Kurs w stronę dobra,
Połowa czerwca, za chwilę wakacje, w popularnej wyszukiwarce wpisujemy zwrot: „kurs etyka w biznesie”. Pojawia nam się kilkanaście propozycji szkoleniowych dotyczących tego tematu. Wybieramy zatem pierwszą i ostatnią propozycję i oto czym poszczególne ośrodki kuszą przyszłych/obecnych biznesmanów chcących zgłębić zagadnienie związane z uczciwym prowadzeniem biznesu.
Pierwsza propozycja: firma „netAkademia” proponuje szkolenie: etyka w biznesie, którego głównym celem jest: poznanie sposobów: prowadzenia w sposób etyczny działań marketingowych, podejmowania inicjatyw w sytuacji, w której w pracy zawodowej dana osoba spotka się z nieetycznymi zachowaniami oraz budowania marki firmy na bazie przemyślanych etycznych strategii. Organizatorzy powyższe cele chcą zrealizować po przez kształtowanie u słuchaczy umiejętności korzystania z dostępnych już rozwiązań etycznych oraz budowanie umiejętności negocjacyjnych wykorzystujących podejście zakorzenione w takich nurtach, jak: Corporate Governance (ładu korporacyjnego) oraz Total Quality Management (zarządzanie przez jakość). W ramach proponowanych zagadnień na szczególną uwagę zasługują takie zagadnienia, jak: kodeksy firmowe, koncepcja zysku jako celu, cele etyki w biznesie, przegląd programów etycznych firm oraz organizacji.
Okazuje się, że powyższy kurs ferowany jest przez portal EduPharma.pl, który w interesujący sposób wyjaśnia dlaczego warto postępować etycznie w biznesie. Zdaniem redaktorów przywołanego serwisu „(…) stosowanie się do jej zasad jest opłacalne i pozwala osiągnąć wyższy poziom wtajemniczenia w świat biznesu, a co za tym idzie zdecydowanie wyższe zyski.” Ponadto „stosowanie się do zasad etyki w biznesie pozwala (…) osiągnąć w dłuższej perspektywie dużo więcej niż spontaniczne i nie do końca przemyślane nieuczciwe zagrania. Gwarantuje wyrobienie sobie opinii rzetelnej i uczciwej firmy, która gra fair. A takie przedsiębiorstwa są lubiane i polecane dalej, zarówno jako miejsce pracy dla najlepszych specjalistów, którzy mogą wpłynąć na rozwój firmy, jak również jako miejsc zakupów dla potencjalnych klientów” – konkludują autorzy skupieni wokół ww. portalu.
Nieco rozszerzony charakter szkoleniowy posiada oferta kierowana przez Centrum Szkoleń i Certyfikacji w Bydgoszczy. W ramach kursu Etyka i etykieta w biznesie słuchacze zapoznają się wpierw z ogólnymi terminami etycznymi: wartość, dylemat, norma, regułą itd. Następnie kształtowana jest umiejętność diagnozowania związku pomiędzy etyką, a efektywnością działań oraz celami i wizerunkiem danej firmy. Kolejnym etapem jest umiejętność diagnozowania oraz rozwiązywania poszczególnych dylematów, co wspierane jest przez działanie profilaktyczne, jakim jest w tym miejscu nauka konstruowania kodeksów etycznych.
Studia, to studia
Ostatni z ww. kursów prowadzony jest przez Wyższą Szkołę Gospodarki w Bydgoszczy. Okazuje się, iż także inne uczelnie zdecydowały się zaproponować podobne inicjatywy edukacyjne, które jednak przybierają równie często postać studiów podyplomowych. Wpisując słowa „Studia, etyka w biznesie” również pojawia się kilka interesujących wyników.
Jako pierwsza pojawia się, jak się okazuje nieaktualna już propozycja Uniwersytetu Śląskiego. Na dwusemestralnych studiach słuchacze mieli możliwość nabycia „wiedzy i umiejętności umożliwiających rozwiązywanie konfliktów i dylematów etycznych związanych z funkcjonowaniem gospodarki, administracji różnego typu oraz zarządzaniu zasobami ludzkimi.”
Ostatni z elementów znalazł się także w jasnych celach utworzenia powyższego podyplomowego kierunku. W założeniu dążono do skonstruowania projektu edukacyjnego, dzięki któremu absolwent nie tylko będzie posiadał wiedzę dotyczącą standardów, ale będzie również potrafił konstruować wynikające z chwili etyczne strategie działania.
Dokonując dalszej kwerendy okazuje się, iż przywołana powyżej bydgoska uczelnia wyższa poza kursem, daje również możliwość odbycia przez studentów dwusemestralnych studiów „Etyka i komunikacja w biznesie”. Tytuł przywołane podyplomowej propozycji ma w tym miejscu bardzo istotne znaczenie. Wskazuje on na powiązanie jakie istnieje pomiędzy prowadzeniem biznesu w sposób moralny, rzetelny oraz uczciwy, a umiejętnością przekazywania konkretnych komunikatów. Śledząc szczegółowy program studiów dowiadujemy się, że w ciągu roku słuchacze będą mieli możliwość zapoznania się z takimi zagadnieniami, jak: etyka w relacjach gospodarczych, etyka mediów, diagnostyka procesów komunikacyjnych z zakresu gospodarki, komunikacja internetowa, marketing w sieci, autoprezentacja oraz socjotechnika. Co ciekawe dokonując przeglądu także innych aktualnych propozycji okazuje się, iż jedynie bydgoska uczelnia w ramach studiów z etyki w biznesie proponuje panel poświęcony społecznej odpowiedzialności biznesu. CSR, bo o nim w tym miejscu mowa oczywiście kojarzyć się może jako marketingowa strategia, która posiada pewien PR owy charakter. Faktem jest jednak, że owa strategia jest czystą etyką społeczną w działaniu. Społeczna odpowiedzialność biznesu jako strategia działania firmy bezpośrednio wiąże się z elementem profilaktyki, diagnostyki oraz działania o etycznym charakterze. Z całą pewnością w podobnych inicjatywach kluczową jest umiejętność nawiązywania relacji opartych na zdrowej, a zarazem skutecznej komunikacji, stąd też łączenie etyki z komunikacją jest jak najbardziej uzasadnione.
Czyste bajki?
Czy jednak inwestowanie w podobną ścieżkę edukacyjną ma jakikolwiek sens? Czy szanse na zatrudnienie w określonych firmowych komórkach wzrasta po odbyciu podobnego kursu lub szkolenia? By choć w części odpowiedzieć na powyższe pytanie wpierw wchodzimy na stronę popularnego portalu z ofertami pracy. W wyszukiwarce wpisując słowo: etyk lub etyka w biznesie nie otrzymujemy żadnej konkretnej odpowiedzi. Wpisujemy zatem zwrot CSR i z kilku ofert jedynie w jednym przypadku poszukiwany jest pracownik mający podejmować w przyszłości działania w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu. Nie zrażając się podobnymi wynikami poszukujemy osób, które odbyły podobne kursy. W pierwszym rzędzie „wyskakują” nam osoby, które będąc etykami biznesu lub specjalistami CSR przeszły podobną ścieżkę edukacyjną obecnie aktywnie działając w zakresie budowania podobnych ofert edukacyjnych. Szukając dalej ponowie trafiamy na stronę firmy „netAkademia”, która zamieściła kilka wypowiedzi osób biorących udział w szkoleniu. Pierwszy wypowiedział się właściciel firmy ubezpieczeniowej, który uznał, iż szkolenie pozwoliło mu ugruntować wiedzę w zakresie przeciwdziałania nieuczciwym praktykom, z którymi spotkał się w firmie. Dla drugiej osoby oceniającej kurs w zasadzie najistotniejsza była świadomość, iż klienci wchodzący do biura widząc certyfikat ukończenia podobnego etycznego kursu czują się lepiej, bezpieczniej itd. Trzecia osoba chciała dzięki podobnemu szkoleniu w lepszy sposób dotrzeć do własnych pracowników. Ostatnia osoba w zasadzie nie wie czy doświadczyła jakichkolwiek korzyści po odbyciu kursu. Czy zatem podobne kursy dają jakiekolwiek efekty? Zapewne po „owocach ich poznacie” choć trudno uznać by podobne seminaria, szkolenia, warsztaty i studia były formą świecko-biznesowych rekolekcji, które maja na celu „nawrócić” nieuczciwych biznesmenów. Są one raczej utrwalaczem pewnej strategii, której celem jest wprowadzenie przejrzystych działań będących najtrwalszą wizytówką firmy. Z drugiej strony firmy szkolące w zakresie etyki także czerpią z powyższych działań zysk? Czy zatem możemy powiedzieć, że zaobserwować można w ostatnim czasie zjawisko komercjalizacji etyki? Jakie cele przyświecają etycznym trenerom i menadżerom? Na te pytania odpowiemy już niedługo w drugiej części etyczno- biznesowych refleksji.
Błażej Kmieciak
Portal: biotechnologia.pl
Źródła:
1. http://www.netakademia.pl/kurs-etyka-w-biznesie.php
2. http://www.podyplomowe.wsg.byd.pl/id,192/etyka-i-komunikacja-w-biznesie
3. http://www.certyfikaty.wsg.byd.pl/index.php?id=142&submenu=67
(zdjęcia: http://www.sxc.hu/ )
Prezentowane refleksje stanowi wstępną wersję artykułu autora opublikowanego w ostatecznej wersji w jednej jego z naukowych prac badawczych.
KOMENTARZE