiczną - automat samodzielnie dezynfekuje po każdym użyciu te elementy urządzenia, które miały kontakt z mlekiem i powietrzem, zmniejszając ryzyko zakażeń.

Mlekomaty są urządzeniami zaawansowanymi technologicznie. Niektóre automaty powiadamiają właściciela (lub wskazaną osobę obsługującą urządzenie) o konieczności uzupełnienia automatu, przekroczeniu przez mleko dopuszczalnej temperatury oraz dają możliwość ustawiania opcji automatu za pomocą wiadomości sms (np. firma Control Systems). Można nimi zarządzać online dzięki stałemu połączeniu urządzenia z internetem .


Zalety i wady pomysłu
Pomysł mlekomatów pochodzi z Włoch – urządzenia sprzedające mleko działają tam już od około 10 lat - ale w Polsce zdobyły popularność za sprawą dużego zainteresowania jakie wzbudziły w Czechach. Uznanie wśród rolników - dostawców mleka - mlekomaty zyskują ze względów ekonomicznych. Zysk z mleka sprzedawanego za pośrednictwem automatu jest od 50% do nawet 150% wyższy niż w punktach skupu (cena mleka w skupie zależy od regionu: od 0,98 zł do maksymalnie 1,45 za litr).

Korzystna cena to efekt pominięcia całego szeregu pośredników. Mleko prosto z udoju trafia do transportu i w krótkim czasie do automatu. Świeżość produktu jest czynnikiem tłumaczącym konsumentom wyższą cenę w porównaniu z mlekiem pasteryzowanym dostępnym w sklepach. Litr mleka w urządzeniu kosztuje od 3 do 4 zł;  dodatkowo niektóre automaty sprzedają także plastikowe (ok 1-2 zł) lub szklane butelki (ok 10zł).

Zaletami z punktu widzenia konsumentów jest możliwość zakupu mleka o dowolnej porze (mlekomaty są czynne 24h na dobę - coraz częściej stawiane są w pobliżu obiektów całodobowych jak hipermarkety TESCO) i gwarancja, że zakupione mleko jest naprawdę świeże i smaczne. Coraz częściej do automatów mleko dostarczają gospodarstwa ekologiczne (tzw. eko-mleko; mleko ekologiczne musi jednak spełniać odpowiednie standardy - jeśli gospodarstwo nie jest certyfikowane, nie posiada podstaw prawnych do stosowania tej nazwy).

Czystość mikrobiologiczna i bezpieczeństwo
Mlekomaty wzbudziły nieznaczny szum medialny – potencjalni klienci poddawali w wątpliwość bezpieczeństwo niepasteryzowanego mleka. Tymczasem nie należy się go obawiać – a w razie wątpliwości wystarczy je zagotować przed spożyciem.

Mleko w mlekomatach jest bardzo dokładnie badane, dlatego konsumenci nie mają powodu do obaw. Jak zapewnił nas rzecznik WSSE, mleko pochodzące z mlekomatów nie wykazywało do tej pory żadnych nieprawidłowości.

Także Sanepid potwierdza te informacje: jak do tej pory wszystko jest w porządku (dn. 31 maja br. Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Łodzi).

Grzegorz Hadwiczak, Dyrektor Biura Zarządu Nova Polska, producenta i dystrybutora automatów vendingowych, w tym także mlekomatów, podkreśla, że jakość mleka jest kontrolowana, ale i tak zależy ona od podmiotu dostarczającego mleko i jego jakość może być różna w zależności od regionu.

Prawo i regulacje

Sprzedaż bezpośrednią surowego mleka za pomocą mlekomatów określają osobne przepisy prawne. Jeśli myślimy o zakupie urządzenia – koniecznie należy się z nimi zapoznać:

- ustawa z dnia 16 grudnia 2005 r. o produktach pochodzenia zwierzęcego  (Dz. U. z 2006 r. Nr 17, poz. 127, z późn. zm.), regulujące kwestie rozpoczęcia i rejestracji tego typu działalności,

- rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 29 marca 2006 r. w sprawie wymagań, jakim powinien odpowiadać projekt technologiczny zakładu, w którym ma być prowadzona działalność w zakresie produkcji produktów pochodzenia zwierzęcego (Dz. U. Nr 59, poz. 415, z późn. zm.), regulujące kwestie dokumentacji objętej projektem technologicznym zakładu,

- rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 29 grudnia 2006 r. w sprawie wymagań weterynaryjnych przy produkcji produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do sprzedaży bezpośredniej  (Dz. U. z 2007 r. Nr 5,  poz. 38), regulujące kwestie wielkości i obszaru prowadzenia sprzedaży, wymagania dla miejsc prowadzenia produkcji i sprzedaży oraz wymagania, jakie powinny spełniać produkty.

W ramach sprzedaży bezpośredniej producenci mogą sprzedawać za pomocą mlekomatów wyłącznie surowe mleko lub śmietanę pozyskane w ich gospodarstwie. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 29 grudnia 2006 r. w sprawie wymagań weterynaryjnych przy produkcji produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do sprzedaży bezpośredniej obowiązują limity dotyczące wielkości oraz obszaru prowadzenia sprzedaży. 

Gospodarstwo może sprzedawać surowe mleko w mlekomacie tylko pod warunkiem posiadania tzw. indywidualnej kwoty mlecznej dla dostawcy bezpośredniego. Jeśli rolnik jej nie posiada, musi złożyć wniosek o jej przyznanie. Osoby posiadające jedynie indywidualną kwotę bezpośrednią dla dostawcy hurtowego mogą ubiegać się o zamianę części tej kwoty na kwotę dla dostawcy indywidualnego. Rolnik może sprzedawać mleko pochodzące wyłącznie z własnego gospodarstwa.


Dla przyszłych dostawców mleka
Aby zostać dostawcą należy spełnić kilka warunków, między innymi posiadać przebadane i zatwierdzone weterynaryjnie mleko oraz móc dostarczać minimalną wymaganą jednorazowo ilość mleka. W mlekomatach można spotkać mleko pochodzące z gospodarstw ekologicznych Takim gospodarstwom bywa trudniej spełnić wymogi niż rolnikom konwencjonalnym, ponieważ ich produkcja jest zazwyczaj o wiele mniejsza i zdarza się, iż znajduje się poniżej wymaganego poziomu.

Jeśli właścicielem mlekomatu jest rolnik - wówczas kontrole mleka przeprowadza Inspektor Weterynaryjny. Jeśli posiadacz nie jest rolnikiem, wówczas za kontrole odpowiedzialna jest inspekcja sanitarna. Dodatkowo mlekomaty znajdują się pod stałym nadzorem sanepidu.

Przy sprzedaży mleka poniżej 1000 litrów na tydzień zgodę na działalność należy uzyskać od Państwowej Inspekcji Weterynaryjnej, zaś powyżej 1000 litrów tygodniowo o takie pozwolenie musi ubiegać się w sanepidzie.

Model biznesowy
Mlekomaty dostępne są w formie leasingu, sprzedaży detalicznej oraz w ramach umowy franchisingowej. Cena detaliczna jednego urządzenia waha się w zależności od dystrybutora (a także stopnia zaawansowania urządzenia) w granicach około 6-9 tysięcy euro. Polscy dystrybutorzy podają od 70 do około 110 tysięcy złotych za jeden mlekomat.

Model leasingowy i franchisingowy oferuje przedsiębiorcom cenne usługi dodatkowe jak serwis i pomoc techniczną, porady czy wsparcie marketingowe, bez których trudno sprawnie funkcjonować początkującym.

Jakich zysków można spodziewać się z jednego automatu?Zysk z mlekomatów dla rolnika będącego dostawcą mleka i właścicielem automatu znajduje się na poziomie od 10 do 15 tysięcy złotych miesięcznie – informuje Grzegorz Hadwiczak.


Mlekomaty w Polsce - jak dystrybutorzy oceniają potencjał mlekomatów?

W Polsce o mlekomatach można napotkać pierwsze poważniejsze wzmianki medialne w doniesieniach z 2010 roku. W grudniu zeszłego roku mlekomat pojawił się w największym centrum handlowym w Polsce - łódzkiej manufakturze. W styczniu 2011 pojawił się w Rzeszowie, w lutym pierwsze urządzenia stanęły we Wrocławiu. Od tamtej pory regularnie, lecz jeszcze nie lawinowo, ich liczba rośnie na terenie całego kraju.

Według p. Hadwiczaka, rynek Polski jest chłonny, lecz silne ograniczenia prawne utrudniają jego rozwój. Rozwój tego rynku potrwa jeszcze około dwóch lat. Potem nastąpi nasycenie rynku. – podaje.

Adam Karwowski z firmy ML-EKO dystrybuujących mlekomaty głównie na terenie północnej Polski podkreśla, że szanse rozwoju wzrosły, odkąd Ministerstwo Rolnictwa wprowadziło dotacje dla Rolników w kwocie do 50% wartości urządzenia.

Potencjał rynkowy mlekomatów ocenia się jako wysoki mimo początkowego sceptycyzmu. Praktycznie w każdym mieście, w którym pojawił się chociaż jeden automat, pojawiały się także kolejki po świeże mleko. Mlekomaty mogą być dobrą inwestycją w małej skali - trudno spodziewać się w najbliższym czasie wielomilionowych zysków, mogą jednak być dobrym dodatkowym źródłem dochodów dla rolników.

Automaty vendingowe to automaty sprzedające drobne produkty, najczęściej zimne i ciepłe napoje oraz przekąski. W Polsce istnieje niewiele automatów wykraczających poza ten asortyment – głównie z powodu obowiązujących w Polsce przepisów dotyczących sprzedaży alkoholu, papierosów czy leków. W wielu krajach Europy i świata udostępniają one produkty wszelkiego typu – jak chociażby bielizna, używki czy farmaceutyki. Ojczyzną automatów vendingowych są Włochy – na ulicy zakupić można w nich praktycznie wszystko to, co udało się umieścić w automatach. Nadzieją dla Polskiego rynku automatów są właśnie mlekomaty, otwierające drogę do zwiększenia zakresu sprzedawanych w nich produktów.

Red. Joanna Roga

KOMENTARZE
news

<Styczeń 2022>

pnwtśrczptsbnd
27
28
29
30
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
2
3
4
5
6
Newsletter