Mięso pochodzenia laboratoryjnego
11.01.2010
Holenderskie badacze z Uniwersytetu w Eindhoven po raz pierwszy wytworzyli mięso w laboratorium. Produkcja polegała na powstaniu z mioblastów pozyskanych z żywych komórek świni oraz hodowanych we krwi zwierzęcej płodów mięsa.
Nowa technologia produkcji mięsa w warunkach laboratoryjnych pozwoli na zwiększenie produkcji mięsa wieprzowego. Według danych przeprowadzonych przez naukowców, z jednego zwierzęcia tą metoda można uzyskać taką samą ilość mięsa, jaką pozyskuje się normalnie na farmach.

Dzięki nowoczesnemu sposobu wytwarzania mięsa można ograniczyć cierpienie ubijanych zwierząt. Ponadto taka produkcja jest bardziej przyjazna dla środowiska ze względu na zmniejszenie liczby świń w hodowli.

Obecnie głównym celem badaczy jest modyfikacja nowej technologii wytwarzania mięsa w kierunku osiągnięcia przez końcowy produkt odpowiedniego smaku i wyglądu jak naturalny.

Na razie mięso z probówki jest lepką, rozmiękłą, nieapetyczną masą mięśniową, ale grupa  szuka rozwiązań, by ulepszyć konsystencję i strukturę.

Wyprodukowany produkt w laboratorium jeszcze nie był próbowany. Jest to uzasadnione istniejącym regulaminem panującym w tych pracowniach, czyli całkowity zakaz spożywania wytworzonych produktów przez pracowników.

Badania są częściowo sponsorowane z funduszy rządowych. Swój wkład  finansowy ma też  jedna z dużych holenderskich firm mięsnych Stegeman. Naukowcy wierzą, że ich produkt będzie dostępny na rynku w ciągu pięciu lat.

Holendrzy nie są jedynymi, którzy zajmują się kwestią sztucznego mięsa.  Również NASA w Stanach Zjednoczonych ufundowało podobne badania.

źródło: KAPY